En sak som är speciell när det gäller ström och kyl/värmepumpskompressorer är att kompressorns märkström är angiven vid största belastning, men eftersom belastningen varierar mycket med förångning och kondenseringstryck så är en normal strömförbrukning snarare hälften av märkströmmen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst ska det finnas lite inställningar för strömbegränsning. Enligt BBR finns det krav på att husets effektbehov skall beräknas och maximalt eltillskott skall begränsas vid installationen. Inställningen skall sen inte gå att ändra. (Det går om man byter ett chip i styrelektroniken).

Pumpen ser ut att vara 1-fas och ansluten på L1 (ström vid 0kW tillskott ,nedan)

Skulle vara intressantast veta om inställning max 16A begränsar elpatronen till 4,6kW isf 7kW vid inställt 7,0kW pga att VPn annars drar 0,9A för mycket (se tabell nedan). :thinking: ( Brrr)

[bild]

Frånluftsvärmepump NIBE F370
[länk]
BBR- kraven gäller inte alla hus, och nej inst. max 16A begränsar intre elpatron. Detta görs genom att ange max tillåten effekt för elpatron. Och därav min fråga!

blackarrow blackarrow skrev:
Visst ska det finnas lite inställningar för strömbegränsning. Enligt BBR finns det krav på att husets effektbehov skall beräknas och maximalt eltillskott skall begränsas vid installationen. Inställningen skall sen inte gå att ändra. (Det går om man byter ett chip i styrelektroniken).

Pumpen ser ut att vara 1-fas och ansluten på L1 (ström vid 0kW tillskott ,nedan)

Skulle vara intressantast veta om inställning max 16A begränsar elpatronen till 4,6kW isf 7kW vid inställt 7,0kW pga att VPn annars drar 0,9A för mycket (se tabell nedan). :thinking: ( Brrr)

[bild]

Frånluftsvärmepump NIBE F370
[länk]
J jonaserik skrev:
Pass på lite när det gäller att ställa ner maxeffekten ( skit med BBR ) ( vad H-E har dom med min värme att göra ) På en del VP som ställs ner i maxeffekten , enligt några skitregler som någon pennfäktare hittat på, sså låses det i datan och kan inte återställas igen till ursprunge efter ett antal dygn. . För att få tilll högre måste det till en ny datordel och den är inte gratis, någonstans mellan 8 - 10 kkr kostar en sådan. Vad kommer att hända om mina planer är att bygga ut ett antal m2 om några år och behöver mer kraft för värmen. Tjenis där rök pengarna på en ny dator[/
 
P Plutus skrev:
En sak som är speciell när det gäller ström och kyl/värmepumpskompressorer är att kompressorns märkström är angiven vid största belastning, men eftersom belastningen varierar mycket med förångning och kondenseringstryck så är en normal strömförbrukning snarare hälften av märkströmmen
Ok intressant, men för vilken strömstyrka (märk- eller notmal drift) skall man avsäkra?
 
Värmepumpar har oftast någon form av strömbegränsning vilket gör att säkringarna bara behöver utgöra kortslutningsskydd. men jag kan inte se något nämnt om ledningsarean? om kabeln redan är dragen så är det väl bara att börja med 16 om elektrikern tror att det räcker? Går det en säkring får man börja räkna om 20 fungerar?
 
A AndersbcD skrev:
Ok intressant, men för vilken strömstyrka (märk- eller normal drift) skall man avsäkra?
Man dimensionerar efter största strömförbrukning hos VP, inte någon medelförbrukning. Säkringarna ska förstås hålla även när maximalt eltillskott krävs. Inte läge att de löser ut när tillskottet behövs som mest.

Vid normaldrift (VP fungerar) borde inte eltillskottet ligga på 7kW konstant.

Vid fel (VP avstängd) och ren elpatronsdrift blir ju inte strömmen på L1 16,9A utan ca 16,9 - 5,2 = 11,7 A
(-VP + cirkulationspump).

Edit: Det har väl skrivits förut, men belastningsvakt/strömtrafo skyddar huvudsäkringarna.
 
