Tävling: Vinn oinredd handgjord verktygslåda
Oinredd handgjord träverktygslåda stängd och öppen visande tom interiör och luckor.


Den här veckan är vi väldigt glada att få tävla ut en alldeles unik vinst! Vår medlem Findus42 är flitig i forumet där han frikostigt delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Några av er kanske har sett hans projekt i forumtråden “Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä”, där han visar hur han byggt och inrett en annorlunda typ av verktygslåda.
https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-trad-om-handgjord-verktygslada-i-trae.358091/
Findus har nu fler lådor än han själv behöver. Därför har han gett oss en oinredd låda att tävla ut till er.

Så här tävlar du: Hitta på vad Findus42s verktygslåda kan bli och-/eller beskriv hur du bygger din variant av den optimala verktygslådan. Skisser premieras.
Vinner verktygslådan gör den som Findus42 anser har den bästa idén.
Du skriver ner dina idéer här i tävlingstråden, alla uppslag är välkomna.

Vinnaren utses den 24 januari. Findus42 har erbjudits möjligheten att själv utse vinnaren. Han säger att ”reaktionerna på förslagen i tråden kommer att ha stor inverkan på valet. Tanken är att inspirera alla, oavsett nivå och höja konsten upp och förbi det som en ensam kattusling förmår.”

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

Vi skickar ett stort tack till Findus42 för att han sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
PellePeps och 13 till
  • Laddar…
Ritningar av en byggnad med måttangivelser på ett ritbord med linjal.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Detta är vad som står på spel.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Suer och 5 till
  • Laddar…
Ja det var inte ett lätt uppdrag. Förfina eller förändra detta ingenjörskonststycke. Nu måste jag sätta mig i caden och fila på en presentation.
 
CAD. Kul att få se vad en erfaren kan åstakomma.
Det finns en risk att zooma in och spendera massor med tankemöda på detaljer. Har sett skräckexempel på CAD-ritningar där det är jättesvårt att se vad det föreställer. Enkla handskisser kan många gånger förmedla en känsla snabbare.

Förfina kanske inte är grejen. Tänk andra applikationer. Viken hobbysyssla vill man kunna förvara i ett skrin där allt är synligt och enkelt åtkomligt när det ställs vid arbetsområdet. Eller när modulerna hängs upp vid arbetsbänken i verkstaden.
Modellbygge.
Foto.
Sadelmakeri.
Fiske och knyta flugor

Jag vet inte. Det är hela poängen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Suer och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
CAD. Kul att få se vad en erfaren kan åstakomma.
Det finns en risk att zooma in och spendera massor med tankemöda på detaljer. Har sett skräckexempel på CAD-ritningar där det är jättesvårt att se vad det föreställer. Enkla handskisser kan många gånger förmedla en känsla snabbare.

Förfina kanske inte är grejen. Tänk andra applikationer. Viken hobbysyssla vill man kunna förvara i ett skrin där allt är synligt och enkelt åtkomligt när det ställs vid arbetsområdet. Eller när modulerna hängs upp vid arbetsbänken i verkstaden.
Modellbygge.
Foto.
Sadelmakeri.
Fiske och knyta flugor

Jag vet inte. Det är hela poängen.

Mvh Findus
Håller med dig, finns nog fler obegripliga CAD-ritningar än begripliga.
Men jag lever fortfarande med tanken att jag kan göra saker begripligare med CAD. I mitt jobb är det ofta efter att någon gjort obegripliga/ofullständiga 2d ritningar i CAD före mig.
 
  • 3D CAD-ritning av en träbjälklagskonstruktion med framhävda detaljer i rött.
  • Haha
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Har en gång för länge sedan lärt mig göra tekniska ritningar för hand, så jag tänker på sådant som disposition och linjetjocklekar för att få ritningar lättlästa. Håller med om att det går fortare att rita i CAD. I alla fall tekniska ritningar. Jag som börjat för hand föredrar 2-d. Har spatialt tänkande så har inget problem med att hålla isär vyer. I cad så kan jag ibland rita direkt i isometriskt perspektiv.

När jag skaffat mitt första (enda) CAD-program (Autosketch) tog det ungefär en dag att bli så bra att det gick fortare att rita i cad. Bättre och snyggare blir det. Men utan att ha ritat för hand hade jag inte vetat hur en ritning bör se ut om den skall vara ett bra verktyg för kommunikation.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag kommer bara på ett användningsområde... Förvaring grillens alla tillbehör... Men hur får man in ölkylaren?
 
En fatpump kanske.
 
Det enda förslag vi har så här långt är grilltillbehör. Företrädesvis öl.

Passar på att tipsa om att man inte behöver tjuvhålla på sina uppslag och fila på dem till perfektion innan de presenteras. Det tar mycket längre tid än att diskutera dem med andra här i forat. Då kommer alla besservisrar (som förvisso mest vill väl) tala om varför man är en idiot och peka ut riktningar som man inte tänkt på.

Börjar med grilluppslaget :thinking:.

Lådan är inte jättestor. 27 liter volym ca. Görs den om till ölkyl så räcker det inte längre än till fördrinken. Dessutom finns det inget i just Thunderdoome-designen som gör den speciellt lämpad till ölkyl. Vi kan ta det ett steg vidare.
Lådan kan göras till en ventilerad låda för en fatpump med inbyggd kylare. Hålen i kombination med en tyst fläkt kan räcka för att det skall fungera (vet inte, behövs tester för att svara på detta). Det finns små anläggningar som skulle gå in. Slangar och elkabel kan enkelt ;) dras ut där det syns minst. Ryggarna modifieras så att de kan tas ut och byggas ihop till själva kranpulpeten (återigen ideembryo, har inte ens skissat i tanken på om det är genomförbart). Uppställd kan det se ut så här.
Ritad skiss av en ölfatpump på ett bord med en separat låda och ett ölfat under bordet.
Fatet och kolsyran under bordet. Är lådan snyggt betsad och lackad så förtjänar den en plats på bordet bredvid pumpen.

