Jag skulle nog täljt bort lite på fodret.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D
Om jag uppfattar ts rätt så går nyckeln i men det ärsvårt att dra runt den för att den tar emot fodret när den roteras. Då räcker det väl med att kapa ena vingen så kan man dra runt nyckeln tillräckligt för att kunna ta nytt tag och fortsätta dra upp luftskruven.

Varför göra fodret fult i onödan? Ennnyckel kostar juninte mycket, ts kan till och med änga den specialgjorda nyckeln i ett snöre i väggfästet så finns lösningen där för alltid.
 
Vinklad näbbtång....problem solved!
 
Finns det olika storlekar på elementnycklar? Den första jag testade snurrade bara runt, jag hittade en annan och där fick den grepp.
 
Jag modifierade avluftningsnyckeln med hjälp av metallsåg men när jag försöker vrida runt nyckeln sitter avluftningsventilen stenhårt. Det gick däremot bra att lufta av de två andra elementen i fönstret men såklart inte det som verkligen behöver avluftas...
 
Om jag måste ta dit en rörmokare för att byta avluftningsventil kanske det är värt att byta elementet istället. Han behöver väl ändå frysa röret eller motsvarande.

Hur stor skillnad i kostnad tror ni det är att bara byta avluftningsventil jämfört med att byta hela elementet? Kanske ser lite akumt ut med bara ett nytt element dock...

Är det mindre risk för luftsamlingar med ett nytt element?
 
Y
Nä det går nog att stänga av radiatorn nere i kopplet (mellan rören och radiatorn) så frysa behövs troligen inte.

Stänger du av där nere så kan du nog skruva loss den gamla och dit med en ny utan någon firma.
- för att vara ärlig så hade inte jag vågat göra det sådär spontant och glatt. *tittar på radiatorn intill mig med strulande ventil som jag har behövt lossa och undersöka nu i några år*



Glöm inte att kolla/fylla på med vatten i systemet under luftningsprocessen.
 
Yrrol skrev:
Nä det går nog att stänga av radiatorn nere i kopplet (mellan rören och radiatorn) så frysa behövs troligen inte.

Stänger du av där nere så kan du nog skruva loss den gamla och dit med en ny utan någon firma.
- för att vara ärlig så hade inte jag vågat göra det sådär spontant och glatt. *tittar på radiatorn intill mig med strulande ventil som jag har behövt lossa och undersöka nu i några år*



Glöm inte att kolla/fylla på med vatten i systemet under luftningsprocessen.
Hur fyller jag på med vatten? Har en IVT Greenline C9 pump.
 
Y
Risken är att du har ett såkallat ettrörssytem, dessa är svårinställda så undvik byta radiator i onödan, vänta tills någon rostar sönder. Och mängden luft blir nog densamma iaf.
- använd polygripen för mer kraft tills skruven släpper, du kan ta liten skiftnyckel/tång och hålla emot så inte hela avluftaren börjar vrida sig. Vore väl iofs inte fel att bekanta sig med kopplet ifall något händer avluftaren och det kommer ut vatten som behöver stoppas.


Fylla på vatten. Tja ta ett kort på din anläggning så kan vi nog peka ut det.
Någonstans har du troligen en röd liten tank, intill den finns säkert någon liten manometer/tryckmätare, den bör peka på sisådär 1-1.5 bar. Någonstans inärheten bör det finnas en av/påstängar på röret som du öppnar och mätaren stiger.
 
Redigerat:
D
Använd din modifierade nyckel och grip runt den med en polygrip för att få upp ventilen och sedan drar du inte åt så hårt sedan.
 
Yrrol skrev:
Fylla på vatten. Tja ta ett kort på din anläggning så kan vi nog peka ut det.
Någonstans har du troligen en röd liten tank, intill den finns säkert någon liten manometer/tryckmätare, den bör peka på sisådär 1-1.5 bar. Någonstans inärheten bör det finnas en av/påstängar på röret som du öppnar och mätaren stiger.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yrrol skrev:
Risken är att du har ett såkallat ettrörssytem, dessa är svårinställda så undvik byta
Så här ser det ut:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Den blåa ventilen ovanför pumpen är påfyllningen.
 
DIY_freak skrev:
Den blåa ventilen ovanför pumpen är påfyllningen.
A. Eller B.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A är påfyllningen, B är säkerhetsventilen för tappvarmvattnet.

Du har tvårörsystem, det går två rör parallellt till elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.