Claes Sörmland
Att avloppsventilations över tak är ett sätt att undvika undertryck i avloppsrör är vi alla överens om. Ett annat sätt att uppnå detta är med vakuumventil som TS redan har (och ska byta ut till en modernare sort).

Frågan är om TS ska vara orolig för att en eventuell infiltration som ligger nedströms om slamavskiljaren får för lite syre om det öppna röret vid fasen stängs. Mitt svar är nej - luft kommer att komma in i alla fall i en traditionell infiltration. Annat kan gälla för vissa moderna reningsanläggningar med slutna bäddar.

Den som vill läsa mer om luftning av infiltrationer/markbäddar: Avloppsvatteninfiltration - förutsättningar, funktion, miljökonsekvenser 1985. Naturvårdsverket.

Relevant utdrag:

En sida ur Naturvårdsverkets publikation med text om luftning av avloppsvatteninfiltration för förbättrad nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack allihopa för många och informativa svar!

Har testat att sätta igen rensröret (jag är rätt säker på att detta nog är tanken med röret) provisoriskt.

Återkommer när jag testat någon dag samt satt dit nya vakuumventilen.

Med vänliga hälsningar,

Flodsson
 
När jag ordnade ny infiltrationsanläggning med 3-kammarbrunn, på 90-talet så var det första problemet vi fick, lukt. Tom grannen med hus 20m bort klagade.
Det var sedan tidigare en ventilation rakt upp igenom taket enligt vad som beskrivs här, på stammen som toaletten var kopplad till. Jag läste att det ibland kan bli luktproblem och därför kan man prova med en vacuumventil inomhus istället.
Sedan den kom på plats har det aldrig luktat, vare sig inne eller utomhus.
Konstigt att det är tvärtom för en del andra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.