heimlaga skrev:
Normalt sett brukar man använda någon mjuk träfiberbaserad vindskyddsskiva. Den skall ju inte avleda vatten bara hindra isoleringen från att fylla lyftspalten och ge vindskydd åt isoleringen.
Vindkyddsduk tycker jag låter som ett dåligt alternativ. Risken finns att den fladdrar sönder när det stormar och luften far igenom luftspalten med väldig fart.

Jag förstår konstruktörens farhågor gällande ånggenomsläppligheten. Om det är en genomsläpplig konstruktion med cellulosabaserad isolering och utan plast på insidan då måste skivan på utsidan vara tillräckligt ånggenomsläpplig. Jag tror inte att masonit duger i det fallet.
I gamla hus brukar det vara närapå omöjligt att få plasten i en modern konstruktion tillräckligt tät på insidan så då är det bra att bygga genomsläppligt.

Om det är ett nytt hus med gullfiber och plast på insidan då skall det i alla fall i teorin inte komma någon fukt som kan kondensera bakpå masoniten så då gör ånggenomsläppligheten ingen större skillnad.
Tack för utförligt svar! Det kommer vara minull/gullfiber och plast (ångspärr) på insidan. Bifogar bild nedan. Så du menar att det inte ska finnas någon risk för kondens på masoniten?
 
Illustration av sektion genom en takkonstruktion med textförklaringar för materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska inte vara nån fara.
Isolerade mitt snedtak med isovers takstolsskiva nyligen. Där är det en papp på skivorna sen sätter man en oljeboard mellan skarvarna. Det är för att man inte ska få luften direkt ner i isoleringen. Kondens under råspont ska man väl inte ens få med rätt ventilation vid takfötterna och eventuellt nock. Illustration av installation av ISOVER takisoleringsskivor med pappersbarriär och detaljer för ventilation och skarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ville bara uppdatera inlägget hur det gick. Vi diskuterade detta med vår konstruktör som sa att det inte skulle vara någon fara att ta ner masonit-skivorna från insidan och sedan dra vindduk på insidan, så länge man monterade det med distans så luftspalten skapades m.m.

Vi gjorde så och det blev riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.