A
N noone70 skrev:
Nä, var gör man det?
fråga länsstyrelsen.
De är de som beslutar om detta.
I vissa fall har det gått för lång tid från att det var åker så det har blivit skogsmark istället..
 
Maskintok skrev:
fråga länsstyrelsen.
De är de som beslutar om detta.
I vissa fall har det gått för lång tid från att det var åker så det har blivit skogsmark istället..
Eller så låter man bli och fråga…. ‍♂️
 
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 6 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Fäll det du vill ha själv för ved och kapa upp på lämpliga längder, sen skänker du resten via en annons på Facebook eller blocket.

Riset eldar du, alternativt så fäller du och har hjälp av en grävare och eldar allt
Får man elda riset?
Har inte tillgång till vatten än där ute och jag vill ju inte orsaka nån skogsbrand
 
N noone70 skrev:
Får man elda riset?
Har inte tillgång till vatten än där ute och jag vill ju inte orsaka nån skogsbrand
Ptja inte vet ja, kolla med brandkåren i kommunen men här görs det ofta risbrasor och även större bål
 
A
krillek krillek skrev:
Glöm inte att du måste inventera alla fåglar (ja *alla* individer) innan du fäller det första trädet!

[länk]
räcker inte..
Du måste även göra en påverkans analys över din insats i fågelns livsmiljö.
 
Allvarligt, det är en styckad tomt! 35x35meter nedhuggen skog rör ingen då det är en tomt. Det kan väl inte röra någo alls! Har inte panelen fått spatt nu?
 
  • Gilla
AAkermo och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, det är en styckad tomt! 35x35meter nedhuggen skog rör ingen då det är en tomt. Det kan väl inte röra någo alls! Har inte panelen fått spatt nu?
Tror det kan vara lite ironi över all byråkratisk idiotin:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, det är en styckad tomt! 35x35meter nedhuggen skog rör ingen då det är en tomt. Det kan väl inte röra någo alls! Har inte panelen fått spatt nu?
okej.. Men vad spelar det för roll när miljölagarna är tydliga och berör både jord och skog?

En tomt är inte bevuxen med en massa träd..
utan då är det en skogsdunge..
fint fågelhabitat.. ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Tror det kan vara lite ironi över all byråkratisk idiotin:thinking:
Tror de? ;):rofl:
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
okej.. Men vad spelar det för roll när miljölagarna är tydliga och berör både jord och skog?

En tomt är inte bevuxen med en massa träd..
utan då är det en skogsdunge..
fint fågelhabitat.. ;)
En tomt kan mycket väl vara bevuxen med en massa träd, förekomsten eller bristen på träd är på inget sätt avgörande för om det är en tomt eller inte
 
A
F fribygg skrev:
En tomt kan mycket väl vara bevuxen med en massa träd, förekomsten eller bristen på träd är på inget sätt avgörande för om det är en tomt eller inte
Nja jag skulle låta detta vara osagt..
skog är skog och tomt en tomt..
Men jag är mer än gärna överbevisad.
Dock gäller art och habitatdirektivet oavsett...
 
Maskintok skrev:
Nja jag skulle låta detta vara osagt..
skog är skog och tomt en tomt..
 
A
F fribygg skrev:
Jo.
Men det spelar ingen roll.
Det finns regler att följa och speciellt i skogsbestånd, även om det är en skogsbevuxen tomt utan bostadshus..
 
Maskintok skrev:
Nja jag skulle låta detta vara osagt..
[\QUOTE]
Ja du skulle låtit det vara osagt, men om du inser att du har fel kan vi gärna släppa det;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.