U Ulrika M.M skrev:
I veckans tävling får 4 vinnare varsin vacker odlingskollektion från New Botanic!
[bild]
New Botanics odlingskollektioner bestående av buketter och grönsaker är noga utvalda och sammansatta för att skapa en fin helhet. Kollektionerna innehåller allt du behöver för att direkt komma igång med din odling - fröerna eller lökarna, tillbehören samt all den kunskap du behöver för att sätta igång och lyckas. Lite som en matkasse för odling!

Kollektionerna som tävlas ut är:

Tomato Tasting Collection, Ekologisk - För den matlagningsintresserade

Window Deco Collection - För den som vill odla inomhus eller på balkong

Romantic Bouquet Collection - För den som älskar romantiska blommor

Eau de Fleur Collection - För dig som vill odla doftande blommor


Såhär tävlar du:
  1. Berätta vilken av kollektionerna ovan du vill vinna och varför
  2. Besvara frågan: Efter hur lång tid kan du skörda gurkan i en av New Botanics populära gurkgardiner? Svaret hittar du här.

Vinnaren utses fredag 8/3.
--------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar New Botanic för att de sponsrar den här tävlingen.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
Tomato Tasting Collection, Ekologisk - För den matlagningsintresserade.
2,5-3,5 månader.
 
1. Skulle vilja vinna den romantiska kollektionen. Mat odlar vi redan i form av tomater, jordgubbar och liknanden. Blommor/växter vars primära funktion är att vara vackra saknas dessvärre generellt.
Skulle vara kul att få ett kit som någon med bättre kunskap hade satt ihop åt en =)

2. Skördefesten sker mellan 2½ och 3½ månad efter sådd!
 
Maria T
1. Jag, fjärilarna och bina skulle bli överlyckliga att vinna Eau de Fleur Collection.

2. De söta gurkorna kan skördas 2,5-3,5 månader efter sådd.
 
Odling-skit, är inte det detsamma som gödsel…? 😁😁
 
  • Haha
mrsnhp
  • Laddar…
U
Då var tävlingen avslutad!

De fyra lyckliga vinnarna av de olika odlingskollektionerna är:

Tomato tasting Collection - @MaBj inlägg #7 🍅

Window Deco Collection - @mrsnhp inlägg #21 🥒

Romatic Boquet Collection - @Anvindri inlägg #3 🌼

Eau de Fleur Collection - @TheGrayLady inlägg #14🌺

Stort grattis till er! ☀️
 
  • Gilla
  • Älska
Afterquake och 4 till
  • Laddar…
U Ulrika M.M skrev:
Då var tävlingen avslutad!

De fyra lyckliga vinnarna av de olika odlingskollektionerna är:

Tomato tasting Collection - @MaBj inlägg #7 🍅

Window Deco Collection - @mrsnhp inlägg #21 🥒

Romatic Boquet Collection - @Anvindri inlägg #3 🌼

Eau de Fleur Collection - @TheGrayLady inlägg #14🌺

Stort grattis till er! ☀️
Åh tack, vad glad jag blir 😊 Och grattis till er andra!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack 🤩 Kommer passa perfekt i vår trädgård.

Och grattis till er andra med 🌼
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Titta vilken fin ask med fröer jag hittade i brevlådan idag 😍 Med torvbriketter och allt, bara att sätta igång!

Ask med fröpåsar och torvbriketter från New Botanic bredvid ett handskrivet tackkort.

Efter en ovanligt dålig måndagsförmiddag var det en välbehövlig uppmuntran ❤️ Tack till både Byggahus och New Botanic!
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Här är lite resultat av odlingen av kollektionen jag vann! Det blev ett spontanköp av växthus i våras, men det är väldigt litet (5 kvm) jämfört med mina ambitioner, så miniplantor var välkommet!

Miniauberginen är jättegullig! Vi har ännu inte smakat på dem, så jag ser fram emot det 🙂
Miniauberginer som växer i ett litet växthus, omgivna av gröna blad och med en termometer i bakgrunden.

Tomaten Garten perle är en liten ampeltomat med hängande växtsätt och riktigt högavkastande för sin storlek. Frukterna drar lite åt rosa, vilket är annorlunda och kul. Jag är osäker på om jag har låtit dem mogna tillräckligt innan jag smakade, för de är mest bara syrliga. Jag ska nog låta dem mogna lite till innan jag provar igen.
Bild på en krukodlad tomatplanta med många små röda och gröna tomater som har börjat mogna. Plantan är odlad i ett litet växthus.

