Hej

När jag vill avlufta elementet går det inte eftersom nyckeln tar i en list under fönstret så det finns inte utrymme att vrida runt den.

Några tips på hur jag löser det?


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Såga av ena vingen på verktyget...?
 
Hur säker är du på att dte elementet behöver avluftas?

Oftast samlas luften i systemet på ett fåtal ställen, i element som ligger på högsta punkten i systemet. Jag har aldrig luft i elementen på vår första våning. Den samlas i två element (av 7) på övervåningen.
 
Y
Säger också; såga bort vingarna, vrid resten med en polygrip.

Alternativt; ta tag i radiatorns väggfästen, den översta delen hålls nere med fjäder. Drar du upp den/dom så kan vinkla ut radiatorn ifrån vägg och få dom extra mm du behöver för att lufta.
 
Det kluckar rejält i elementen (på övervåningen) låter som rinnande vatten.
 
Yrrol skrev:
Säger också; såga bort vingarna, vrid resten med en polygrip.

Alternativt; ta tag i radiatorns väggfästen, den översta delen hålls nere med fjäder. Drar du upp den/dom så kan vinkla ut radiatorn ifrån vägg och få dom extra mm du behöver för att lufta.
Är det någon spärr jag behöver trycka in först?
 
peter_sweden skrev:
Är det någon spärr jag behöver trycka in först?
Typ någon av dessa "piggar"?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte exakt hur man öppnar den spärren. Men OM du gör det så var försiktig, elementet är oväntat tungt och böjer du ut för mycket så kan kopplingarna till vattnet börja läcka.
 
D
Skulle absolut säga att prova modifiera verktyget innan du börjar svänga ut radiatorn.
 
Y
Jag har inte varit med om spärrar förr, men det har krävts kraft om dom suttit länge.

Förresten, fönsterfodret är ju precis emot fästet så det är nog kört att kunna dra upp dom då.

Kapa vingarna på verktyget.
 
Nej det finns ingen spärr man måste låssa först, det är bara att lyfta upp armen som håller fast elementet i ovankant, enklast är att försöka lyfta så nära väggen som möjligt.
Elementet hänger på fästena i underkant, fästena i överkant gör bara så att det inte ska trilla ut i överkant, eftersom du bara behöver låssa den ena kommer inte elementet att trilla ut, eventuellt så får du trycka ut elementet lite.

Liknande fäste:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller med yrrol om att fästet ligger dikt fodret, jag skulle då ta en skruvmejsel och bända upp fästet, mejselspetsen under fästet precis bakom elementet och skaftet på ovankant av elementet, har gjort så flera gånger på elementen i mitt gamla barndomshem, eventuellt en mejsel på vardera sidan.
 
hempularen skrev:
Hur säker är du på att dte elementet behöver avluftas?
Spelar väl egentligen ingen roll om elementet behöver avluftas nu eller senare.
Det måste ju att göra i vilket fall. ;)
 
Y
8872741535774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köp ett billigt multiverktyg för under 200kr och kapa bort halva vingarna, slipa den sen jämn å fin.
Jula, ClasO medflera säljer dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.