Tycker inte det finns någon anledning till att INTE lägga dikt an.
Allt virke krymper, även det som inte är nytryckt.

Ligger altanen dessutom på solsidan är det ännu större skäl till det.

Vattenavrinnigen blir effektiv även med enbart några mm i springorna och det är i mitt tycke snyggare med små springor än stora glapp där du kan se regelverket!!!

//A
 
Lägg inte dikt ann om ni inte är säkra på att virket är rejält fuktigt. Det blev fördjävligt hos en bekant som lade 'nytt tryckat' dikt ann och nu får en massa smuts o skit o vatten på sin altan pga för små springor (ca 1-2mm). Tumstock eller annat 2-3mm fungerar bra, och om brädorna krymper några m.m. så har du 5mm mellanrum efter ett tag.

Men som sagt, alla har olika erfarenheter och upplevelser pga olika virke och klimat m.m.

:)

 
Hrmm ska oxå ge mig på att skruva trall snart...
Köpte trall 120x28 som llegat i carporten sen aug förra året. Dom översta är ju torra och fina men jag märkte nu när jag började ta ut dom att dom andra fortfarande var blöta mtp att dom legat stapplade på varandra under tiden...

Nåja min svärfar säger att jag ska lägga med 10mm!!! mellanrum för dom sväller när det regnar!! Tycker det låter på TOK för mkt ! Han har ju iofs rätt att dom sväller men om jag nu lägger med 5mm m-rum och det ösregnar i flera dagar är det då risk att dom sväller ihop och trycker sig ur läge eller nått? :-?
 
Masses skrev:
Hrmm ska oxå ge mig på att skruva trall snart...
Köpte trall 120x28 som llegat i carporten sen aug förra året. Dom översta är ju torra och fina men jag märkte nu när jag började ta ut dom att dom andra fortfarande var blöta mtp att dom legat stapplade på varandra under tiden...

Nåja min svärfar säger att jag ska lägga med 10mm!!! mellanrum för dom sväller när det regnar!! Tycker det låter på TOK för mkt ! Han har ju iofs rätt att dom sväller men om jag nu lägger med 5mm m-rum och det ösregnar i flera dagar är det då risk att dom sväller ihop och trycker sig ur läge eller nått?  :-?
Passa du ramlar ner mellan springorna bara.. :) När väl trallen har torkat så lär det ju vara nära på en omöjlighet att den blir så sur att den sväller 10 mm.
Om den är "torr" 2-3mm, annars dikt anser jag.. La min trall förra sommaren som var blöt och den la jag dikt.. Har nu 3-4mm springor.
 
Kan bara rekommendera att lägga dikt an. Vi gjorde detta i slutet av maj och avståndet är nu ca 4 mm. Det tryckta virket vi hade verkade förhållandevis fuktigt när vi köpte det.

Tror nog att de flesta brädgårdar har så pass snabb omsättning så att virket kommer att vara fuktigt, men du kan ju alltid fråga dem om du är osäker.
 
ante skrev:
Tycker inte det finns någon anledning till att INTE lägga dikt an.
Allt virke krymper, även det som inte är nytryckt.

Ligger altanen dessutom på solsidan är det ännu större skäl till det.

Vattenavrinnigen blir effektiv även med enbart några mm i springorna och det är i mitt tycke snyggare med små springor än stora glapp där du kan se regelverket!!!

//A
Har man haft trallen under tak och luftigt sen förra året så är den ju rätt så torr i dag. Lägger man då dikt så kommer den att svälla vid regn...

Jag har en förmåga att handla virke i god tid :-[ före jag kommer mig för att bygga och om trallen då legat ute eller inne luftigt under nån månad eller mer och det har varit torrt väder några dagar före jag bygger så brukar springan bli ungefär som när jag la trallen.

Trall som blöts av regn kommer aldrig att bli lika bred som när den var nytryckt...

Det normala är väl ändå att man köper nytryckt blöt trall och då är det väl lämpligt att lägga dikt an så jag sållar mig till skaran som tycker så ;)
 
Instämmer med föregående talare!

