I Sverige verkar det vara allmänt att använda C-karaktäristik på automatsäkringar i  villans elcentral. Finns det något som säger att jag inte kan använda B-karaktäristik istället?

Anledningen till frågan är att jag har möjlighet att förmånligt köpa automatsäkringar med B-karaktäristik.

/CM
 
Min elektriker tipsade mej att sätta 13A B-karaktäristik (dvs snabba).

Hans resonemang var ugefär såhär: Kör på högre tillåten effekt, men se till att de bryter snabbt...

Det kan ju vara ett alternativ till 10A om man vill kräma ur de sista tillåtna watten ur en 1.5 mm2-installation.

13 A = 2990 Watt
10 A = 2300 Watt

 
Funderade faktiskt i den vägen själv, eftersom jag såg att i Tyskland var det vanligt med 13A B-karaktäristik. Frågan är bara om det är OK i Sverige att krama ut 2990W ur 1.5mm[sup]2[/sup]?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Allt beror på vilken temperatur kabeln kommer uppnå vid kortslutning, i daglit tal kallat förläggningsätt. Samt vilken längd du har från central och förimpedans i anläggningen. Det är därför det inte går att svara på om det är godkänt rent generellt utan man måste räkna på varje enskilt fall. Detta är en av dom viktigaste anledningarna till att vi har ett behörighetssystem i Sverige.
 
  • Gilla
jaga
  • Laddar…
Erik_D skrev:
Allt beror på vilken temperatur kabeln kommer uppnå vid kortslutning, i daglit tal kallat förläggningsätt. Samt vilken längd du har från central och förimpedans i anläggningen. Det är därför det inte går att svara på om det är godkänt rent generellt utan man måste räkna på varje enskilt fall. Detta är en av dom viktigaste anledningarna till att vi har ett behörighetssystem i Sverige.
Det är inte temperaturen vid kortslutning som är problemet. Det är temperaturen som uppkommer vid långvarig maxbelastning som är bekymret.
 
Ursäkta att jag kommer med en fråga i denna tråd. Jag ser att jag har B10-säkringar i centralen som är ute i det som skall bli verkstad. Är det ide att byta dem så jag får C10-säkringar med maskiner osv som skall gå. Då skulle jag ju också få samma säkringar i hela centralen, eftersom jag håller på och drar el i resten av byggnaden och inte fick tag på samma som var förut (gamla malmbergs B10)?
 
Inga problem med 13A till 1.5mm2 gubbar!!!!! detta är fullt möjligt!
 
Även om jag nu inte är behörig, så föredrar jag B-karaktäristik på belysning och uttag då detta ger god selektivitet. Maskiner med hög startström, typ mikrovågsugnar och många grejer i verkstaden kräver ofta C eller t.o.m. D för att fungera ordentligt.
 
Tack för alla svar - får väl ta mig en funderare på vilken lösning jag ska välja!
/CM
 
porslinsäkringar är så att man ur en snabb säkring kan ta ut mer "jämn" effekt än ur en trög,hur det är med dvärgar har jag inte kollat med de borde väl vara på samma sätt. dvs tröga till motorer o sånt som har ´höga startströmmar och snabba till resistiva laster
 
Skall man alltså blanda B och C-säkringar? Vi har bara B-säkringar överallt, men jag köpte som sagt C till verkstan och funderar på att byta ut de befintliga B-säkringarna till C också, fast det kanske är meningslöst?
 
  • Gilla
Effektiv C&R
  • Laddar…
Jag ser inte problemet med detta, använd 10A säkringar.
B eller C fungerar lika bra om man inte har extrema startströmmar. Har man det märker man det ganska snart och kan ev byta på den gruppen om det är återkommande problem.
Att köra 13A skapar bara problem den dagen man måste byta säkring och inte kan gå in på kvartersbutiken och köpa det man akut behöver.
 
Jaha, jag som trodde att ni kunde ge mig argument som jag kunde använda på min sambo, så jag får samma märke på säkringarna och snyggt i centralen :)
 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
dogen skrev:
Jaha, jag som trodde att ni kunde ge mig argument som jag kunde använda på min sambo, så jag får samma märke på säkringarna och snyggt i centralen :)
Visst är det så! Känns tradigt att montera in en jordfelsbrytare från Merlin-Gerin när man i övrigt kör med Hager. Fast konstig nog så känns det inte fel att montera Hager-komponenterna i ett snyggt ABB-skåp med sotad plexiglasdörr! [smiley=2vrolijk_08.gif] ;D.
 
Det håller jag fullständigt med om. Det kändes även ok att ta en ABB huvudbrytare i skåpet.

De tips jag fick när det var b kontra c så tänk på att det kan bli rätt hårda "smällar" när en C kortsluter, iom detta blev jag råd att bara ha C där det behövs. Dvs till verktyg maskiner och datorer. Nätaggen spikar vacker vid start
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.