Har bara diazed i garaget...då slipper man alla problem...haha....
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
10A B-typ i hela huset. Enbart den grupp där jag ahr några datorer, skrivare osv som kan vara lite tjurig efter strömavbrott.

Verkstan har jag 16A C för att det ska gå att köra ungefär vad som helst på den.
90 meter 4X10 + 10 från stolptrafo så nätet har gott om klös att sätta bakom
 
På flera ställen står det att en C-säkring bryter vid 5-10 gånger märkströmmen. Vad jag fattar det som ska den bryta inom 0,4 sekunder vid 10x men hur länge innan den slår från vid 5x? och vad händer ifall strömmen är 4x märkströmmen? Bryter den alls då?
 
Mikael_L
Kravet för personskydd vid automatisk frånkoppling vid kortslutning är max 0,4 sekunder.

Om du kollar denna bild, som visar ett I/t-diagram över B, C och D-karaktäristik för MCB
kl_faz6_trip_b_c_d.png
Så har vi en "svans" uppåt åt vänster, den visar den ena mekanismen som trippar en MCB.
Det är det termiska skyddet, som består av en bimetall som värms upp.
Och detta skydd är likadant för alla tre typerna, helt enligt produktnormen.

Sen har vi de tre lodräta fälten, de visar den magnetiska trippen, det skydd som löser snabbare, vid större överströmmar.

I området där dessa två skyddsmekanismer möts, där kommer de ta över från varandra, och i detta gränsområde vet vi inte vilket skydd som kommer att lösa.


Men nu ska vi kika på en sak, vid vilken ström kan vi garantera att MCB trippar på max 0,4 sekunder?
För alla tre karaktäristiker sker detta med den elektromagnetiska utlösningen.
Den termiska trippar garanterat vid 5x In först vid runt 6-7 sekunder, och vid 20x In vid 1,5 sekunder. Dvs, det termiska skyddet är alltid för långsamt.

Så då måste vi kolla på de lodräta delarna av graferna, det magnetiska skyddet, och där är alla helt lodräta vid 0,4 sekunder, så man får helt enkelt läsa av vilken ström som ger garanterad trip för denna tid.
Och det är 5 x In för B-kar, ..10x In för C .. och 20x In för D-karaktäristik.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
J jonatown skrev:
C-säkring bryter vid 5-10 gånger märkströmmen. Vad jag fattar det som ska den bryta inom 0,4 sekunder vid 10x men hur länge innan den slår från vid 5x?
Så man kan inte dimensionera efter 5x In, utan måste välja 10x In - exakt.
Hur länge det tar vet vi aldrig, bara att ifall den uppfyller tillverkningsnorm så tar det aldrig för lång tid vid 10x.

J jonatown skrev:
och vad händer ifall strömmen är 4x märkströmmen? Bryter den alls då?
Då tar det en tid, innan den termiska mekanismen träder in och bryter.
Bör ske mellan 2-10 sekunder
 
Redigerat:
Tack! Det förklarade bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.