Har problem med avluftningen till min Fröling P4 pelletspanna.
Rörmokaren har satt dit en Airex minor http://www.abfrenco.se/system/visa.asp?FID=917&HID=987&HSID=17869 men den läker vatten hela tiden när pannan går.
Det står att man kan byta packningar när den läkt vatten men hur ofta ska man behöva göra det?

Är det någon som har denna avluftningsventil och kan säga om den är bra?

Sedan har han satt den på enbart avluftningen. Jag har några bilder från Frölings fabrik och där ser det ut som att dom kopplat ihop tilloppet med avluftningen.

Någon som vet hur man skall göra.?

Det ser även ut dom att dom har någon mer rejäl avluftning med tryckmätare och säkerhetsventil på alla pannor. Ser ut att vara en Caleffi 302 http://www.caleffi.nl/caleffi/en_NL...ude/~applications~catalog~serie.jsp/index.sdo

Någon som har denna eller vet något om den?
 
  • uploadfromtaptalk1361822018727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1361822048717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På denna bild står dom vid P4 och då ser det ut som att avluftning och tillopp INTE är ihopkopplat.
 
  • uploadfromtaptalk1361823541521.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med en exakt likadan avluftare till en S4 Turbo.
Har haft dessa på acctankarna i många år ju, har fungerat bra.
Det som strulat lite för mig är att avstängningsventilerna, ballofixerna blir att läcka runt vredet.

Läcker det vatten så det kommer under locket på toppen av ventilen?

Har du en separat avluftningsanslutning på T4:an?
Jag har bara gjort ett T-kors på utgående rör från pannan. Har byggt med 48 rör ut ur pannan, 2-3 dm efter pannan har jag t-korset med ett lodrät 48 rör ca 15 cm långt. I toppen på det sitter avluftaren. Funkar bra som luftfälla.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Ok. Där luften skall komma ut vid fiberpackningen sprutar vattnet ut.

Det är en separat avluftningsanslutning på pannan.
 
Ok.
Ta isär avluftaren och kolla nr 3 och nr 4 på bilden i länken du skickade.
Det är ju en gummiring på flottören som ska täta mot munstycket.
Ingen raketforskning direkt...
 
Vet du var man får tag i brickor mm till Airex minor?
 
Bara en liten fundering? Efter ett tag borde väl all luft gått ur vattnet så då bordet det inte behövas någon avluftare, stäng ballofixen. Misstänker man luft är det bara att öppna ballofixen. Pys eller sprut avgör ju.

Protte
 
Ja, har funderat på det jag oxå men när jag stängde ballofixen började det bubbla och porla inne i pannan. När jag sedan släppte så pyste det utav h-lvete. Sen vet jag inte om det berodde på att det var luft kvar i systemet eller om det kan bildas luftbubblor när vattnet värms. I det senare fallet så antar jag att man skulle behöva ha någon slags automatluftning.
Ringde till Frenco och dom skulle skicka hem en repsats idag. Bra service.
 
Men luften måste ta slut efter några år, det är väl ingen som pumpar in luft?

Protte
 
prototypen skrev:
Men luften måste ta slut efter några år, det är väl ingen som pumpar in luft?

Protte
Näe jag hoppas att det inte är någon okänd buse som pumpar in luft i mitt värmesystem när jag inte är hemma :D
Eftersom ventilen trycker ut vattnet så måste jag ju fylla på med nytt syrerikt vatten. Blir som en ond cirkel.
 
prototypen skrev:
Men luften måste ta slut efter några år, det är väl ingen som pumpar in luft?

Protte
Inte pumpar in luft, utan suger in luft.. Tror detta luftporlande är ganska utbrett bland vedeldare som jag förstått det. Pumpen i tex ett laddkoppel som laddomat 21 skapar ett underdryck på sugsidan och drar in luft via kopplingar/axeltätningar i systemet. Jag har själv samma irriterande porlande fenomen och än vad jag testat och provat så är det den enda förklaring jag kan komma fram till.
 
Vilket trångt och murrigt pannrum.
















;)
 
Ok. Först nu fattar jag att bilderna var från panntillverkaren.:|
(Jag trodde det var TS pannrum)

Ang avluftaren så ska den inte läcka vatten om den är som den ska vara. (någon droppe kanske man kan acceptera men inte något regelrätt rinnande)
Är den ny tycker jag rörmokaren borde byta/reparera den åt dig.
 
Han på Franco var övertygad om att det va skit i avluftaren. Ska ta isär den imorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.