Men jag är litet osäker på vad du har vulktejpen till. Att täta det lilla hålet i avloppsslangen, ja det kan funka.

Men du ska inte ha vulktejp som gängtätning, det är en ultratunn teflontejp man använder till detta: https://www.clasohlson.com/se/Gangtatningstejp/p/30-8129

Allra bäst som sagts tidigare i tråden i just detta fall vore en koppling med en gummiring som tätning, men det bör funka med teflontejp också om man lindar den åt rätt håll och lagom tjockt så det tätar bra.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men jag är litet osäker på vad du har vulktejpen till. Att täta det lilla hålet i avloppsslangen, ja det kan funka.

Men du ska inte ha vulktejp som gängtätning, det är en ultratunn teflontejp man använder till detta: [länk]

Allra bäst som sagts tidigare i tråden i just detta fall vore en koppling med en gummiring som tätning, men det bör funka med teflontejp också om man lindar den åt rätt håll och lagom tjockt så det tätar bra.
Nej, jag vet jag gjorde fel som använde vulktejp. Har köpt
H Harald Blåtumme skrev:
Men jag är litet osäker på vad du har vulktejpen till. Att täta det lilla hålet i avloppsslangen, ja det kan funka.

Men du ska inte ha vulktejp som gängtätning, det är en ultratunn teflontejp man använder till detta: [länk]

Allra bäst som sagts tidigare i tråden i just detta fall vore en koppling med en gummiring som tätning, men det bör funka med teflontejp också om man lindar den åt rätt håll och lagom tjockt så det tätar bra.

Ja, gjorde fel som använde vulktejp (även om det funkar hjälpligt) så beställt denna https://www.amazon.se/dp/B00WSLTVFY?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&ref_=chk_typ_imgToDp
Vira på rätt håll antar jag är MEDSOLS då?
 
Det du beställt är inte gängtejp av teflon, den jag länkade till. Ska du täta gängor så måste du använda just gängtejp (eller i vissa fall lin med det lämnar vi därhän i denna tillämpning). Gängtejp finns i varje butik som säljer VVS-grejor och är mycket billigt. Ang att vira åt rätt håll, med detta menas att vira så att den tunna tejpen inte korvar sig när du skruvar ihop kopplingen - du ser rätt riktning på bilderna i länken till Clasohlsons gängtejp.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det du beställt är inte gängtejp av teflon, den jag länkade till. Ska du täta gängor så måste du använda just gängtejp (eller i vissa fall lin med det lämnar vi därhän i denna tillämpning). Gängtejp finns i varje butik som säljer VVS-grejor och är mycket billigt. Ang att vira åt rätt håll, med detta menas att vira så att den tunna tejpen inte korvar sig när du skruvar ihop kopplingen - du ser rätt riktning på bilderna i länken till Clasohlsons gängtejp.
Ja, mycket behöver man lära sig. Du menar nog denna?

https://www.clasohlson.com/se/Gangtatningstejp/p/30-8129
 
Esther_R Esther_R skrev:
Ja, mycket behöver man lära sig. Du menar nog denna?

[länk]
Exakt. Några varv sånt och därefter rejäl åtdragning med rörtång eller polygrip, så ska det hålla tätt.

Trasig slang skall dock bytas. Finns ingen anledning att inte göra det. Särskilt inte på ny maskin som rimligen har garanti.
 
Gängtejp kallas för tejp, men det är egentligen "bara" ett band. Det finns inget klister på den. Funktionen är bara att fylla ut i gängorna. Och prova inte med något annat än tejp som är avsedd för ändamålet. Sätter man något som är för tjockt så riskerar du att kopplingen spricker.
 
  • Gilla
Esther_R och 2 till
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Älskar uttrycket "ampert samtal"! Ja, det kommer det bli. De får justera ner priset om jag ska fixa detta själv. Först skickade de en gubbe som inte klarade bära upp maskinen en halvtrappa till hissen trots att jag beställt uppbärning och nu detta. Nej, Elfynd det håller inte! De är dock billiga vilket ju är bra.
Man får väl vad man betalar för iofs…

Dräm dem hårt och skoningslöst upprepade gånger i huvudet samt övriga mjukdelar med deras egen utfästelse
https://www.elfynd.se/kundservice/garanti-reklamation
samt Konsumentköplagen kap 4
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260#K4
Ta inga fångar och acceptera endast villkorslös kapitulation. Avtalad hembärning där hembäraren inte orkar bära hem, en slang som läcker redan från början — nej vet du vad. Någon måtta får det sannerligen vara på eländet.

Man får ju onekligen lust att strypa en och annan försäljare med den där slangen, fast det håller den väl iofs inte för det heller.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Ja, mycket behöver man lära sig. Du menar nog denna?