Redigerat:
P Plutus skrev:
Värmepumpar har oftast någon form av strömbegränsning vilket gör att säkringarna bara behöver utgöra kortslutningsskydd. men jag kan inte se något nämnt om ledningsarean? om kabeln redan är dragen så är det väl bara att börja med 16 om elektrikern tror att det räcker? Går det en säkring får man börja räkna om 20 fungerar?
VP har inget KRAV på strömbegränsning, det man begränsar/ställer in är max förbrukning på elpatron. Därav min fråga!

P Plutus skrev:
Värmepumpar har oftast någon form av strömbegränsning vilket gör att säkringarna bara behöver utgöra kortslutningsskydd. men jag kan inte se något nämnt om ledningsarean? om kabeln redan är dragen så är det väl bara att börja med 16 om elektrikern tror att det räcker? Går det en säkring får man börja räkna om 20 fungerar?
 
Som sagt var; Om det är praktiskt möjligt så är det väl bara att sätta dit en säkring på 20 A?
 
useless useless skrev:
Som sagt var; Om det är praktiskt möjligt så är det väl bara att sätta dit en säkring på 20 A?
A AndersbcD skrev:
VP har inget KRAV på strömbegränsning, det man begränsar/ställer in är max förbrukning på elpatron. Därav min fråga!
Det var ju inte det frågan gällde!
 
Vad var frågan då? Om det är du eller elektrikern som bestämmer vilken säkring som ska sättas upp?
 
A AndersbcD skrev:
VP har inget KRAV på strömbegränsning, det man begränsar/ställer in är max förbrukning på elpatron. Därav min fråga!
Jag tror du missförstod mig, jag menade att en kompressor normalt har motorskydd i någon form. Så om gruppen som matar värmepumpen inte går någon annanstans också, så kan man anse att säkringarna bara behöver skydda mot kortslutning vilket ger möjlighet att säkra högre än tumregeln 1,5 kvmm-10A, 2,5kvmm-16A o.s.v. Vilket i sin tur ger att du troligtvis kan avsäkra en 2,5kvmm kabel med 20A utan att utmana ödet.
 
P Plutus skrev:
Jag tror du missförstod mig, jag menade att en kompressor normalt har motorskydd i någon form. Så om gruppen som matar värmepumpen inte går någon annanstans också, så kan man anse att säkringarna bara behöver skydda mot kortslutning vilket ger möjlighet att säkra högre än tumregeln 1,5 kvmm-10A, 2,5kvmm-16A o.s.v. Vilket i sin tur ger att du troligtvis kan avsäkra en 2,5kvmm kabel med 20A utan att utmana ödet.
Intressant info, dock osäker på om motorskydd finns. Är inte det ovanligt på en liten (650W) kompressor?
Att gruppen enbart matar VP är dock säkert.
 
Det sitter ett litet termisk motorskydd, "klixon", på toppen av kompressorn där elen ansluts.
 
  • Gilla
AndersbcD
  • Laddar…
Det krävs inget "skydd", motorskydd eller annat, för att kunna nyttja regeln jag beskrev i #10 - att låta säkringen endast utgöra kortslutningsskydd. Det räcker med att titta på pumpens märkström. Det är då den som dimensionerar ledningens area och inte säkringens. Man kan då vanligen gå upp ett snäpp eller två på säkringen. Men det behöver kontrolleras mot förimpedans och ledningens längd.

Så jag undrar vad som fortfarande är oklart i denna tråd. Det skulle gå med 16 A eller 20 A säkring, vilket som.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Inte mycket till primär värmekälla när den ger max 2,1kW, räcker inte långt vid kyla .
Har Du kollat installatörshanboken?
Och jag beställer ingen elektriker, det gör installatören och han säger att 3x16A räcker för max 7,0kW:s uttag. Och det är min fråga.., funkar det med 16,9A på L1
Spännande nog så verkar installatörshandboken ha andra effektnivåer specade än kundmanualen. (Se sidan 21 i installatörshandboken.)

Dock kan man notera att motsvarande effektnivå (8kW) ska ha 20A säkring för att klara 16,9A på L1. Den extra 1kW verkar tas ut på L2.
 
Det skiljer lite i elpatronseffekt beroende på vilken årsmodell av F370 du tittar på...
 
  • Gilla
AndersbcD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.