Kraftfull batteridriven cirkelsåg för hemmafixaren

ryobi_one.png

Ryobi meddelade nyligen att de fått en ny medlem i One+-serien, där samtliga cirka 40 verktyg fungerar ihop med samma slags batteri. Nykomlingen Ryobi Revolution Cirkelsåg One+ är designad för extra kapacitet och ska med enkelhet kapa såväl MDF och plywood som köksbänkar och hårt virke. Dessutom är den utformad med användaren i fokus, och ska därför vara en riktigt bra hjälpreda för dig som gillar att renovera och pula hemma.

Totalt värde cirka: 2 300 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du ska vinna.

Fråga: Hur stor klinga har cirkelsågen RWSL180M?


1. 132 mm
X. 140 mm
2. 165 mm

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 19 juni.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren från Ryobi under juli månad. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Inget av svaren stämmer då klingan är 150 mm i diameter.

Vi håller på att renovera vår 20-tals våning på 130 kvadratmeter och skall börja regla upp i köket om en vecka. Där ska då upp båda reglar, plywood och gips och en cirkelsåg hade underlättat mycket vid detta montage.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
richardtenggren
Det rätta svaret är 150 mm, men tyvärr finns inte det alternativet.

Vi håller på att renovera vår nya lägenhet och en batteridriven cirkelsåg skulle underlätta väldigt mycket, då jag idag får handsåga alternativt låna grejor av farsgubben. Har länge varit sugen på ryobis system och det här skulle ett bra startskott på en serie verktyg där hemma.
 
Precis 150mm är RWSL180M klingan "Levereras med TCT-Hårdmetallklinga 150/10 mm - 18 tänder"


Jag har i nuläget ingen fungerande normal cirkelsåg. Så en smidig laddbar hade varit fint inför sommarens fix bl.a. på taket med vindskivor.
 
Redigerat:
Som andra sagt, 150 mm.

Jag behöver en ny cirkelsåg eftersom axeln gick av i min gamla när den fick ett hugg, och jag är för lat för att bygga en altan med fogsvans. Jag har dessutom alltid gillat Ryobis grejor, bra stuff, så jag litar på att den ska hålla bättre än den Skil jag körde sönder.
 
Cirkelsåg av angiven mobell "RWSL180M" finns inte på tillverkarens hemsida, däremot finns den förträffliga modellen "RWSL1801M" som bjuder på en diameter av 150 mm på sågklingan.

Vi har just påbörjat renovering av villans övervåning utan tillgång till en fungerande cirkelsåg, med en kraftfull och driftsäker Ryobi RWSL1801M skulle arbetet garanterat kunna genomföras mycket smidigare än med nuvarande såg-lösning då det ännu är otaliga antal reglar, skivor och annat som behöver kapas till rätt mått innan de kan komma upp på rätt plats.
 
GustavN
Ingen av svaren då klingan är 180mm.

Då jag redan har delar av detta märket i min samling så skulle denna sätta pricket över "i" et.
En gammal sliten används just nu vid mindre grejer men som sagt, 6/7år gammalt skräp skall till tippen!
 
Fairlane
Något knas är det, då rätt alternativ inte finns som redan nämnts några gånger. Dessutom kostar den under 1000 kronor, inte 2300, så frågan är vilken modell som avses?
 
Fairlane skrev:
Något knas är det, då rätt alternativ inte finns som redan nämnts några gånger. Dessutom kostar den under 1000 kronor, inte 2300, så frågan är vilken modell som avses?
under 1000 kronor är för naken maskin d.v.s. utan batteri och laddare. Troligtvis ingår detta i paketet de tävlar ut.
 
Fairlane
falkn skrev:
under 1000 kronor är för naken maskin d.v.s. utan batteri och laddare. Troligtvis ingår detta i paketet de tävlar ut.
AH, det har du såklart rätt i. Då är det bara alternativen som inte stämmer. :)
 
Svar: 2, 165 mm (för Ryobi Revolution Cirkelsåg One+)

Svar på frågan om cirkelsågen RWSL180M är 150 mm.

Motivering: För det första är jag en extrem skeptiker till batteridrivna "kraftverktyg" så en ypperlig chans att bevisa motsatsen för mig. För det andra så ser det ju ut som om spånet faktiskt kommer ut i utblåset på den här modellen och inte som på min nuvarande rackliga Bosch, sprids ut jämnt över hela rummet trots att dammsugaren är kopplad. Vore ju skönt att kunna såga skivor utan att spruta sågspån runt hela huset...
 
Rätt svar är 150 mm

Motivationen finns i bilden, om än lite suddig. En black&decker från slutet av 70-talet tror jag, som min far lämnade efter sig. Jag har inte vågat koppla in den och starta den :). Tror att den gör sig bäst som minne och att jag får en riktig cirkelsåg istället.

IMG_9546.jpg
 
Svar: cirkelsågen RWSL180M har en klinga som är 150 mm i diameter.
Svar 2: Ryobi Revolution Cirkelsåg One+ har 165mm klinga

Jag använder redan One+ verktyg, däremot har jag ingen cirkelsåg så det vore kanon att få en sådan.
 
150 mm enligt texten.
Vi behöver den därför att de är bra att ha egna grejer då vi lejer våra barn då de ska göras någonting på tomten eller snikras någonting eftersom jag själv sitter i rullstol pga ms , så min kraft i armarna är inte vad den varit , jag har snikrat mycke själv förut bla byggt huset vi bor i , jag hoppas på vinst eftersom denna vinst verkar vara en riktig såg inget kinaskramel.
 
Som sagt, 150 mm

Jag behöver en ny klinga då min 20 år gamla Skil har tappat klingskyddet (livsfarligt) och dessutom har jag en Roybi borrmaskin med bara ett batteri, så fler maskiner/batteri vore bra att ha.
WP_20150612_002.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.