Gjorde ett försök ändå i ektrösklarna jag håller på med trots halvdana testresultat i furubitarna även efter flera justeringar. Den här gången extra noggrann och spände åt djupanslaget lite extra (tror det gled en aning innan), och det blev faktiskt perfekt på båda bitarna.

Blev en extremt tunn kant på nåt håll, knappt synlig, som jag lätt slipade bort med ett par lätta drag med 120-papper.

Tog 3,2mm- frässtålet istället för 1,6, det underlättade ju också. Använder man 1,6mm tror jag att man efter justering låter stålet sitta kvar i en dedikerad kantfräs för att slippa ställa höjden in på nytt vid användning. Eller skaffar en OFK 500 alltså :)

Måste också lyfta fram stålen från Delver som jag beställde från Toolab, för det priset, dryga hundralappen, hade jag inte riktigt förväntat mig det här fina resultatet. Köptips!

Kantfräs och fräsverktyg i arbete på ektröskel, inklusive förpackad avrundningsfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det är bra med en dedikerad avrundningsfräs. Jag har min r 1,6 i en batteridriven Bosch som man kör med ena handen. Otroligt smidigt att kunna ta fram och bara köra. Den har inget utsug, men det blir inte mycket spån av en så liten radie. Jag funderar på att skaffa en eller några fler batterifräsar. Lyx? -javisst!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
mattiasp mattiasp skrev:
Jag håller med om att det är bra med en dedikerad avrundningsfräs. Jag har min r 1,6 i en batteridriven Bosch som man kör med ena handen. Otroligt smidigt att kunna ta fram och bara köra. Den har inget utsug, men det blir inte mycket spån av en så liten radie. Jag funderar på att skaffa en eller några fler batterifräsar. Lyx? -javisst!
Det är helt kanon. Har inte testat de batteridrivna ännu, men de verkar vettiga. Upplever du de som vingliga, pga hög tyngdpunkt?
 
Inte med den batteridrivna GKF-12V. Den är stabil, lätt och okomplicerad. Kostar utan batteri och laddare ca 140 EUR i tyska webshoppar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Just den har helt gått mig förbi. Ser ju riktigt smart ut, 2800:- ink 2 batterier känns ganska ok.
 
Just den har jag funderat på, blev en 12V sticksåg GST 12V-70 den gången istället (otroligt smidig!), men har man batterierna tex om man köpt nån av deras små skruvdragare är det ju inte mycket pengar faktiskt för den fräsen.

@mattiasp Tycker du det funkar med 3V batteri eller använder du större till fräsen?
 
Jag har 3 Ah-batterier till den. Det räcker gott
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
det är ingen som råkar ha närbild på resultatet av 1,6mm och något större?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.