Avslutad: Höjdarmaskin till hemmaproffset
Portabel Metabo bordcirkelsåg TS 254 i användning samt ihopfälld med trolleyfunktion.


Idag har vi en riktig höjdarmaskin som vinst i vår tävling! Det är en Metabo portabel cirkelsåg TS 254 från Proffsmagasinet.se som står på spel. Det är en tystgående bordcirkelsåg med trolleyfunktion för stor mobilitet, på ett stabilt integrerat understativ som när det är infällt blir kompakt, för enkel förvaring. Arbetshöjden går att ändra för marknära sågning. Den har en motorbroms för 3 sekunders snabbstopp på sågbladet och en effektiv motor på 2000W med elektroniskt överbelastningsskydd. Varvtalet ligger på 4200 varv/min.

Totalt värde: ca 9 700:-

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Mellan vilka grader ligger sågklingans svängningsområde?


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 13 mars.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vinsten skickas till vinnaren direkt från Proffsmagasinet. Vi tackar Proffsmagasinet för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Senior advisor Hobby-BOB och 16 till
  • Laddar…
richardtenggren
Rätt svar: -1,5 - 46,5 °

En schysst såg är aldrig fel, perfekt när hela insidan ska totalrenoveras! :)
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Svar:
Sågklingans svängningsområde -1,5 - 46,5 °

En bordssåg!! Mina möbler blir lite krokiga som jag sågar nu med cirkelsåg för hand, det skulle verkligen vara en dröm att kunna såga större ämnen med bra precision. Hallen är klar men jag behöver bygga inredning till garaget!
 
Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 °

Det är så många gånger jag önskat mig en bordssåg då gersågen och cirkelsågen inte riktig dugit till det jag skulle göra.
Jag har aldrig riktigt kunnat motivera mig att gå och köpa en bordssåg.
Hade jag gjort det så hade det inte blivit en så här fin såg tyvärr.
Det skulle vara så schysst att få möjligheten att jobba med ett riktigt kvalitetsverktyg.
Jag har köpt en Metabo vinkelslip och den är en dröm att använda jämfört med de billigare jag har,
 
Metabo TS 254 kan svängas inom -1,5 och 46,5 grader

En bordssåg blir den första (halv)stationära maskinen i verkstan/snickeriet. Dessutom börjar min handklinga ge upp efter 8 års renovering och byggande.
Kommer bli skönt att slippa sågspår i arbetsbänkar och bockar.

/johny
 
Svar: Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 °
Är på gång med ett gästhus eftersom vi är trångbodda i stugan som vi bor permanent i. Nu ska jag göra allt (möjligt) arbete själv. Undrar om jag tar mig vatten över huvudet? Är ganska ny på att bygga. Denna maskin kommer att underlätta :)
 
Svar: Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 grader

Har länge suktat efter en bordssåg men ekonomin har inte tyckt att det har varit värt det.
Vore väldigt fint att få byta min hemmabyggda (livsfarliga) bordssåg som är en cirkelsåg infälld i en bordsskiva (förövrigt enda cirkelsågen jag har..)
Att TS245 även är mobil skulle underlätta något fruktansvärt då jag flyttar från ett garage på 50kvm till ett hus med endast ett förråd på 15kvm.
 
Svar: Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 grader

Jag har handlat flera gånger hos proffsmagasinet men saknar något från Metabo och saknar en bordssåg. Som småbarnsförälder räcker inte ekonomin till alla verktyg man vill ha/behöver samtidigt som man helst vill var så effektiv som möjligt när man renoverar och bygger så man har tid över till barnen. Jag hade väldigt gärna tagit hjälp av denna såg!
 
Om ni menar TS254 (inte 245?) så är svaret -1,5-46,5 grader.

Vore underbart att vinna en rejäl såg då vi nyligt flyttat in i en gammal bondgård som behöver en hel del underhåll. Då det finns många håll att sätta pengarna på vore det fint med ett bidrag!
 
Klingans svängningsområde är -1,5 till 46,5 grader.

Då jag har ett gammalt hus så är det inga mått som följer moderna standarder utan allting är udda och special. Därför måste mycket virke klyvas för att få exakt rätt mått. Till min hjälp idag har jag en cirkelsåg som är körd från undersidan genom en bordsskiva och fastskruvad i undersidan så att bara klingan sticker upp på ovansidan. Som ett anhåll har jag en regel som kan klämmas fast med tvingar i var ände av bordet. Lösningen är långt ifrån optimal och säkerheten när man saknar klingskydd är väl katastrofal som bäst. Därför vore det en fantastisk lyx att få en riktig bordssåg med fina inställningsmöjligheter och säkerhet som är top-notch. Med lite tur så skulle det kunna göra att jag får behålla alla fingrar till husrenoveringen är klar. :)
 
Svar: -1.5 till 46.5 grader.

150 kvm pärlspont har jag blivit beordrad att sätta upp hemma. Vad har jag att såga med? En fogsvans... :crysmile::dizzy:☠️
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 °

Det finns inget som ger mig sån klåda på ryggen som handsågning därför hade denna passat perfekt i garaget och lindat mina besvär när jag annars börjar snegla på handsågen
 
Rätt svar: -1,5 - 46,5 °

Hos oss skulle en bordssåg ställas i drift direkt. Vi flyttade för snart ett år sedan och har sedan dess haft två vattenläckor, blivit tvungna att mura om en skorsten, haft ett träd på grannens mark som demolerat ett uthus och upptäckt att norra väggen på ladan hållits ihop av välvilja och max en spik. Det har trots allt varit ett kul år trots att prioriteringarna kastas om uti evinnerlighet. Samarbete och förmågan att hitta glädje trots motvindar är a och o med gamla hus. Cdefgh är bra verktyg.;)
 
Svar på frågan: -1.5 till 46.5 grader.
Varför ska jag vinna den? Efter mer än ett halvårs bygglovsprocess för ett garage utanför detaljplaner område med nitiska handläggare så har jag äntligen fått startbesked! Denna såg hade varit det perfekta tillskottet för att få ihop bygget på mindre tid än bygglovet!
 
Rätt svar: -1,5 - 46,5 °
Jag sågar med lånad kapsåg och en billig cirkelsåg. Att fortsätta renovera villan med en rejäl såg vore en fröjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.