Ok jag ska fundera vidare på hur man kan skriva.
 
Väldigt klurigt!

Tusentals inlägg på forumet handlar om hur hantverkare tagit hutlöst betalt för material.

Det framgår att många hantverkare inte vill arbeta med kundens inköpta material.

Det stående rådet i trådarna är att komma överens innan arbetet påbörjas genom att skriva ett avtal.

Ingen kan berätta hur det ska skrivas för att hantverkaren ska få sitt rimliga påslag och kunden undvika ockerpriser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mekplatsen och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Om grundpriset är ok kanske man kan ignorera eventuell kickback?

Det som är lite lurigt kanske är att underentrepenöreren, exempelvis elektrikern får lägga på 10% på sitt pris och sen din byggare ytterligare 10%. Skriver man självkostnadspris så kanske byggaren får en saltad nota och att det räknas som dennes självkostnadspris och så 10% på det.

Det borde finnas en enkel lösning på problemet, en lösning som alla som tjatar om att man mse ha skriftliga avtal säkert kan hjälpa till med.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Ja men svårt att få reda på grundpriset innan. Kanske finns motsvarande ahlsellpriser men sen avdrag för kickback i slitet av månaden.

Vilka proffsbutiker har kick-back?
 
Man skulle ju också kunna bestämma att material debiteras enligt Bauhaus priser plus 10 procent.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
Problemet med att hänga det på Bauhaus prislista är väl dels att firman kanske har högre inköpspris på vissa saker och dels att allting inte finns på Bauhaus.
 
  • Gilla
hyo57
  • Laddar…
Det är klurigt!
 
D Derbyboy skrev:
Det är klurigt!
Deras inköpspris +15% är väl inte så klurigt
 
Hur ska jag få reda på deras slutliga inköpspris om de drar till en firma som ger 80 procent kick back varje kvartal?
 
  • Wow
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle tro att kickbacken inte är så stor så det spelar någon roll, men jag kan ha fel.

Jag funderar mer på om man skriver ett avtal om att byggaren får lägga på 10% på sitt pris, och så anlitar byggaren en underentrepenör som kör med grossistprislistan.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Kan ni inte komma överens om ett pris för arbetet och som max får överskridas med en procensats.

Jag misstänker du gjort en budget för vad du anser vara rimligt att betala för den tjänst urföraren ska leverera.
Om utföraren är med på er överenskomna summa så finns det en ”morot” för byggaren att utföra tjänsten så effektivt som möjligt och du vet om eventuell maximal tilläggskostnad.

Om överenskommen summa beräknas överskridas ska utföraren xx antal dagar i förväg förvarna för den eventuella tilläggskostnaden och motivera varför/ med vilket material och eventuell kostnad?

Vad har du egentligen för glädje av att veta deras exakta inköpspriser? Är inte det viktiga att de utför din beställda tjänst på rätt sätt. Då bör det inte spela någon roll om kabeln kostade 10kr/m och spånskivan 300kr osv. Du har fortfarande fått vad du beställt till överenskommet pris.
 
  • Gilla
hyo57 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag är en varm förespråkare för avtal men....

Känns orimligt att byggaren ska tvingas speca

fogmassa
Kakelfog
Golvfoam
Snickerifärg
Sandspackel
Gipsskiva
3g2,5
Väggdosa x5

osv osv
Bytte alla el i huset förra sommaren och elekrikern gjorde just det, han specade ALLT material.
 
M MrDizzy skrev:
Bytte alla el i huset förra sommaren och elekrikern gjorde just det, han specade ALLT material.
Jo absolut, jag skriver ju dock avtal med byggaren och inte elektrikern.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jo absolut, jag skriver ju dock avtal med byggaren och inte elektrikern.
Det jag ville visa på är att det går om den vill.

Jag sa att ja ville ha en materialspec på fakturan. Hade som tanke då att det skulle vara i from av en sammanfattning. Men jag gissar att ha bara körde på samma typ av spec han kör mot företag och ALLT blev specat.

Så du såger att du vill ha material spec även får UE a om de gjorde jobb åt företag borde det väl fungera??
 
E
M MrDizzy skrev:
Det jag ville visa på är att det går om den vill.

Jag sa att ja ville ha en materialspec på fakturan. Hade som tanke då att det skulle vara i from av en sammanfattning. Men jag gissar att ha bara körde på samma typ av spec han kör mot företag och ALLT blev specat.

Så du såger att du vill ha material spec även får UE a om de gjorde jobb åt företag borde det väl fungera??
Tror Derbyboy vill få ut exakt vad hantverkaren betalar för att kunna bedöma vad påslaget är.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.