L Linnea12345 skrev:
Nu har jag hittat detaljplanen och det gjorde mig dessvärre inte mycket klokare. Den är från 1968 och det står inte något om färg, material osv på husen.
Var brukar man kunna hitta sådan information om inte i detaljplanen? Inom vår detaljplan finns det både våra hus från -75 som är 1,5 plans men också enplans radhus som byggdes något år innan.
Det handläggaren i skrivelsen hänvisar till är inte någon bestämmelse från detaljplanen (även om det i en DP kan förekomma bestämmelser kring färgsättning). Hen refererar till den paragraf i plan och bygglagen som rör varsamhetskravet, kap 8 paragraf 17. Den gäller även om inget står specificerat i detaljplanen.

Text från Plan- och bygglagen om varsamhetskrav vid ändring eller flyttning av byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan läsa mer på Boverkets hemsida;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-pa-byggnadsverk-och-tomter/varsamhetskravet/

Edit; Var tydligen inte snabb nog på tangentbordet, viss info blev upprepning. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det handläggaren i skrivelsen hänvisar till är inte någon bestämmelse från detaljplanen (även om det i en DP kan förekomma bestämmelser kring färgsättning). Hen refererar till den paragraf i plan och bygglagen som rör varsamhetskravet, kap 8 paragraf 17. Den gäller även om inget står specificerat i detaljplanen.

[bild]

Du kan läsa mer på Boverkets hemsida;
[länk]

Edit; Var tydligen inte snabb nog på tangentbordet, du får lite upprepad information. :)
Tack. Jag förstår samtidigt det. MEN borde inte en och samma kommun resonera likadant? Bland dessa husen finns det ju dessutom redan ljusgråa fasader, men tydligen inte tillräckligt många för att vi ska få bygglov. Runtomkring finns det massor av hus (bor i ett villakvarter) med alla möjliga färger på panelen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fantastiskt med svensk bananrepublikbyråkrati! Det kommer troligtvis bli stopp i byggnadsnämnden. Den jobbiga vägen är att försöka få detaljplanen ändrad men det tar mycket tid och kostar massor av pengar, kanske fler grannar som går ihop kan påverka?
Att försöka få till en detaljplaneändring i området tror jag inte skulle vara någon fördel för TS med grannar. Då kommer kulturmiljöaspekten granskas ytterligare och ligga till grund för den nya planen, och min erfarenhet är att varsamhetskraven skulle stramas åt ytterligare.
 
Fråga för kul skull, om vi använder järnvitrol som är ljus från början och tidens tand gör att den mörknar till nästan svart. Klart tar ett tag , kanske 2 år eller så. Undrar vad svaret blir. Sen kan man ha tjärvitrol med och den blir ännu svartare med tiden, men det ska du inte säga något om , utan bara göra om det godkänns
 
J jonaserik skrev:
Fråga för kul skull, om vi använder järnvitrol som är ljus från början och tidens tand gör att den mörknar till nästan svart. Klart tar ett tag , kanske 2 år eller så. Undrar vad svaret blir. Sen kan man ha tjärvitrol med och den blir ännu svartare med tiden, men det ska du inte säga något om , utan bara göra om det godkänns
Vi vill ha ljusare fasad. Så finns det någon som går från mörk till ljus istället :)
 
L Linnea12345 skrev:
Tack. Jag förstår samtidigt det. MEN borde inte en och samma kommun resonera likadant? Bland dessa husen finns det ju dessutom redan ljusgråa fasader, men tydligen inte tillräckligt många för att vi ska få bygglov. Runtomkring finns det massor av hus (bor i ett villakvarter) med alla möjliga färger på panelen.
Vet du när i tiden de ljusgrå fasaderna kom till? Lagstiftningen ändras över tid och det som var okej tidigare är inte det nu.

Många kommuner jobbar mycket med kulturmiljöfrågor och just 60-70-talshus/områden är något som kommit mer i fokus. Tidigare har de ansetts fula och inget att bevara och varken husägare eller kommuner har brytt sig särskilt mycket. De har ofta ”renoverats sönder” och ursprungliga karaktären på hus och område försvunnit. Den utvecklingen vill man nu inte ska fortsätta. Det kan man tycka vad man vill om, men fula eller inte så är de ändå typiska för sin tid och det vill din kommun bevara.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vet du när i tiden de ljusgrå fasaderna kom till? Lagstiftningen ändras över tid och det som var okej tidigare är inte det nu.