Jag har nyligen lagt 80m2 120x28 trall dikt an, och nu har det blvit en springa på ca.3-4mm.

Gör snyggt!! :)

Gagga
 
Efter alla diskusioner "dikt an" vs. ett avstånd mellan trallbärdorna, drar jag mitt strå till stacken:
Jag kompromissade och körde med 1 mm plåtbitar som distanser. Efter en vecka i stark sol har jag jämna springor upp på ca 2,5-3 mm. JAG kör med 120*28 mm trall och den uppmätta brädden på trallen var ca 120-122 mm. Trallen köptes på byggmax.
 
får välan leverara ett svar jag med

byggmax här med... 540 (120/28) och 360 (120/28)

körde 4 i taget med spännband varje meter för att dra ihop, sen hade jag ett spännband kapat i 15cm bitar som jag la i mellanrum för att få 1mm bredd mellan trallen (+ dyckertspik för spikpistol för finreglering utöver spännband)

1 vecka senare är det ca 2-3mm mellanrum...

+ att kassering av brädor/reglar är MINIMAL (ingen regel och 2 540 brädor (som jag kunde kapa till 360 längd)

fransk skruv ala byggmax 14cm, 10cm och 4cm... ingen waste sofar

56mm trallskruv ala byggmax... ingen waste (750 skruvade sofar)köptes på byggmax.
 
Lägger med en fyrtum spik som mellanrum, ca 3,5mm.

Lägger inte kloss-i-kloss eftersom bredden på trallen varierar då den är nytryckt och det är lättare att få raka och fina springor om man kan justera några m.m. där det behövs.

Hellre 10mm rak springa än 1mm eller sneda springor.


Men gör som ni vill ni, bara det känns bra för er ;D
 
Hej!
Nu efter två-tre veckor har jag 4-5 mm springor. Jag la trallen med 1 mm mellanrum.
Det ser fint ut om man gillar små mellanrum som jag gör! Dock förstår jag nu fördelen med att ha ca 10mm springa mellan trallbrädorna! Det är mycket lättare att hållar rent från allt vinden lyckas släpa dit! I mitt fall fastnar mycket mellan springorna.


 
Har fått och börjat lägga mitt trall-virke 28x120.

480 lpm vara av hälften är fuktiga så när jag för-borra/skruvar och såga
kan jag se hur fukten tränger upp.

Min fråga skall jag lägga dessa dikt ???

Tacksam för snabbt svar
 
Hej! Svaret finns redan i denna forumtråd. Du kan inte få några bättre råd. Svaret är f.ö att smaken är som baken, dvs vill du ha små eller stora springor.

 
precis som marca skriver :)

Du måste välja själv, vid fuktigt virke tycker jag alternativen ser ut såhär:

1) Små springor, snyggt och svårare att hålla rent = lägg med 1-2mm mellanrum
2) Större springor som du kanske inte tycker är 'lika snyggt', men mer praktiskt lägg med 3-5 mm mellanrum.
3) Bygga snabbt och kanske inte är lika noga med spikraka glipor nästa år = lägg 'kloss-i-kloss' / dikt an. Risk att träet sväller trots att det är nytryckat och då blir det problem... (inte vanligt, men det har hänt)




 
erito skrev:
precis som marca skriver :)

Du måste välja själv, vid fuktigt virke tycker jag alternativen ser ut såhär:

1) Små springor, snyggt och svårare att hålla rent = lägg med 1-2mm mellanrum
2) Större springor som du kanske inte tycker är 'lika snyggt', men mer praktiskt lägg med 3-5 mm mellanrum.
3) Bygga snabbt och kanske inte är lika noga med spikraka glipor nästa år = lägg 'kloss-i-kloss' / dikt an. Risk att träet sväller trots att det är nytryckat och då blir det problem... (inte vanligt, men det har hänt)
4) Stora springor = lägre hållfasthet. Kan vara bra att tänka på ifall man skulle vilja slipa trallen nån gång i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.