Vi öppnade upp hos oss totalt 5m med en hea 220 och en konstruktör räknade på detta. Du kan se mer bilder och har du fler tankar tveka inte att höra av dig.
 
Eftersom balken behöver ta hand om både taklaster (i en hög snözon) och bjälklagslaster från övervåningen blir det fråga om grova dimensioner. Sannolikt kring HEB 340. En 7 m lång sådan balk väger ca 1 ton. Om den ska bäras upp av två pelare, blir respektive pelarlast ca 10 ton, vilket säkert kräver nya grunder. Jag tycker det känns orealistiskt av flera skäl. En pelare på mitten sänker dimensionerna rejält. Då skulle det kunna räcka med HEA 220, som väger en tredjedel så mycket. Pelarna kräver dock sannolikt fortfarande nya grunder.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
De här trådarna är alltid likadana.

"Hej, jag tänkte ta bort alla bärande väggar. Det är bara 18 m avväxling som mest. Planlösningen blir en katastrof men vi gillar det. Hur ska vi göra?"

"Det är i princip omöjligt, kommer kosta 10 000 000 kr och huset blir förstört."

"Du är dum! Jag har pratat med världens bästa konstruktör och han sa kör! Det har ingenting med hans arvode att göra!"

Suck.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
De här trådarna är alltid likadana.

"Hej, jag tänkte ta bort alla bärande väggar. Det är bara 18 m avväxling som mest. Planlösningen blir en katastrof men vi gillar det. Hur ska vi göra?"

"Det är i princip omöjligt, kommer kosta 10 000 000 kr och huset blir förstört."

"Du är dum! Jag har pratat med världens bästa konstruktör och han sa kör! Det har ingenting med hans arvode att göra!"

Suck.
Glöm inte

”Vi har gjort en avväxling i ett helt annat hus, med andra förutsättningar på en tredjedel av längden och det gick. ”
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
De här trådarna är alltid likadana.

"Hej, jag tänkte ta bort alla bärande väggar. Det är bara 18 m avväxling som mest. Planlösningen blir en katastrof men vi gillar det. Hur ska vi göra?"

"Det är i princip omöjligt, kommer kosta 10 000 000 kr och huset blir förstört."

"Du är dum! Jag har pratat med världens bästa konstruktör och han sa kör! Det har ingenting med hans arvode att göra!"

Suck.
då är det tur forumet finns för att öka vetskapen att det är en riskabelt ingrepp som kräver rätt yrkeskompetens och noga uträkningar.
 
  • Älska
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.