Många kommuner jobbar mycket med kulturmiljöfrågor och just 60-70-talshus/områden är något som kommit mer i fokus. Tidigare har de ansetts fula och inget att bevara och varken husägare eller kommuner har inte brytt sig särskilt mycket. De har ofta ”renoverats sönder” och ursprungliga karaktären på hus och område försvunnit. Den utvecklingen vill man nu inte ska fortsätta. Det kan man tycka vad man vill om, men fula eller inte så är de ändå typiska för sin tid och det vill din kommun bevara.
På en av de gråmålade husen ligger där ett beviljat bygglov från 2012. Så jag gissar att det var då. Kan vara som du säger att det ändrats i så fall. Men känns ju extremt orättvist (tycker jag som drabbas). I många fall tror jag också att ägarna bara målat utan bygglov - kanske så man skulle gjort?
Vad kan egentligen vitet hamna på om man bara målar? Eller tvingas man måla om igen då?
 
L Linnea12345 skrev:
På en av de gråmålade husen ligger där ett beviljat bygglov från 2012. Så jag gissar att det var då. Kan vara som du säger att det ändrats i så fall. Men känns ju extremt orättvist (tycker jag som drabbas). I många fall tror jag också att ägarna bara målat utan bygglov - kanske så man skulle gjort?
Vad kan egentligen vitet hamna på om man bara målar? Eller tvingas man måla om igen då?
Har du begärt ut byggloven och läst motiveringen till beslut? Det kan vara intressant. Förutom detaljplanen, har ni kollat om kommunen har något kulturmiljöprogram eller översiktsplan där det står något om ert område?

Om du målar utan bygglov kan du i värsta fall tvingas återställa, dvs måla om. Går det att bevilja bygglov i efterhand är det kopplat till en sanktionsavgift (böter) för att du startade utan lov. Hur stor summan blir beror på arean.
 
M MetteKson skrev:
Har du begärt ut byggloven och läst motiveringen till beslut? Det kan vara intressant. Förutom detaljplanen, har ni kollat om kommunen har något kulturmiljöprogram eller översiktsplan där det står något om ert område?

Om du målar utan bygglov kan du i värsta fall tvingas återställa, dvs måla om. Går det att bevilja bygglov i efterhand är det kopplat till en sanktionsavgift (böter) för att du startade utan lov. Hur stor summan blir beror på arean.
Nej det kan jag såklart göra.
Står inget specifikt om detta området att det skulle vara något kulturmiljöprogram eller liknande. Heller aldrig hört något om det. Vi bodde bara 200m bort tidigare i ett kedjehus från -65 där fick vi beviljat lärkpanel med ny fransk balkong. Borde det inte finnas någon likabehandlingsplan? Känns konstigt att bevilja vad som helst på ena stället och sedan inget alls här.
 
L Linnea12345 skrev:
Nej det kan jag såklart göra.
Står inget specifikt om detta området att det skulle vara något kulturmiljöprogram eller liknande. Heller aldrig hört något om det. Vi bodde bara 200m bort tidigare i ett kedjehus från -65 där fick vi beviljat lärkpanel med ny fransk balkong. Borde det inte finnas någon likabehandlingsplan? Känns konstigt att bevilja vad som helst på ena stället och sedan inget alls här.
Även om det är bara 200 m bort kan bestämmelserna vara helt olika och bedömningarna annorlunda. Att ni fick bygglov där spelar tyvärr ingen som roll i detta ärende. Alla ärenden har unika förutsättningar.

Det ni fått från handläggaren är ett granskningsyttrande, beslut är inte taget i ärendet ännu, det gör byggnadsnämnden. De kan ha en annan åsikt än förvaltningen och får ni nej där kan ni överklaga.
 
Claes Sörmland
Tjänstemannavägen är stängd. Stånga dig inte blodig där. Handläggaren upplever sig säkert bara göra sitt jobb och det verkar finnas ett tjänstemannamöte i bakgrunden i alla fall.

