Hej Byggahusforumet!

Vi har problem med avluftningen på avloppen och jag skall försöka beskriva så enkelt som möjligt. Vi har precis köpt huset så vi har inte hunnit sätta oss in helt hur allt är gjort. Huset är sen slutet 1800, men avloppet tippar vi är sen mellan 70-90-talet? Rätt osäker här.

Problemet kan sammanfattas som följande:

Problem: doft ur köksavlopp, vakuumventil plan 2 verkar ej hålla tätt, luktar avlopp. Vattenlåsen verkar tömmas lite då och då ofta i samband större vattenflöden.

- När vi köpte huset saknades renspluggen till golvbrunnen i tvättstugan plan 1, ett tydligt drag kändes från renspluggshålet och med det en oangenäm doft, plugg sattes dit och efter det började det istället komma avloppsdoft ur diskhon i köket plan 1.
Tanke: Förändrade vi hela avluftningen då och draget/övertrycket behöver komma ut någon annanstans?

- Besiktningsmannen hade påtalat att vakuumventilen på WC plan 2 satt under högsta vattenlåset och vi behövde höja vakuumventilen så att den skulle fungera bättre för avluftningens skull. Vi provade att helt enkelt förlänga 50mm röret med ca 1 meter men ingen förbättring skedde.

- Vakuumventilen plan 2 är rätt gammal (se bifogad bild) och vi har beställt en ny. Dock funderar jag kring följande: ute på gården (se bifogad bild) finns ett rör mellan källarstammen och brunnen som vi gissar är avluftningen för brunnen/avloppet, det verkar dock som om den snarare fungerar som en skorsten (vilket det kanske ska?). Då vakuumventilen på plan 2 tas bort kommer ett tydligt drag upp ur hålet, stängs därpå avluftningen ute på gården försvinner draget på plan 2 direkt. Har rätt dålig koll på avlopp och avluftning men har någon här någon tanke kring vad som bör göras och vad som påverkar var och vad?
Tanke: behövs typ en "backventil" på avluftningen som gör att luft kan komma ut men inte sugas in?

Bild 1. Skiss
Handritad skiss över avlopps- och avluftningssystem i ett hus, med anteckningar och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2. Avluftning/insug? brunn
Avluftningsrör för avlopp i snöigt landskap vid husvägg, fungerar som insug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3. avluftning/insug närbild
Avluftningsrör sticker ut från marken med snö och dött gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4. Vakuumventil WC plan 2
Vakuumventil intill en toalett i ett badrum med träpanelväggar och vita kakelplattor, markerad för att visa avluftningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Flodsson, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Och du börjar ju storstilat med en riktig skitfråga :)

Det här handlar alltså om ett enskilt avlopp, förstår jag rätt?
Kan du beskriva hur avloppet är uppbyggt utanför själva husväggen, så blir det lättare att lämna synpunkter.
 
Hej KnockOnWood och tack! :)

Ja det är ett enskilt avlopp med vanlig brunn, slamtöms 2 ggr/år. Om jag försöker börja innifrån och ut. I källaren under huset går 2 stammar ihop, är bara vanliga 110mm grå rör. Går sedan ned under källargolvet, jag gissar att stammen passerar avluftningen som jag beskrev ovan i text och bild, därefter är det väl ca 10-15 meter ned till brunnen. Nere i brunnen finns en T-koppling som jag antar fungerar som bräddning? Slammet ligger strax under T-kopplingen.
 
Claes Sörmland
Det kan ju vara så enkelt att avluftaren inte fungerar och därmed så får du undertryck i systemet som drar ur vattenlåsen. Då har du ju redan lösningen på väg.

Ett annat alternativ är att du har ett begynnande stopp (en strypning) någonstans på väg mot slamavskiljaren som ställer till det med tryckutjämningen. Avloppsrören fylls då tillfälligt upp med vatten vid spolning och det skapar tryckproblem och lukt. Man kan t ex fråga sig varför renspluggen lämnats öppen i källaren och varför ett rensrör (?) utanför huset har dragits upp för att fungera som någon sorts hemsnickrad ventilation. Det tyder på att man har haft problem.

Ditt system borde ha en luftningsrör som går genom taket och "luftningsröret" utanför huset borde sågas vid marken och täckas med ett lock.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej Claes

Med avluftaren menar du vakuumventilen på plan 2? Jag har beställt en ny och skall testa med det.

Bra tanke kring röret på gården, frågade både ägare och besiktningsmannen vi hade vad det var men ingen visste. Spontant tänkte jag på det som en avluftning för avloppsbrunnen men troligt kan ju även vara att det är ett rensrör. Förra ägaren sa dock på besiktningsmannens fråga att denne bara haft enklare stopp 2 ggr i köksavloppet som lätt åtgärdats med rensband. Det är först idag som jag och sambon testade att meka med röret ute på gården för att försöka klura ut vilken funktion det har.

Vad händer om jag sätter en vakuumventil alternativt bara stänger avluftningen/rensröret ute på gården? Kan systemet ta skada av detta?
Det jag funderat kring är om avluftningen/rensröret tidigare haft någon form av lock och t.ex. något barn eller så norpat detta.
 
Problemet är nog att det inte finns någon avluftning i slutet av någon av stammarna. Avloppsrören funkar som en skorsten och om inte luften har nånstans att ta vägen så blir det övertryck längst upp och luft trycks ut genom vattenlås och/eller vakuumventiler som inte tätar tillräckligt.
Jag skulle ha dragit ett rör ut genom taket istället för vakuumventilen på plan 2.

