Om man ska bygga en takkonstruktion av traditionell isolerad typ liknande nedan. Var/hur ska kondensskyddet/mazoniten (nr 02 i bilden) avslutas? Antar att kondensvatten normalt är små mängder, men icke desto mindre vill man inte ha in det i konstruktionen. Estetiskt vill man inte heller gärna se masoniten sticka ut, eller skapa förutsättningar för "fågelbon/insektsbon" i takfoten.

Det kommer inte bli en inklädd takfot utan en målad undersida av råsponten.


2d-t38-hvarmeisolerat-tak-tegelpannor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Vet inte riktigt hur du menar o är ingen expert direkt. Men normalt sett så har man väl taket isolerat som du visar, men en luftspalt. Sedan ventilerar du högt upp, Dvs i spetsen på gaveln på huset. Samt att man slutar ju med isoleringen långt före takfoten. Dvs man viker av med isolering och vägg ner mot golvet före du nått takfot. Och därmed är det inget problem.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Tack för svar!

Bilden har jag inte ritat själv, den är från träguiden, det var den enda jag hittade. Luftspalt kommer att finnas (se den vågade pilen i bilden), men min kommer proportionellt vara större, då nya taktassar kommer att skapas av de reglar som bildar luftspalten.

Frågeställningen är egentligen bara var ska kondensvattnet ledas/hur (när man kommer ner till takets avslut)? Kondensvatten i små mängder kanske kan uppstå på den oljehärdade board som utgör kondensskydd och detta ska kunna rinna ned längs med den omlottspikade boarden och ut...hur då/var då?
 
L
Det ska inte bli så mycket kondens att det bildas vatten. Då är något fel. Så nej, du behöver inte leda ut något vatten någonstans. Fukt som bildas, leds bort med luften.
 
Förtydligar lite med en egen skiss/bild.

När kondensskyddet kommer ner till takfoten och det ska utvändig isolering + panel på utsidan av timmerstommen, hur gör man med avrinningen av kondensvatten?

Takkonstruktion skiss detalj 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Det är väll under plåten det problemet eller läckage är så fall?
Det rinner ner på pappen som är på råspånten.
Blir det kondens så det droppar under undertaket då är nått galet
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
TheGame skrev:
Det är väll under plåten det problemet eller läckage är så fall?
Det rinner ner på pappen som är på råspånten.
Blir det kondens så det droppar under undertaket då är nått galet
Tack för svar!

Det är ju lite det jag funderar över, är masoniten i en dylik konstruktion mer ett vindskydd för isoleringen än ett kondensskydd kanske? Den lilla mängd kondens som skulle kunna rinna på masoniten kanske kan ledas på insidan fasadbrädorna (men utanför väggisoleringen)?
 
Jag hade samma fundering som du och valde att bygga in takfoten så att masoniten kunde sticka ut ett par cm. Skulle absolut inte avsluta den på väggen, blir det ett läckage i taket så leds ju vattnet dit. Tror däremot inte att du skall behöva räkna med kondensvatten.
I ditt fall hade jag avslutat kant-i-kant med ytterväggen. Sen bör du väl ha insektsnät, och det blir ju också klurigt...
 
Jo, även inkommande luftning blir klurig.

Men desto mer jag funderar över det hela, så har skribenterna ovan sannolikt helt rätt, det finns egentligen ingen anledning att ha masonite där, annan än som vindskydd möjligen. Om isoleringen som läggs i facken i den nya takkonstruktionen är pappbeklädd kanske man kan nöja sig så?
 
Jag fortsätter min dialog (inte bara med mig själv hoppas jag, hejda mig om jag tänker fel och/eller bekräfta gärna om jag tänker rätt).

Ovan länkade jag till träguiden.

I Moniers bygganvisningar däremot så byggs ett isolerat tak med bara pappersbeklädd isolering + luftspalt + råspont + underlagspapp + läkt + yttertakstäckning, dvs ingen board. Om det bara handlar om att skydda isolerlagret mot kylande vind, torde väl det vara en nog så god lösning som inte leder till några problem om hur/var man leder ut masoniten/boarden.

Visa bilaga 3-02-14.pdf

Snarare känns det mer riskabelt att avsluta det isolerande lagret direkt mot en board, där kondensation av eventuellt genomträngande fukt skulle kunna ske, eller?

Alltså, hur tycker ni jag ska bygga min takkonstruktion, med eller utan board?
 
Boarden är inget kondensskydd utan primärt ett vindskydd av isoleringen. Alltså går pappad isolering lika bra.
Boarden ger något marginellt bättre ljuddämpning än papp. Sedan är boarden aningens mer motståndskraftig än papp mot smågnagare, men det är också marginellt.

Ska du ha board så ska det nog inte vara oljeboard då den kan vara för tät. Ev inträngande fukt i tak/isolering ska ju ha lättare att ta sig ut utåt.
 
Nu skenar det iväg lite här.

1. Masoniten är till för att hålla isoleringen på avstånd från undertaket.
Om man inte isolerar takstolar behövs ej heller någon masonit.

2. Det bildas inte kondens i den omfattningen att masoniten ska leda bort någon.

3. Det är luftdraget/ventileringen som ska transportera bort fuktig luft.
 
norrbottenstorpet, du får gärna förklara lite dina tankar bakom konstruktionen i bilden i inlägg nr 5.
Jag förstår inte riktigt vitsen med den lösningen, är det för att få ordentligt med isolering utan att minska takhöjden?

Du har säkert själv några tankar om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.