Bra kommentar
Tål att tänka på

Skall kontrollera beslutet och fundera på att omvärdera mina funderingar (y)
 
Vacumventiler är inte tillförlitliga. Bättre med en riktig avluftning, gärna över nock som skrivits ovan.
 
Ursäkta att jag ger mig in i tråden med en egen fundering. Om avluftningen inte kan gå upp över nock utan bara till, säg halva taket vilket jag ser är vanligt, vilka nackdelar skulle det då kunna få?
 
Jiji Jiji skrev:
Ursäkta att jag ger mig in i tråden med en egen fundering. Om avluftningen inte kan gå upp över nock utan bara till, säg halva taket vilket jag ser är vanligt, vilka nackdelar skulle det då kunna få?
Ökad lukt i omgivningen.

I teorin kan man sätta en fläkt med ett så kallat dragavbrott på röret och på så sätt få "upp" luften en smula samtidigt som den blir lite utblandad
 
Tack, för svar. Det har ingen negativ inverkan på ett enskilt avlopp?
 
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Tack, för svar. Det har ingen negativ inverkan på ett enskilt avlopp?
Har man extrema situationer med ett mycket kallt klimat så kan för mycket kall luft dras ned i avloppet så att det fryser. Men det där kan nog folket i inre Norrland. Kanske bara ett teoretiskt problem?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man extrema situationer med ett mycket kallt klimat så kan för mycket kall luft dras ned i avloppet så att det fryser. Men det där kan nog folket i inre Norrland. Kanske bara ett teoretiskt problem?
Tack, det låter inte som ett problem i mitt fall.
 
Jiji Jiji skrev:
Ursäkta att jag ger mig in i tråden med en egen fundering. Om avluftningen inte kan gå upp över nock utan bara till, säg halva taket vilket jag ser är vanligt, vilka nackdelar skulle det då kunna få?
Inga som helst som jag ser det.
Det är nog inte många som drar avluftningen ända upp till taknocken, utan man stannar någonstans halvvägs upp, som du skriver.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Så här ser det alltså ut hos oss:
Taktäckning med tegelpannor och ett markerat felvinklat avluftningsrör från 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite kuriosa:
När huset var nybyggt år 2011 och vi satt i trädgården och fikade, kände vi en skarp avlopps/skitlukt.
Vid kontroll uppe på vinden upptäckte jag att avluftningsröret var vinklat ned en bit, så det bildades ett vattenlås, och avluften stoppades.
Så dofterna kom från ventilationsröret i slutändan av infiltrationsbädden.
Sedan detta fixades har inga dofter alls känts från avloppet.
 
  • Gilla
lpehr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.