Masoniten avslutar du precis innanför ytterpanelen.
Normalt har man ca 3cm spalt. Det är vanligt att man använder läkt 25x38 till detta.
Lagom dimension och man behöver inte stå o klyva själv.
 
Och det är enkelt att klämma fast ett insäktsnät i noten på råsponten.
Som sedan hänger ner över i spalten mellan undertak och panel.
Fästes med lämplig metod på insidan.

Har du problem med fåglar eller möss så får man ta en nät i metall istället.
 
JOW skrev:
norrbottenstorpet, du får gärna förklara lite dina tankar bakom konstruktionen i bilden i inlägg nr 5.
Jag förstår inte riktigt vitsen med den lösningen, är det för att få ordentligt med isolering utan att minska takhöjden?

Du har säkert själv några tankar om det.
Tack för dina inlägg.

Jo själva syftet med konstruktionen handlar precis som du gissar att lyckas isolera en nu icke isolerad takkonstruktion, utan att takhöjden inomhus blir oanständigt låg. Jag har förvisso högt i nock, men låg taklutning, ca 20 grader, så ute vid ytterväggarna är det redan lågt i tak.

Om jag räknar upp konstruktionsdetaljerna från insida mot utsida är det tänkt såhär:

(1) Takpanel trä
(2) Glespanel (enbart som "spikläkt" + eldragning)
(3) Regel 45x70 alt. 45x95 + isolering
(4) Ångspärr
(5) Befintlig takbjälke 4"x4" + isolering
(6) Korsreglad (längs med huset) bjälke 45x170 + isolering
(7) Korsreglad (längs med takfallet) 45x170 + skivisolering 70mm + pappbeklädd byggmatta 45 mm (utgör också nya taktassar för takutsprång)....vilket ger
(8) ca 55 mm luftspalt, ventileras i nock
(9) Råspont
(10) Underlagstak
(11) Läkt
(12) Plåttak

Fuktmässigt har jag alltså en ångspärr på insidan, knappt 400 mm isolering på utsidan ångspärren (ångspärren sitter alltså ca 1/5 in i konstruktionen). Isoleringslagren avslutas med pappbeklädd isolering 115 mm totalt som ligger i ett fack som är 170 högt, dvs därigenom bildas luftspalten på undersidan av råsponten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.