Vi byggde om avloppet i förra huset för några år sedan och då var det krav på att minst en av stammarna skulle vara öppet ventilerad.

Finns en del att läsa här t ex:
http://www.avloppscenter.se/sv/kuns...tem-och-markbaddar/ventilation-av-avlopp.html
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej Useless

Jag har tänkt i samma banor själv, det nog vore det enklaste. För det blir ju som du säger ett väldigt bra drag i "skorstenen".
Draget i skorstenen/röret försvinner helt då avluftningsröret/rensröret på gården stängs, testade att ta bort vakuumventilen på plan 2 och öppna respektive stänga avluftningen/rensröret på gården med ett litet lock. Vad händer om jag stänger avluftningsröret/rensröret?

Tillägg: Kan det vara så att någon råkat ta bort locket på "rensröret" och problemet uppstod därefter egentligen?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Enligt Naturvårdsverket gamla byggbeskrivningar för avloppsanläggningar så bör slamavskiljare ventileras över nock. Tanken är att den stinkande luften sugs genom husets avloppsrör och att man på så sätt slipper lukt kring slamavskiljaren. Som ett alternativ anges separat ventilation av slamavskiljaren men man varnar för lukt.

Din slamavskiljare verkar vara en äldre sak med betonglock. Om locket ligger löst på utan gummitätning så lär inte ventilationen vara en del av själva reningsanläggningen (som t ex att syresätta en markbädd som ligger efter slamavskiljaren). Är locket tätat så kan konstruktionen vara så att t ex en markbädd får syre genom att luft dras bakvägen genom den täta slamavskiljaren till ditt "ventilationsrör". I det första fallet kan du plugga "ventilationsröret". I det senare fallet är det inte en bra idé för det kan försämra förutsättningarna för nedbrytning i markbädden.
 
Ventilation behövs, men inte via ett rör i gräsmattan...
 
Om det är som Claes säger att det är en äldre brunn utan markbädd, räcker då ventilationen som det otäta betonglocket ger?

Jag tänker kring att jag i första hand sätter ett lock på rensröret/avluftningen ute på gården och sedan i sommar drar upp en ventilation från röret som går från vakuumventilen på WC plan 2 upp genom taket och då skippar vakuumventil.
 
Om det är en traditionell infiltrationsbädd som du har, så är vakuumventil helt fel.

Det skall vare en tilluftsanslutning till den bortre änden av infiltrationen, så mikroorganismerna, som "äter upp" fekalieresterna får syre till sina livsprocesser.

Och så skall det vara en "avluftning" i andra änden på avlopps-systemet, som helst förläggs över tak.
Har man betongpannor på taket är en sådan här panna en enkel lösning:
Takgenomföring med betongpanna och ansluten ventilationsslang för avloppsluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men någon vakuumventil skall det absolut inte vara!

PS
I början hade vi lite "tråkiga" dofter vid vårt hus år 2010.
Då visade det sig att byggarna hade dragit avloppsluftningen med lite bakfall,
så att det alltså bildades ett vattenlås på vinden.
Avloppslukten kom då från infiltrationens ventilation.
När detta hade fixats försvann alla elaka lukter högt över grantopparna :)
 
Claes Sörmland
Det verkar som vi har lite olika förståelse för vad ventilationen av en slamavskiljare fyller för funktion. Om man har byggt enligt Naturvårdsverkets gamla beskrivningar så uppges av våra myndigheter den beskrivna funktionen främst vara att få bort luktproblem relaterade till slamavskiljaren:

Utdrag ur en text som förklarar syftet med ventilation för att eliminera lukt från slamavskiljare genom självdrag i byggnaders avloppsanläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textutdrag som förklarar ventilation av slamavskiljare och dess funktion för att minska luktproblem, från en handbok.

Från Faktablad Små avloppsanläggningar - Naturvårdsverket, s. 43, 2003

Som jag förstår det fungerar syresättning av markbädd och infiltration vanligen utan det drag som sker genom ett över nock luftat avlopp. Det förklarar t ex att man kan pumpa avloppsvatten från slamavskiljaren till både markbädd och infiltration utan problem med syresättningen av markreningen.

Oavsett denna diskussion om den exakta funktionen som över-nockluftning har så är avluftning över nock en väldigt bra idé.
 
Jag kan inte se var din och min tolkning av hur avloppsinstallationen skall byggas skiljer sig i sak.
För du är säkert medveten om att man har ett till-luftrör till markbädden/infiltrationen.
Och då behövs naturligtvis också avluftning, som naturligt hamnar uppe över tak på bostadsbyggnaden.
 
Claes Sörmland
Vi är överens om att luftning på taket är en bra sak!

Jag uppfattade det som att du menade att luftning över tak är viktigt för de mikrobiologiska processerna i en nedströms liggande infiltration. Jag hävdar att skälet till luftningen istället är att undvika lukt från slamavskiljaren. Om man nu inte har en särskild typ av markbädd vars konstruktion bygger på just syresättning av den täta bädden via en tät slamavskiljare och luftning över tak.
 
kulle
Den huvudsakliga uppgiften med ventilationsrör är ju att det inte ska bli vacum i avloppsröret när man spolar wc eller tappar mycket vatten och då tömmer vattenlåsen.
Sen fungerar det ju även som avluftning och syresättning när man har infiltrationsbädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.