Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Skulle vilja läsa (mer) om system för hantering av regnvatten. Teknik, material och konstruktion. Ett intressant och ”nyttigt” ämne som skulle kunna lösa mycket av problem kopplat till torka och vattenbrist.
Sen vore det ju roligt att vinna en klippare. Som jag i allra högsta grad behöver ;).
Tack för grymt bra inspiration!
Mathias
 
  • Gilla
tjejgrej
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle gärna vilja läsa om smarta lösningar kring att ta vara på vatten/minska vattenförbrukning. Jag har precis själv köpt ibc-tankar för att samla regnvatten till mina odlingar. Men det var krångligt att hitta, uppkoppling till hängrännor funkar inte optimalt osv. Sen ska vattnet till landen också.... så smarta lösningar kring det, för det är många som har börjat odla mer.
 
  • Gilla
Mathias_handyman och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Hej
Jag har en 2 kubikmeters pool och en värmepump som uppvärmning. Vp har jag i ett uterum på ca 20 kvm. Där håller jag temp på ca 25-30 gr. Vp kyler ner uterummet och temperaturen i poolen höjs med ca 1 gr/ Tim vid 20 gr utetemperatur.
Vp är effektiv, jag hade den ute tidigare och skillnaden är stor.
Väldigt nöjd med lösningen.
Kan skicka bilder
Orjan.rob@gmail.com
Örjan E
 
  • Gilla
tjejgrej
  • Laddar…
Hitta på något sätt för medlemmar att träffas i verkligheten. Kan arrangeras av forumet, t.ex. en Ålandskryssning eller Tysklandskryssning, eller vilken plats som helst. Låt medlemmar anmäla intresse för att se om det är görligt, och hitta på lite roliga aktiviteter tillsammans.

Eller ge en möjlighet för medlemmar att hitta på/bjuda in till egna sammankomster. Typ ”Vem har lust att träffas på plats X/göra sak Y tillsammans?”

Och som en del av detta, varför inte lyfta fram ”ByggaHus-par” på något sätt? Det måste ju finns vissa par som träffats här, och om man anordnar forumträffar lär man få en hel del till. 😉

Vore för övrigt trevligt med en trimmer som faktiskt funkar. Har hittills inte hittat nån som överlevt mer än ett par säsonger...
 
Varje tråd borde ha en sammanfattning i början. Aftonbladet har börjat med det på sina artiklar. Använda AI för att läsa hela tråden och skriva en sammanfattning. Den kan dessutom bevaka nya inlägg och uppdatera sammanfattningen löpande.
 
Skulle vilja ha en tråd med life hacks som rör hus och hem trädgård. Gärna video klipp.👍
 
Jag läser gärna om smarta sätt att samla, hantera och använda regnvatten. Fiffiga lösningar som förenklar vardagen och som spar naturresurser, tex solcellsdriven bevattning och hur man bygger ett eget vattentorn, anslutet till stupränna/hängränna. Jag söker själv efter en bra och prisvärd anslutning för detta och vill koppla till en ibic-tank. Trimmertestet var förresten suveränt, jag har länge önskat mig en hanterbar trimmer som jag kan lyfta, men ändå har ordentligt med kraft.
 
C Caaroline skrev:
Jag skulle gärna vilja läsa om smarta lösningar kring att ta vara på vatten/minska vattenförbrukning. Jag har precis själv köpt ibc-tankar för att samla regnvatten till mina odlingar. Men det var krångligt att hitta, uppkoppling till hängrännor funkar inte optimalt osv. Sen ska vattnet till landen också.... så smarta lösningar kring det, för det är många som har börjat odla mer.
Hej Caaroline, jag postade nyss ett inlägg och läste nu ditt. Vi verkar leta samma sak, smart koppling mellan hängrännor och vattentank 😊, kort stund trodde jag att ditt inlägg var mitt eget 😂. Hittills har jag byggt ett vattentorn, för att sedan bevattna tomatodlingarna med självfall via slangar (blumat blomtropf, är riktigt bra). En helt analog lösning för automatisk bevattning. Det har fungerat fint i fem år men nu vill jag förbättra systemet ännu mer
 
  • Gilla
Caaroline
  • Laddar…
Skulle vilja läsa mer om varför man INTE ska påbörja vissa projekt! :D
Blir så meddragen i allt att vi snart gjort allt man kan på en villa (läs fritidshus).
Däremot vill jag slå ett slag för att gräva själv.

Jag och min sambo är snart klara med framsidan på ca 300kvm (tot 4k kvm tomt) där vi handgrävt och flyttat massor för att bli av med barrskog och har nu endast gräsmatta och rabatter samt grusgångar.
Innebar även en del spräckande av sten med borrmaskin, kilar och en hederlig slägga. Allt återanvänt som nya rabattkanter.

Tagit iaf 3 månader med kvällar och helger (utspritt på 2 somrar) samt 2 barn som nu blir 2 och 5. Så att finna tid att jobba med sitt paradis och lägga fokus på rätt saker.

(fick en pool, slutade med en altan för 50k samt ny värmare för 10..., dumt projekt. Den poolen tar mer tid att hålla rent än någon hinner bada i den).
 
  • Gilla
Mathias_handyman
  • Laddar…
"Böter" för de som startar trådar men inte avslutar dom ordenligt!
 
  • Gilla
Mathias_handyman
  • Laddar…
Jag skulle vilja få påminnelser i mailutskicken om vad man ska tänka på i just den tidsperioden då mailet går ut, tex vad man ska göra i trädgården eller i huset eller runt huset. Detta hade varit bra för alla nya husägare som en påminnelse för att inte glömma eller som tips på vad man kan göra. Skulle kunna vara saker som när det är lämpligt att måla fasaden, titta till taket inför vintern, bästa perioden att undersöka vinden för möss, vad man ska tänka på vid vintersäkrar fritidshuset, när man ska så grönsaker eller klippa en viss sorts buskar.
 
Precis som ovan så tänkte jag direkt på en gör-det-själv-guide i text och/eller video om det mesta som rör ett hus, bygga, tapetsera, renovera etc.

Kanske även guide för både noviser och mer erfarna. Så enkla saker som sätta upp saker (krokar tex) på olika slags väggar, enklare felsökningar på hushållsmaskiner, hur bli av med
Mossa i gräsmattan.

Hade uppskattat ett mer lättskött forum där
Man hade en funktion där läsare kunde sätta tex en hammare och skruvmejsel (och funktion att gå direkt till det inlägget) på det inlägg som presenterar en lösning på just trådskaparen inlägg. Eller om det hamnar direkt efter första inlägget i tråden.

Med vänlig hälsning, Carl
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag tycker att det hade varit intressant med inlägg ang jurdik och lagar i anknytning renovering/byggnation.
Den bästa delen med lokaltidingen som kommer i postlådan är att läsa frågor som besvaras av en jurist och det kan vara nyttigt att läsa. Hade varit kul med en liknande serie inlägg men med fokus på byggnationsfrågor.
 
Jag skulle vilja se en ”For dummies” sektioner i olika forumdelar, där det finns korta och enkla guider som förklarar t.ex ”Vilken skruv används för vad..?” eller ”Hur sågar man rätt..?” osv.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle önska en sektion med dagens AI-tips som handlar om ex smarta AI-appar som kan användas för att underlätta renovering, trädgårdsarbete eller hur man kan ställa frågor (promta) i open AI för att få tips och hjälp vid renoveringar.

Detta kommer att komma mer och mer så det hade varit värt en egen sektion dit man även kan bidra med innehåll till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.