Så... ni med ideer. Kasta ut dem så ser vi vart det leder.

Mvh Findus
 
Jag kan bara hålla med om att tråden om lådans tillverkning är så komplett att det är svårt att överträffa.

Jag kan bara berätta vad jag ser för användningsområde för mig själv och det är nog förbrukningsmaterial i form av skruv, spik, mutter, bult.

Att kunna ha dessa grejer upphängda på väggen i verkstaden m.h.a detta fiffiga upphängningssätt skulle vara trevligt. Sedan plockar man lätt med sig det man behöver för dagen och fyller sin väska.

Detta är ju dock inget nytt under solen. Dessutom kräver det tillverkning av en ny verktygstavla. Ett sådant jobb prioriteras inte i mitt liv just nu :)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Har funderat lite på om kanske detta skulle vara något, är dock säkert inget nytt då det är en enkelt tanke. Nu har jag ritat i gamla hederliga Paint, så snyggt blev det ju inte.

I princip är det bara typ två hyllor med gångjärn mellan (det röda är gångjärn), så man kan stänga dem mot varandra. Vill man vara mer avancerad och/eller känner att det blir mycket tom volym, kan man ha fler delar som viks ut och in med gångjärn (se t ex lådan längst till höger).

Då kan man hänga den på väggen och använda hemma till vardags. Ska man iväg lyfter man ner, viker ihop och tar med sig med några snabba handgrepp.

Man skulle även kunna två eller fler som kan fästas i varandra, så man får en "låda" av flera hopvikta hyllor som man kan ta med sig. Då kanske de ska vara lite mindre, så "lådan" inte slutändan väger mer än vad man får lasta i bilen.

Findus låda skulle man även kunna använda till picknick, man kan ha med sig ALLT man behöver. Från massa olika kryddor, bestick, glas, grillbehör, tändstickor, servetter mm.
slc8K2Q.jpg
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Vinn oinredd handgjord verktygslåda
[bild]

Den här veckan är vi väldigt glada att få tävla ut en alldeles unik vinst! Vår medlem Findus42 är flitig i forumet där han frikostigt delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Några av er kanske har sett hans projekt i forumtråden “Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä”, där han visar hur han byggt och inrett en annorlunda typ av verktygslåda.
[länk]
Findus har nu fler lådor än han själv behöver. Därför har han gett oss en oinredd låda att tävla ut till er.

Så här tävlar du: Hitta på vad Findus42s verktygslåda kan bli och-/eller beskriv hur du bygger din variant av den optimala verktygslådan. Skisser premieras.
Vinner verktygslådan gör den som Findus42 anser har den bästa idén.
Du skriver ner dina idéer här i tävlingstråden, alla uppslag är välkomna.

Vinnaren utses den 24 januari. Findus42 har erbjudits möjligheten att själv utse vinnaren. Han säger att ”reaktionerna på förslagen i tråden kommer att ha stor inverkan på valet. Tanken är att inspirera alla, oavsett nivå och höja konsten upp och förbi det som en ensam kattusling förmår.”

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

Vi skickar ett stort tack till Findus42 för att han sponsrar den här tävlingen.
Kan någon förklara hur man använder "verktygslådan" ???
 
  • Gilla
stjärnflickan och 1 till
  • Laddar…
R Roland Ljung skrev:
Kan någon förklara hur man använder "verktygslådan" ???
Lättast är att gå in på findus profil och titta på hans bilder. Det finns en mängd olika inredda lådor.

Det kluriga nu är att hitta på lite ny mark eller fin uppdatering.
 
findus42 findus42 skrev:
Passar på att tipsa om att man inte behöver tjuvhålla på sina uppslag och fila på dem till perfektion innan de presenteras. Det tar mycket längre tid än att diskutera dem med andra här i forat. Då kommer alla besservisrar (som förvisso mest vill väl) tala om varför man är en idiot och peka ut riktningar som man inte tänkt på.
Det är väl det som gör att man inte riktigt vågar presentera sina egna ogenomtänkta uppslag alls :)

En sak jag hade tyckt var kul att provbygga skulle vara en modulbaserad verktygslåda med innehåll som är lätt att byta ut. Hade först tänkt en variant med tavlor som man ställer upp men blev inspirerad av strävan i Findus tråd att "inte behöva packa upp något" (om jag minns rätt), så nu funderar jag på en utdragbar dragspels/karusellvariant istället:

toolbox.png
..men vet ju aldrig om det alls funkar innan en proof-of-koncept låda byggts. För modul-inredningen känns ju Findus system svårslaget så det behöver jag inte rita. Föreställde att kombinera med t.ex. stapeln med lådor på en axel som gick att "snurra ut" :love:
Sen ska det ju till bärhandtag, beslag för ryggsäcksbärning och visst hade det varit spännande om den stod på en roterande platta så att man slapp gå runt den..

Findus låda kan jag tänka mig massor med användingsområden för, ett av dem hade varit att ha som demolåda på jobbet, programmerar industridatorer och det händer väl ibland att man transporterar hårdvara i opraktiska papplådor och kassar. Ett annat välkommet användningsområde skulle annars vara att ha världens mest välinredda syskrin/pysellåda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.