Tomten vi ska bygga på är gammal igenvuxen lantbruksmark och på platsen vi har förhandsbesked så står det väldigt tätvuxen ungskog (mestadels gran verkar det som) som har vuxit upp sen de slutade att bruka jorden någongång efter 1975(då var det öppen mark enligt gamla flygfoton)

Hade först själv tänkt avverka men har fått tänka om lite när jag insåg hur j-vla mycket det är.:crysmile:

Vad är enklaste/billigaste sättet att avverka och bli av med träden?
Tänkte att det skulle kunna vara av värde för nån bonde som eldar med flis och att man kan göra ett byte rakt av, han avverkar och får behålla virket och riset till flis
 
Ring närmaste skogsbolag! Dom köper skogen på rot.
Dom gör en avverknings anmälan, tar dit en avverkningsmaskin + en skotare som kör ut och lägger vid väg samt kör ut allt ris för flisning. Du får betalt för virke och grot. (Grenar och toppar)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ring närmaste skogsbolag! Dom köper skogen på rot.
Dom gör en avverknings anmälan, tar dit en avverkningsmaskin + en skotare som kör ut och lägger vid väg samt kör ut allt ris för flisning. Du får betalt för virke och grot. (Grenar och toppar)
Oj det var inte illa :surprised:
Hade sett fram emot en fet räkning för avverkning och bortforsling
 
L Leif i Skåne skrev:
Ring närmaste skogsbolag! Dom köper skogen på rot.
Dom gör en avverknings anmälan, tar dit en avverkningsmaskin + en skotare som kör ut och lägger vid väg samt kör ut allt ris för flisning. Du får betalt för virke och grot. (Grenar och toppar)
Beror helt på mängden virke och grot om det blir något betalt
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Beror helt på mängden virke och grot om det blir något betalt
Förstår, ungefär hur mycket för break even(är nöjd om jag slipper betala för stt få de gjort)?
Det vi vill avverka nu är 1000-1500kvm, men det är nog totalt närmare 1 ha, men jag vill helst inte röja mer än vad vi behöver för jag vill ha virket till ved under kommande år
 
A
N noone70 skrev:
Tomten vi ska bygga på är gammal igenvuxen lantbruksmark och på platsen vi har förhandsbesked så står det väldigt tätvuxen ungskog (mestadels gran verkar det som) som har vuxit upp sen de slutade att bruka jorden någongång efter 1975(då var det öppen mark enligt gamla flygfoton)

Hade först själv tänkt avverka men har fått tänka om lite när jag insåg hur j-vla mycket det är.:crysmile:

Vad är enklaste/billigaste sättet att avverka och bli av med träden?
Tänkte att det skulle kunna vara av värde för nån bonde som eldar med flis och att man kan göra ett byte rakt av, han avverkar och får behålla virket och riset till flis
ålder, grovlek..?
Inget bolag avverkar rent på yta oavsett storlek om det är yngre än 65år.
då strider man emot lagen.

Det får du leja för själv och virket är inte heller godkänt att sälja till bolag då 5% av ytan skall stå orörd.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ring närmaste skogsbolag! Dom köper skogen på rot.
Dom gör en avverknings anmälan, tar dit en avverkningsmaskin + en skotare som kör ut och lägger vid väg samt kör ut allt ris för flisning. Du får betalt för virke och grot. (Grenar och toppar)
På 1000kvm, dvs 0,1 ha, och 45 årig skog.
Nja, tveksam.;)
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ålder, grovlek..?
Inget bolag avverkar rent på yta oavsett storlek om det är yngre än 65år.
då strider man emot lagen.

Det får du leja för själv och virket är inte heller godkänt att sälja till bolag då 5% av ytan skall stå orörd.
Men det gäller väl skogsfastigheter?
Det här är en lantbruksfastighet
 
Ok, om skogsbolag inte är ett alternativ.
Bönder som eldar med flis?
Andra alternativ?
Jag är alltså inte ute efter att rjäna pengar(även om det är en positiv bieffekt), jag vill bara bli av med träden :)
 
  • Gilla
Sälling
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Men det gäller väl skogsfastigheter?
Det här är en lantbruksfastighet
Nä det gäller oavsett.
Är det skog så är det..
Det har certifierad vara att göra.
 
Maskintok skrev:
Nä det gäller oavsett.
Är det skog så är det..
Det har certifierad vara att göra.
Så om jag köper en lantbruksfastighet som är helt igenvuxen med ca 20 år gamla träd så får jag inte avverka dem för att kunna använda min mark för lantbruk?
 
A
N noone70 skrev:
Så om jag köper en lantbruksfastighet som är helt igenvuxen med ca 20 år gamla träd så får jag inte avverka dem för att kunna använda min mark för lantbruk?
Jo men skogsbolag köper inte in virket.
Det ska redovisas från hållbart skogsbruk.
 
A
N noone70 skrev:
Så om jag köper en lantbruksfastighet som är helt igenvuxen med ca 20 år gamla träd så får jag inte avverka dem för att kunna använda min mark för lantbruk?
jag har jordbruksfastighet och där ingår skog.
Men har du kollat att du ens får öppna ägan till öppet landskap igen?
 
Fäll det du vill ha själv för ved och kapa upp på lämpliga längder, sen skänker du resten via en annons på Facebook eller blocket.

Riset eldar du, alternativt så fäller du och har hjälp av en grävare och eldar allt
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag har jordbruksfastighet och där ingår skog.
Men har du kollat att du ens får öppna ägan till öppet landskap igen?
Nä, var gör man det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.