Slå en signal till medlemmarna i byggnadsnämndens presidium. Prata även med oppositionens representant, de brukar vara mer frispråkliga för de har mindre lojaliteter till förvaltningens tjänstemän och styret. Ha ett öppenhjärtligt och respektfullt samtal och fråga hur nämnden brukar ställa sig till tjänstemännens förslag. Fråga om senaste gångerna de gick emot tjänstemännens förslag och hur resonemangen gick då. Fråga om din samtalspartners personliga bedömning gällande om du alls kan ha någon framgång med frågan om färgbyte på fasaden.

I grund och botten är PBL skarpladdat med befogenheter som kan användas för att jävlas med dig som enskild för att skydda ett påhittat gemensamt intresse. Men vilka av de där formuleringarna i PBL som faktiskt används i en viss kommun och vilka gemensamma intressen man tar hänsyn till är vanligen ett resultat av tjänstemannakulturen. Den i sin tur delvis påverkat av vilka politiker som styr. (Men mellan skål och vägg så kommer dina lokalpolitiker berätta att det är tjänstemännen som styr och hur liten påverkan de egentligen har.)
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="Linnea12345, post: 4505303, me
Nu har vi fått avslag att måla ljusgrått med formuleringen att det ändrar huset karaktär väsentligt
Hur ska man gå vidare? Det känns som vi drabbas för att vi gjort rätt för oss och faktiskt skickat in bygglovsansökan.[/QUOTE]
Man behöver inte bygglov om ”åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär”. Det gör det väl knappast här. Det finns ju redan gråa hus i området och det är j in inte lila du målar med. Det hade nog bara varit bäst att måla huset utan att fråga. När du skickar in ansökan om bygglov säger du ju ”jag är osäker på den här åtgärden , får jag måla om huset med grå färg?” Då tvingar du handläggaren att bedöma fallet och den här gången blev det nej, kunde lika gärna bli ja. Skriv ett brev till kommunen och hävda att karaktären inte väsentligt ändras, skicka med foton på alla grå hus i området, Kanske kan du mörka ner den ljusa nyansen lite så att den bättre harmoniserar med omgivningen. Tänk på att huset blir helt annorlunda i verkligheten än på färgprovet. Skall du få en vackert vit färg t ex så skall färgprovet vara närmast en beige/grå ton.
 
Varför ens skriva brev till kommunen? Bättre att bara måla och så får kommunen driva det mot dig om det skapas ett tillsynsärende.

Om inget händer på fem år kan dom inte tvinga dig att måla om efter tio utgår ingen sabktionsavgift.
 
Det känns som en återvändsgränd att försöka få igenom en ljusgrå kulör. Att vi bara får ett ännu tydligare nej från kommunen.
Vågar man chansa ch måla en mörkgrå nyans tex NCS S6502-Y
De skriver i tidigare mail att eventuellt en mörkgrå nyans kan godkännas. Jag tolkar mailen också som att väljer ni någon av de föreslagna färgerna (egentligen röd eller mörkbrun/svart) så behövs inget bygglov.

Jag skulle också egentligen vilja veta hur de gjort bedömningen att röd och mörkbrun är ok färger att måla med. Fasaderna är från början röda. Liknande hus som byggdes samtidigt är totalt 20 hus. 5 har idag svarta träpaneler, 2 har ljusgrå och 0 har brun.
 
Claes Sörmland
L Linnea12345 skrev:
Jag skulle också egentligen vilja veta hur de gjort bedömningen att röd och mörkbrun är ok färger att måla med. Fasaderna är från början röda. Liknande hus som byggdes samtidigt är totalt 20 hus. 5 har idag svarta träpaneler, 2 har ljusgrå och 0 har brun.
Det är bara subjektivt tyckande, ofta i grupp och inte sällan av någon tjänsteman med arkitektutbildning. Så gräv inte i deras interna processer, du kommer aldrig att få veta något av värde och de kommer att svara med intetsägande kommentarer som "att det är vår bedömning att..." Kolla informellt med byggnadsnämndens presidium. Det är tre telefonsamtal.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.