En av tomatplantorna visade sig dock vara en mutant! Blommorna var liksom dubbla, plantan blev hög och den största tomaten ser nu ut såhär. En bjässe som är nästan dubbelt så stor som ”vanliga” tomater 😮😄
Två stora gröna tomater på en tomatplanta i ett växthus, omgivna av gröna blad och växtstöd.

Jag har sått två sorters röd basilika och har slarvat med märkningen, men jag tror att det här är den som fanns i kollektionen. Den sitter bakom andra plantor och är lite svårfotad. Vi har skördat en hel del, och någon liten snigel verkar också ha smakat.
Röd basilika med mörka bladodlingar i en kruka, några blad har små hål. Växterna står framför ett fönster med en vit gardin bakgrund.

Gurkan har jag ingen bild på. Jag har även en annan sorts minigurka och de har vuxit in bland allt annat så att jag inte längre vet vilken som är vilken. Alla gurkor vi har skördat är iallafall goda 🙂

Chilin sparar jag till nästa år så att jag kan så den i januari-februari 😊
 
  • Älska
  • Gilla
TheGrayLady och 2 till
  • Laddar…
Maria T
M mrsnhp skrev:
Här är lite resultat av odlingen av kollektionen jag vann! Det blev ett spontanköp av växthus i våras, men det är väldigt litet (5 kvm) jämfört med mina ambitioner, så miniplantor var välkommet!

Miniauberginen är jättegullig! Vi har ännu inte smakat på dem, så jag ser fram emot det 🙂
[bild]

Tomaten Garten perle är en liten ampeltomat med hängande växtsätt och riktigt högavkastande för sin storlek. Frukterna drar lite åt rosa, vilket är annorlunda och kul. Jag är osäker på om jag har låtit dem mogna tillräckligt innan jag smakade, för de är mest bara syrliga. Jag ska nog låta dem mogna lite till innan jag provar igen.
[bild]

En av tomatplantorna visade sig dock vara en mutant! Blommorna var liksom dubbla, plantan blev hög och den största tomaten ser nu ut såhär. En bjässe som är nästan dubbelt så stor som ”vanliga” tomater 😮😄
[bild]

Jag har sått två sorters röd basilika och har slarvat med märkningen, men jag tror att det här är den som fanns i kollektionen. Den sitter bakom andra plantor och är lite svårfotad. Vi har skördat en hel del, och någon liten snigel verkar också ha smakat.
[bild]

Gurkan har jag ingen bild på. Jag har även en annan sorts minigurka och de har vuxit in bland allt annat så att jag inte längre vet vilken som är vilken. Alla gurkor vi har skördat är iallafall goda 🙂

Chilin sparar jag till nästa år så att jag kan så den i januari-februari 😊
Så kul att du visar resultatet av det du vann! ❤️❤️❤️

Vi har haft mini-auberginer tidigare år, och jag gillar dem mycket just för att de är mindre och blir inte så soggiga/blöta som vanliga auberginer kan bli.
Tomater och gurka är alltid kul, och visst är det känsla av rikedom att kunna skörda från sina egenodlade plantor?

Känner inte till skillnad mellan Röd basilika och annan, vanlig, men det kanske du kan beskriva senare i höst

Fortsatt lycka till i trädgården & odlandet, å njut av sommaren!
 
Maria T Maria T skrev:
Så kul att du visar resultatet av det du vann! ❤️❤️❤️

Vi har haft mini-auberginer tidigare år, och jag gillar dem mycket just för att de är mindre och blir inte så soggiga/blöta som vanliga auberginer kan bli.
Tomater och gurka är alltid kul, och visst är det känsla av rikedom att kunna skörda från sina egenodlade plantor?

Känner inte till skillnad mellan Röd basilika och annan, vanlig, men det kanske du kan beskriva senare i höst

Fortsatt lycka till i trädgården & odlandet, å njut av sommaren!
Det är främst färgen och formen på bladen som skiljer mellan röd(bladig) och vanlig grön basilika, men jag tycker att den sort som jag brukar odla (glömmer bort namnet just nu) även har kraftigare smak 😊 Och det gör inget om den går i blom, för blommorna är rosa och väldigt fina ❤️

Hur vet man om auberginen är mogen? Jag plockade faktiskt en igår kväll, men den var grön på insidan. Helt okej smak ändå, men jag gissar att den hade kunnat mogna mer.
 
Nu hittade jag namnet på favoritbasilikan. Dark Opal heter den. Ocimum basilicum var. purpurascens, dvs en rödbladig variant av samma art som den gröna. Den i kitet från New Botanic hette något med Amethyst och verkar ha lite mer grönt i färgen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.