Vet inte om ni ser mitt NYA problem som jag tyvärr fick efter att problemet med inloppsslangen var löst. Avloppslangen läcker. Jag har försökt förstå vad som kan vara fel, men hittar inget i bruksanvisningen som ger mig ledtrådar. Pumpen gör att hela slangen kränger och det läcker från där slangen är fäst vid första böjen. Något är fel, men fattar inte vad. Blir tokig snart.

Kan det vara för mycket tvättmedel som är osaken?
Kan det vara att avloppslangen sitter för högt på något sätt (ca 100 cm över marken)?
Kan avsloppsslangen vara trasig när maskinen är helt ny?
Saknas det inte en slangklämma där avloppslangen går in i avloppet (se bild)? https://www.clasohlson.com/se/p/30-9537

Jag länkar till mitt inlägg där en video finns om någon orkar titta.

https://www.byggahus.se/k/5256143/?t=489491
 
  • Vit kaklad vägg, toalett, vattenanslutning, grå flexibel slang, elektrisk uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är du säker på att läckaget kommer från första böjen? Läckande vätskor har en hemsk förmåga att leta sig vidare till helt andra ställen.
OM det är där läckaget sitter så måste det vara en skada på slangen. Det finns ju ingen skarv där vad jag kan se som kan glappa.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Vet inte om ni ser mitt NYA problem som jag tyvärr fick efter att problemet med inloppsslangen var löst. Avloppslangen läcker. Jag har försökt förstå vad som kan vara fel, men hittar inget i bruksanvisningen som ger mig ledtrådar. Pumpen gör att hela slangen kränger och det läcker från där slangen är fäst vid första böjen. Något är fel, men fattar inte vad. Blir tokig snart.

Kan det vara för mycket tvättmedel som är osaken?
Kan det vara att avloppslangen sitter för högt på något sätt (ca 100 cm över marken)?
Kan avsloppsslangen vara trasig när maskinen är helt ny?
Saknas det inte en slangklämma där avloppslangen går in i avloppet (se bild)? [länk]


Jag länkar till mitt inlägg där en video finns om någon orkar titta.

[länk]

Svarar på mitt eget inlägg.
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt? Närbild, grå flexibel rörskena, vit bakgrund, skuggor, badrumsinteriör, otydligt reflekterande objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Är du säker på att läckaget kommer från första böjen? Läckande vätskor har en hemsk förmåga att leta sig vidare till helt andra ställen.
OM det är där läckaget sitter så måste det vara en skada på slangen. Det finns ju ingen skarv där vad jag kan se som kan glappa.
Helt rätt! Det var ett pyttelitet hål i slangen. Flexibel rörgenomföring i förgrunden, suddig bakgrund med kakelvägg och möjlig badrumsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Helt rätt! Det var ett pyttelitet hål i slangen. [bild]
Inget att gilla egentligen, men bra att du hittade det.
Låter som sagt som att det blir ett ampert samtal med återförsäljaren. Tycker att de kunde skicka någon som fixade problemen en gång för alla efter allt strul.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Nu ska jag bara fixa en slangklämma
Vad skall du ha slangklämman till?

Om inloppsslangen läcker så är det troligen pga tejpen du använde. Jag har aldrig sett den färgen på gängtape.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
A
Esther_R Esther_R skrev:
Helt rätt! Det var ett pyttelitet hål i slangen. [bild]
detta håller för evigt eller så länge du vill om du lindar hårt med eltape
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A
Esther_R Esther_R skrev:
Svarar på mitt eget inlägg.
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt? [bild]
rätt koppling är en framgångsfaktor, det blir helt tätt om du bara dra för handkraft med rätt koppling
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
detta håller för evigt eller så länge du vill om du lindar hårt med eltape
Nej, nej, nej, bort det, inte eltejp, detta Beelsebubs strumpeband!!
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad skall du ha slangklämman till?

Om inloppsslangen läcker så är det troligen pga tejpen du använde. Jag har aldrig sett den färgen på gängtape.
Slangklämman ska sitta här för att förhindra att slangen av någon anledning läcker eller sliter sig. Vitt badrum med toalett, flexibel röranslutning och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad skall du ha slangklämman till?

Om inloppsslangen läcker så är det troligen pga tejpen du använde. Jag har aldrig sett den färgen på gängtape.
H hempularen skrev:
Vad skall du ha slangklämman till?

Om inloppsslangen läcker så är det troligen pga tejpen du använde. Jag har aldrig sett den färgen på gängtape.
Det är INTE eltejp utan utan VULKTEJP::p https://www.clasohlson.com/se/Vulktejp/p/Pr340321001
och det är väl inte helt rätt så köpt en annan tejp "Extra Power Extreme Repair reparationstejp"
som jag ska byta till: https://www.amazon.se/gp/product/B00WSLTVFY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
 
ricebridge ricebridge skrev:
Inget att gilla egentligen, men bra att du hittade det.
Låter som sagt som att det blir ett ampert samtal med återförsäljaren. Tycker att de kunde skicka någon som fixade problemen en gång för alla efter allt strul.
Älskar uttrycket "ampert samtal"! Ja, det kommer det bli. De får justera ner priset om jag ska fixa detta själv. Först skickade de en gubbe som inte klarade bära upp maskinen en halvtrappa till hissen trots att jag beställt uppbärning och nu detta. Nej, Elfynd det håller inte! De är dock billiga vilket ju är bra.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.