vad menar du med inkommande säkringar?
 
pellefant skrev:
vad menar du med inkommande säkringar?
Huvudsäkringarna

/L
 
Du ska inte ha automatsäkringar som huvudsäkringar, riktigt dumt.

Byt bestyckning på mätarskåpet i så fall.

Undrar om det finns någon elektriker som förespråkar automatsäkringar som huvudsäkringar..?
 
Sa aldrig att jag skulle ha dvärgbrytare som huvudsäkringar, men vad jag vet så är diazed att jämnställa med c-karakteristik?

/L
 
Det finns både snabba och tröga diazed säkringar, se till att få rätt.
 
Diazeder finns i snabb och trög variant. De har inte samma karateristik som B eller C dvärgbrytare.

Dvärgbrytarna har magnetisk utlösning vid höga strömmar. Vid en fullt utbildad kortslutning får man normalt inte selektivitet mellan dvärgbrytare. Det är lättare att få full selektivitet mellan diazeder och dvärgbrytare. Diazederna har dessutom en strömbegränsande effekt vid höga laster.

Som ett alternativ kan effektbrytare (MCCB) användas som huvudsäkringar, men det tror jag blir väldigt dyrt.
 
Nu börjar vi hamna långt utanför trådens egentliga ämne, finns det nån anledning att använda B-dvärgar eller kan jag köra med C-dvärgar rakt igenom.

Och huvudsäkring kommer att vara diazed "trög"

/L
 
Loner skrev:
Sa aldrig att jag skulle ha dvärgbrytare som huvudsäkringar, men vad jag vet så är diazed att jämnställa med c-karakteristik?

/L

C-karakteristik finns inte på diazed, men nu förstår jag vad du menar.
 
Loner skrev:
Nu börjar vi hamna långt utanför trådens egentliga ämne, finns det nån anledning att använda B-dvärgar eller kan jag köra med C-dvärgar rakt igenom.

Och huvudsäkring kommer att vara diazed "trög"

/L
Det går inte att ge ett generellt svar på din fråga. Din anläggning måste uppfylla utlösningskriteriet. Och det handlar inte om att skydda dina trådar (jo delvis) utan om personskydd. Om du får en kortslutning mot höljet i en apparat, så kommr du (teoretiskt) att få halva nätspänningen på höljet tills säkringen löser ut. Om du håller i apparaten (ex. Gluecifer's vedklyv) så får du en farlig strömgenomgång i din kropp, tills säkringen löser ut.

Därför finnsdet krav på hur snabbt en säkring skall lösa ut vid kortslutning (dvs så snabbt att du inte hinner dö av stöten). Det är den tiden som du kan få problem med om du kör med c- säkringar. Tiden påverkas av hur stor kortslutningsström det kan bli. Om du har långa ledningar mellan centralen och uttaget där felet uppstår så blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt stor för att lösa ut säkringen tillräckligt snabbt. På samma sätt kan man få problem om inkommande matning från elveket är klen.

Om du behöver c säkringar så måste man i vissa fall öka arean på trådarna för att klara utlösningskriteriet.

Att bedömma huruvida utlösningskriteriet uppfylls bör du överlåta åt en elektriker, de har även instrument för att kunna kontrollera att kriteriet är uppfyllt.
 
sen finns det även säkringar med 10 eller 6kA kortslutningsström, de sistnämnda bör väljas om det matande nätet är klent (långt till transformatorn, sista huset på ledningen)
 
electrocuted skrev:
sen finns det även säkringar med 10 eller 6kA kortslutningsström, de sistnämnda bör väljas om det matande nätet är klent (långt till transformatorn, sista huset på ledningen)
Är inte det lite fel? Snarare: De sistnämnda KAN väljas om det matande nätet är klent. Det första MÅSTE väljas om nätet är robust. Kortslutningsströmmen/impedansen avgör.

Pen
 
Helt rätt Pen
 
hempularen skrev:
Det går inte att ge ett generellt svar på din fråga. Din anläggning måste uppfylla utlösningskriteriet. Och det handlar inte om att skydda dina trådar (jo delvis) utan om personskydd. Om du får en kortslutning mot höljet i en apparat, så kommr du (teoretiskt) att få halva nätspänningen på höljet tills säkringen löser ut. Om du håller i apparaten (ex. Gluecifer's vedklyv) så får du en farlig strömgenomgång i din kropp, tills säkringen löser ut.

Därför finnsdet krav på hur snabbt en säkring skall lösa ut vid kortslutning (dvs så snabbt att du inte hinner dö av stöten). Det är den tiden som du kan få problem med om du kör med c- säkringar. Tiden påverkas av hur stor kortslutningsström det kan bli. Om du har långa ledningar mellan centralen och uttaget där felet uppstår så blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt stor för att lösa ut säkringen tillräckligt snabbt. På samma sätt kan man få problem om inkommande matning från elveket är klen.

Om du behöver c säkringar så måste man i vissa fall öka arean på trådarna för att klara utlösningskriteriet.

Att bedömma huruvida utlösningskriteriet uppfylls bör du överlåta åt en elektriker, de har även instrument för att kunna kontrollera att kriteriet är uppfyllt.
Tänk på att strömmgenomgången är farlig redan vid 30-50mA. Du kan aldrig lösa ur en säkring på 10A genom att få ström genom kroppen.
 
Det finns en klar anledning att välja B-automater i bostäder: de bryter snabbare om man får en ljusbåge någonstans. Enda anledningen att välja C på någon grupp skulle vara dammsugaren.
 
Vid en ljusbåge blr väl kortslutningsströmmen så stor att både B och C löser magnetiskt och därmed utan fördröjning?

B kommer att lösa snabbare än C vid överlast vid t.ex. fel i ansluten utrustning vilket är en fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.