[länk]
Jo det är den typen av tejp man ska ha, eller "band" vore väl en bättre benämning som sagt.

Clasohlson var vänliga nog att även visa korrekt riktning hur man ska linda... "the devil is in the details" som alltid :)

Webbsida visar gängtätningstejp och metallkoppling, prissatt till 49,90. En produkt för rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
A
Esther_R Esther_R skrev:
Älskar uttrycket "ampert samtal"! Ja, det kommer det bli. De får justera ner priset om jag ska fixa detta själv. Först skickade de en gubbe som inte klarade bära upp maskinen en halvtrappa till hissen trots att jag beställt uppbärning och nu detta. Nej, Elfynd det håller inte! De är dock billiga vilket ju är bra.
rätt mycket jobb med att byta denna simpla slang
 
A
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, nej, nej, bort det, inte eltejp, detta Beelsebubs strumpeband!!
eltejp är enklast och billigast samt håller längst
 
electroluxaren skrev:
eltejp är enklast och billigast samt håller längst
Eltejp är ett hot mot mänskligheten och skall ovillkorligen nedkämpas, förgöras och förintas varhelst den sticker upp sitt fula tryne.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
rätt mycket jobb med att byta denna simpla slang
Ja den sitter ju fast inne i maskinen om jag minns rätt, man får demontera en hel del för att byta ut.

Detta kan ge ett bra förhandlingsläge, att dra av säg en tusenlapp på priset mot att man fixar detta själv. Tex, som du säger, via att dra några varv eltejp, vulktejp, en klutt bygglim eller vad som. En väldigt enkel läcka att täta och kommer att hålla "för evigt".
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Eltejp är ett hot mot mänskligheten och skall ovillkorligen nedkämpas, förgöras och förintas varhelst den sticker upp sitt fula tryne.
Eltejpen har ingen skuld det är användaren
 
electroluxaren skrev:
Eltejpen har ingen skuld det är användaren
Hör nu här.

Eltejp har ALLTID all skuld för precis allt. Eltejp är koncentrerad ondska i dess mest infernaliska form. Eltejp är Den Mörka Sidan.

Det var när forskarna i Wuhan försökte täta med eltejp som covidviruset slank ut, resten är historia. Det var en lossnande bit eltejp (för den lossnar ALLTID, oftast med ett hånskratt där det passar som sämst) som orsakade Tjernobylkatastrofen, och hade ingenjörerna i Fukushima inte försökt täta med eltejp mot tsunamivågorna hade härdsmältorna där aldrig inträffat.

SJ:s försök att laga rälsen med eltejp ledde till den s k Getåolyckan 1918. Ingenjör Andrées stora blunder var att han försökte laga ballongen med eltejp. Ett par decennier senare gjorde besättningen på luftskeppet Hindenburgs sista resa samma misstag.

Gavrilo Princip försökte säkra sin pistol med eltejp när han bara skulle skrämma Franz Ferdinand, men naturligtvis slant den och skotten brann av som tände Första världskriget med tolv miljoner döda. Hade tyska myndigheter inte försökt handboja Hitler med eltejp hade han aldrig slunkit ur Landsbergfängelset. Kubakrisen 1962 berodde på att ryssarna försökte täcka över missilerna på fartygen med presenningar som fästs med eltejp; naturligtvis lossnade skiten. Watergateskandalen utlöstes när Nixon försökte dölja sina hemliga experiment med eltejp på Area 51.

På Titanic försökte man täta läckorna i skrovet med eltejp, och det vet vi ju alla hur det gick; det många inte vet är att eltejpen medelst extrasensoriär perception även drog till sig isberget. En slintande bit eltejp kommer sannolikt att utlösa ett globalt kärnvapenkrig.

Arkeologerna har hittat bevis för förekomst av eltejp i samband med utbrott av fläcktyfus, böldpest, samt diverse naturkatastrofer. Det var Cro-magnon-människornas tidiga experiment med eltejp som orsakade den senaste nedisningen. Idag drar eltejpen till sig sådana abnorma mängder solinstrålning att den är den egentliga orsaken bakom den globala uppvärmningen.

Eltejpen är ond, sinister, manipulerande och ränksmidande. Den ligger alltid på lur i sina försök att utrota mänskligheten och förgöra planeten. Om inte vi tillintetgör eltejpen, kommer eltejpen att tillintetgöra oss.
 
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
B
Eltejp är en rätt ok lösning här. Dels så är det inget tryck att tala om och tvättmaskinen står i ett utrymme som inte får fuktskador av små mängder vatten på golvet. Dessutom kommer en läcka upptäckas snabbt.

Jag hade helt klart tagit några varv med eltejp tight på slangen. Men jag hade tjafsat med leverantören först, om jag var säker på att jag inte råkat orsaka skadan själv.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.