findus42 findus42 skrev:
Släpp respekten. Det kan @Tsdoesds göra nu när han sett vad det innebär att inte lägga tid på finish.
[bild]
Om lådan är framme och i ett stycke förstås.
Mvh Findus
lådan är framme! Riktigt fin. Bra funktion i handtag och gångjärn, och hela stycket andas kvalitet! Lätt och stadig. Tror den kommer bli mycket bra!

jag kan inte hjälpa att retas något men jag är uppriktig med vad jag menar, så ingen tror något annat. Ska passa på nu under veckan att modifiera den. Kommer uppdatera allt eftersom.
 
  • Gilla
raffe1234 och 5 till
  • Laddar…
@findus42

en liten lucka på kvällen uppenbarade sig och då gällde det att hugga direkt. Jag har hunnit fundera en del kring lådan. Låtit den stå i vårat kök och mina barn har använt den som pall och lekt med beslag och handtag. Besökare har berömt konceptet.

Fräsig låda.”

Lång historia kort så provade jag göra ett fräsbord av locket. Den mindre frontluckan är ju intressant för det går att komma åt höjdinställning och av/på knapp relativt enkelt. Att avstängningen sitter bakom samma dörr är dock mindre bra givetvis, men här arbetas mot koncept och idé i Kattskrällets anda (och i viss tidspress..)

anhållet är ditskruvat som visualisering av idén. Tjänligast vore om det var ställbart..
Trä låda omvandlat till fräsbord med uppmärkt utskärning och Bosch fräsmaskin monterad ovanpå. Trälock med frässpår och monterat handtag, på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden. Ett hemmagjort fräsbord med pågående arbete, synlig slipmaskin och träspån. Hemmagjord trälåda omvandlad till fräsbord med synlig höjdjustering och av/på-knapp. Handöverfräs placerad på trälock som är ombyggt till fräsbord med synligt anhåll och utskärning. Ett hemmagjort träfräsbord med öppen frontlucka och en monterad fräs, verktygssats och skruvar synliga undertill.
 
  • Gilla
raffe1234 och 2 till
  • Laddar…
Jag kan se fel. Men... det ser ut som om fräsen får plats bredvid handtaget. Om så kan den sitta monterad och bäras omkring. Kanske en mindre klots för handtagsaxeln. Då blir avstängningsknappen åtkomlig.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
”Jag kan se fel.”
:crysmile:

Håll inte igen nu.
 
Man kan väl vara lite kreativ och göra så att fräsen slås på när handtaget viks ner. (y)
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Verktygslåda i plywood med slöjdverktyg, öppen låda med snideriverktyg och hammare i en verkstad. Plywood verktygslåda öppen med fack och slöjdverktyg på ett spånat verkstadsbord. Nu har jag haft lite egentid i den kalla verkstaden såhär på en söndag. Findus låda har en hel del genomtänkta detaljer som gör den till mer än en plywoodlåda. Jag tycker den är funktionell och väldigt trevlig, och har blivit inspirerad att tillverka fler liknande skapelser själv. När tiden för det kommer. Varje sak för sin tid..

jag har tagit inspiration från ett annat bidrag här i tråden. Det blev mer en verktygskista än en behållare för fk. Och det känns mer värdigt.:) Och även om jag inte arbetar så mycket med slöjdverktygen så är det riktigt bra med det här upplägget. Ställer man upp den på ett rejält bord så har man mycket verktyg direkt inom räckhåll, och används de ej så är det enkelt att stoppa tillbaka dem.

jag hade ingen såg som passade. Känns väl som något som skulle vara fördelaktigt. Kanske går det att bygga lådan så att sågens handtag även är bärhandtaget till lådan?

får ta det lagom till låda 2.1

Hemgjord verktygslåda i trä med öppet lock och slöjdverktyg inuti på en verkstadsbänk. Plywood verktygslåda öppen med fack och slöjdverktyg på ett spånat verkstadsbord. Verktygslåda i plywood med slöjdverktyg, öppen låda med snideriverktyg och hammare i en verkstad.
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.