Om det är färgen du är ute efter så kan du köpa en sprayburk med valfri färg.
Sitter förvånansvärt många år, även om rör skulle vara i PP.
Har gjort lösningar med avluftning i både aluzink och svart :)
 
Hahaha, tack! :rofl: Nä, det är lugnt, jag bryr mig inte om färgen som sådan. Det vara bara lite nojighet över att inte sätta fel typ av rör på fel ställe. :)
 
Lite uppdatering och en fråga till:
Avluftningen är nu uppdragen i väggen mellan kök och badrum, vidare upp på loftet och därifrån kommer det dras genom fasaden och utanför kanten på taket och upp för att avslutas med någon form av regn/lövskydd. Då är bara frågan hur jag hittar ett sådant skydd till ett 70-rör...?
Frågade på Hornbach och de hade inget för mindre rördiameter än 125 tror jag det var. Har googlat och det verkar som minsta rördiametern som det görs sådana för är 100mm. Naturligtvis kan man sätta en fläns och öka diametern men det hade varit gött att slippa göra konstruktionen fulare och mer iögonfallande än den redan är...

Någon som har något bra tips? Tänker mig en enkel så kallad kinahuv eller liknande...
 
T ToRy skrev:
Lite uppdatering och en fråga till:
Avluftningen är nu uppdragen i väggen mellan kök och badrum, vidare upp på loftet och därifrån kommer det dras genom fasaden och utanför kanten på taket och upp för att avslutas med någon form av regn/lövskydd. Då är bara frågan hur jag hittar ett sådant skydd till ett 70-rör...?
Frågade på Hornbach och de hade inget för mindre rördiameter än 125 tror jag det var. Har googlat och det verkar som minsta rördiametern som det görs sådana för är 100mm. Naturligtvis kan man sätta en fläns och öka diametern men det hade varit gött att slippa göra konstruktionen fulare och mer iögonfallande än den redan är...

Någon som har något bra tips? Tänker mig en enkel så kallad kinahuv eller liknande...
En rörböj kan kanske också fungera som någon skrev tidigare, dvs att den lodräta stammen avslutas med en krok så att inget kan ramla ned i röret :)
 
Sorry, glömde nämna att jag ratat den lösningen. Skulle ju funka alldeles utmärkt, men det skulle ju se förjäkligt ut.
Gaveln på huset, där röret kommer ut vetter mot grannar och ligger ca 4 meter från vägen. Det här kommer alltså att synas tydligt mot grannar och alla som passerar på vägen. Normalt är jag för funktion före estetik, men i det här fallet vill jag ha både och, så långt det är möjligt. ;)
 
KoW:s luftarhattar då?

Protte
 
Sedan så ska det var 110 i kallt utrymme, dvs ovan innertaket och upp ovan tak, inte 75, sorry
 
prototypen prototypen skrev:
KoW:s luftarhattar då?

Protte
Menar du den som sitter på det orangea röret i inlägg 14? Skulle ju absolut funka i så fall, om någon vet var jag får tag på en sådan... KoW? :)
 
KoW =KnockOnWood, dvs den som skrev inlägg #14.
 
prototypen prototypen skrev:
Sedan så ska det var 110 i kallt utrymme, dvs ovan innertaket och upp ovan tak, inte 75, sorry
Stämmer ju såklart överens med vad som tidigare sagts i tråden... Har inte tänkt på att det kanske behöver ökas till 110mm när 70-röret lämnar det varma gosiga loftet och kommer genom väggen till utsidan.... Det är iofs inget större problem, den biten är inte dragen än. Kommer det spela någon roll tro? Det handlar om ca en halvmeter horisontellt och ca en halvmeter vertikalt och sen en huv som avslut. Kanske bäst att vara på säkra sidan, speciellt som det som sagt inte är gjort än. Plus att det blir lättare att hitta en huv som passar. :rofl: Så får det bli! Stort tack Protte för ett bra tips i god tid!! (y)
 
useless useless skrev:
KoW =KnockOnWood, dvs den som skrev inlägg #14.
Ja jag vet, tanken med "KoW?" var att fråga KoW om han minns var han skaffat just den huven. Kunde uttryckt just det tydligare...:D
 
T ToRy skrev:
Ja jag vet, tanken med "KoW?" var att fråga KoW om han minns var han skaffat just den huven. Kunde uttryckt just det tydligare...:D
Huven över vårt luftningsrör efter infiltrationen var nog med i satsen som min avloppsanläggare köpte i paket från Rinkaby Rör.
Ring och fråga dem! https://www.rinkabyror.se/
Här är något liknande, men de är nog båda för 110 mm rör:
Pipelife_3432.jpg
 
Japp, hittade den på Rinkaby, 170 spänn med frakt. (Närmaste butik ligger i Jönköping, 15 mil från Gbg.)
Men Prottes tips om rördiametern ovan kanske öppnar för att det går att hitta närmare än så...
Tack för svaret KoW!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.