Hej,

Svar: 3,5 kg.

Motivering: Har inte provat detta ännu men det ser onekligen mycket bra och lättjobbat ut.
Att slippa klättra omkring i trät och klippa grenar skulle underlätta jättemycket att kunna göra det mesta från marken, dessutom är det säkrarare.

/Torbjörn
 
Svar 3,5 kg
Motivering. Vi behöver beskära våra träd och detta verktyg skulle underlätta arbetet.
 
E
3,5 kg.

Med 3000 kvm tomt och ca ett tjugotal äldre och yngre fruktträd som jag ensam ska försöka hinna beskära, skulle en teleskopsekatör underlätta enormt att försöka nå upp mha stege på de stora träden.
 
Svar: 3,5 kg.

Förutom att hjälpa mig beskära våra egna och svärföräldrarnas fruktträd är detta ett perfekt verktyg för att kunna imponera på gubbarna i jaktlaget när det ska beskäras grenar vid jakttornen.

/M
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]
[bild]

Nu, innan saven stiger, är det dags att beskära de fruktträd du inte hann med i höstas. Det är ett jobb som blir roligare med denna sekatör med teleskoprör, som ger ända upp till 2,7 m räckvidd. Denna nyhet från Ryobi är batteridriven vilket gör jobbet enklare, ingen kraftansträngning eller ranglig stege behövs. Den kapar upp till 32 mm tjocka grenar och har ett justerbart huvud med upp till 150° vinkel som gör att du lättare kapar svåråtkomliga grenar. Den levereras med batteri och laddare.
Värde: 3 700 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna teleskopsekatören, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur mycket väger teleskopsekatören utan batteri?
Svaret hittar du här: se.ryobitools.eu

Vinnaren utses fredagen den 5 mars.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
---------------------------------------------
Den väger 3500g!
Som pensionär med artros och nyinköpt hus ,med en trädgård som legat i träda, åtskilliga år, så är jag kanske en tänkbar vinnare
 
3,5 kg

När man fallit från stege från stor höjd,
med trasigt ego och självkänslan böjd,
fått brallorna fulla med jord i
- tänk om man då haft en Ryobi!
 
Den väger 3.5 kg.

I tre år har jag haft glädjen att få beskära mina egna fruktträd. I tre år har pappa ivrigt stått bredvid och hejat på och instruerat. Och i tre år har pappa släpat sin teleskopsekatör fram och tillbaka mellan sitt och mitt hus. Det kanske äntligen är dags att jag står helt på egna ben med en alldeles egen teleskopsekatör.
 
3.5kg väger den.

Tämligen hög häck längs en snöig slänt vid en grusgång med träd i bakgrunden på en solig dag.
Har ca 50m av denna häck spridd på olika ställen runt tomten. Om jag skulle vinna denna slipper jag bygga ställning, och vara kreativ med stegen, för att kunna klippa den.
 
Vikten är 3,5 kg - utan batteri.
Denna sekatör vill jag ge till min fru som annars klätrar runt i alla våra träd när det är dags att beskära.
 
Teleskopsekatören väger 3,5kg utan batteri.
Ryobi är husägarens dröm under pågående pandemi, där underhåll av hus och trädgård är en härlig utomhusaktivitet, och med kraftfullt batteri går arbetet lekande lätt, även för mig och min fru som kommit lite upp i åren :)
 
Vikt 3.5 kg utan batteri. Jag har en fruktträdgård med 7 äppleträd, 3 päronträd, 2 plommonträd, 2 körsbärsträd och ett valnötsträd, så en sådan här grensax skulle komma till god nytta! Som gamling skall jag nog inte klänga för mycket på stegar.
 
Svar på frågan: Maskinen väger 3,5kg utan batteridelen och 3,9 kg med batteridelen på.
Motivering till varför jag ska vinna teleskopsekatören: Jag siktar på stjärnorna och har jag tur så når jag trädtoppskronorna med teleskopsekatören från Ryobi.
 
Svar: 3,5 kg
Efter att under många vårar ha klättrat runt i våra äppelträd på hög höjd med en sekatör skulle min familj bli väldigt glada, och lugna om jag kunde sköta beskärning med Ryobis teleskopsekatör. Snabbare, roligare och säkrare vårar!
 
Svar: 3,5 kilo.

Motivering: Det är min tur att vinna nu!
 
Svar: 3,5 kg.
Motivering: Jag är kort i rocken, liksom sambon, och teleskoplösningen på den här sekatören kombinerat med batteridrift är precis vad vi behöver för att sköta våra fruktträd på et bättre sätt än vad vi hittills har mäktat med. Den verkar till och med vara så lätt att jobba med, så vi kan säkert även hjälpa till i andras trädgårdar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.