Finns det avrundningsfräsar med 1-2mm radie? Tänkte man kunde runda av kanterna på planhyvlat virke, men inte med för stor radie.
 
Visst gör det det, Cobolt, Festool med fler har avrundningsstål med kullager i de radier du önskar. Använder ofta Festools 2mm-stål, Cobolt har ett 1,6mm eller liknande. Ett trevligt sätt att bryta vassa kanter med. Gäller det massivt trä använder jag dock ofta en stöthyvel och går på känslan för att bryta kanterna på ett angenämnt sätt.
 
Jag har 1,6 mm från Cobolt, värt att notera att kanten kan fortfarande kännas lite spetsig, det är förstås relativt. Men t.ex. IKEA möbler tycks ha 2,4 mm om jag minns rätt.
 
End skrev:
Jag har 1,6 mm från Cobolt, värt att notera att kanten kan fortfarande kännas lite spetsig, det är förstås relativt. Men t.ex. IKEA möbler tycks ha 2,4 mm om jag minns rätt.
Jag har samma och tycker det är en mycket bra radie. Som du säger, den _KAN_ kännas lite vass, det är till och med så att man _KAN_ ha svårt att se om man har fräst en viss kant eller inte (jag börjar få dålig syn).

Men: Så snart man jämför en fräst bit med en icke fräst så ser den frästa så mycket mjukare och snyggare ut. Så 1.6 är en så liten radie att den nästan inte syns, men så stor att intrycket av de färdiga delarna är klart och tveklöst ett mjukt och fint intryck.

Rekommedras helhjärtat.

--- Mats ---
 
För mitt senaste projekt skulle jag runda av kanterna på ett antal stavar i ask, ca 40x27mm. Jag köpte då två avrundningsstål, ett med 1,6 och ett med 2,4mm radie. Tyckte egentligen när jag stod i affären att det lilla såg lite väl litet ut. Men när jag kom hem och provade var det precis tvärt om. Det "stora" tyckte jag tog bort för mycket och det lilla var helt perfekt. Det lilla kan jag rekomendera. Som sagts, så bryter det kanten på ett snyggt sätt utan att man egentligen funderar på att man gjort något med den.
 
Det är precis det jag menade, ibland är det svårt att se om man har fräst kanterna trots att jag har bra syn :)
Men jag kör ändå uteslutande med 1,6 då jag tycker det ser snyggast ut så... "minimalistiskt".
 
Kan avrundningsfräsarna kanske finnas billigare i UK? Någon som vet?
 
Som ett alternativ till avrundningsfräsar är de här faktiskt ganska trevliga:
http://www.axminster.co.uk/veritas-veritas-cornering-tool-kit-prod22459/
Jag har använt dem endel på sådant där det inte riktigt fungerat att komma till med fräsen. Tex. ett fönsterfoder som redan var monterat, mindre bitar som det inte går att balansera fräsen på, lådkanter som redan var monterade mm. I ärlighetens namn så är de också smidigare och snabbare att ta fram än fräsen. Så handlar det inte om allt för många meter så kan dessa rekomenderas.
 
Har eventuellt ett ganska stort jobb på ingående, 500m massivträ som ska behandlas på diverse olika sätt. Bla en avrundning på R2.5mm, hittar dock inte frässtål med den dimenschongen, 2.4mm är det närmaste, så tips mottages tacksamt
 
Låt slipa ett stål med den radien.

500m, alla fyra sidorna, 2km? Då har du att göra en stund ;) Du har väl en vertikalfräs eller ett fräsbord. Annars får du se till att du kan räkna hem det i jobbet :)
 
Masses 2,4 är perfekt efter du har dragit av kanterna med ett 120 papper så är radien 2,5 kan inte bli bättre. Många löpmeter blir det

Pär
 
Jag kan inte låta bli att undra varför det måste vara exakt 2,5 mm? Skall avrundningen passas ihop med något annat? Ögat lär i varje fall inte märka någon skillnad på 0,1 mm radiedifferens ...

Nog för att jag själv kan jaga tiondelar, men det finns gränser... Å andra sidan sett har kunden rätt, bara han/hon betalar för det ;)
 
Tack för tips.En 5mm kant skall rundas hel, tänk en 5mm domino, så 2x250m. Visst, det är säkert träligt att stå med det, men har man 4 magar att mätta så kan man inte vara kräsen :s
Håller på att räkna på tid och timpris och det blir ingen välgörenhet från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.