roke skrev:
Ok. Först nu fattar jag att bilderna var från panntillverkaren.:|
(Jag trodde det var TS pannrum)

Haha. Jag har nån kvadratmeter mindre :p
 
Fattar fortfarande inte, har ni ett sånt jädra drag i cirkulationspumparna och så dåligt tryck i systemet att det kan pysa in luft. Axeltätningar existerar väl inte idag på en villapump.
Om det kan pysa in luft i en koppling så borde det pysa ut vatten när pumpen stannar.

Protte
 
Uponor pratar om sin syrediffusionstäta golvvärmeslang som upp till 60 grader inte släpper in syre i vattnet tack vare sitt speciella material. Över 60 grader kan de inte lova att slangen håller syret borta. Men den läcker knappast ut vatten även om tempen är över 60 grader. Vanliga vattenslangar är inte heller syrediffusionstäta men släpper inte heller ut vatten i någon synlig utsträckning. Vet av en hel del vedsystem, även med slutna expansionskärl som aldrig blir kvitt luftporlandet i laddkretsen, än hur mycket de avluftar kommer bubblorna tillbaka. Har någon annan en bättre förklaring än att luft sugs in någonstans så är jag nyfiken på alla ideer.
 
Det med luft i laddkrets är lurigt..Men sen ja böt bort L 21:an med läckande unionsventiler,till en L21-100 med riktiga kulventiler så har problemen försvunnit,Nu laddar det fint med pumpen på läge 1 tom.
 
kulle
Åskar skrev:
Uponor pratar om sin syrediffusionstäta golvvärmeslang som upp till 60 grader inte släpper in syre i vattnet tack vare sitt speciella material. Över 60 grader kan de inte lova att slangen håller syret borta. Men den läcker knappast ut vatten även om tempen är över 60 grader. Vanliga vattenslangar är inte heller syrediffusionstäta men släpper inte heller ut vatten i någon synlig utsträckning. Vet av en hel del vedsystem, även med slutna expansionskärl som aldrig blir kvitt luftporlandet i laddkretsen, än hur mycket de avluftar kommer bubblorna tillbaka. Har någon annan en bättre förklaring än att luft sugs in någonstans så är jag nyfiken på alla ideer.
Ja jag har oxå det fenomenet med luft i laddkretsen som skvalpar runt, så det är som du säger ett vanligt problem.
 
Hur stort expansinskärl har du det kanske är för litet så systemet tömmer sig.
 
Har nu hittat vad problemet var. Hade för lågt tryck i systemet. Kan ha haft att göra med att pannan står i garaget ca 10 meter från huset med tank mm.
Höjde trycket och ventilen håller tätt :D Ibland kan det vara enkla lösningar.:D
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.