Sorry, uttrycker mig lite klumpigt. Alltså det är en liten spak som stänger av det där hålet från diskhon till avloppet, om ni förstår vad jag menar? :-/

Jag säger det återigen, tur att det hände för annars hade vi aldrig blivit uppmärksamma på avloppen - för nu har vi fått ett riktigt stopp i avloppet i källaren. >:( .... stod i flera timmar igår kväll och tömde ut ca 40 liter vatten ... kom inte i säng förräns straxt innan 3 inatt :'(
Pappa rörmokare är på väg ut till oss. Misstänker att säljaren haft ned en massa skit i avloppet - vi hittade en massa små betongbitar i vattenlåset. :-/

Och för att addera till jävligheten så pajjade startmotorn på bilen igår (en inte alls gammal BMW som funkat klockrent i alla år jag haft den, tills nu då jag vill sälja den :surprised:) ... och så hade sambon ut en del av en framtand igår då han höll på med ett av de väldigt många eluttag som inte funkar i huset.

Ska man skratta eller gråta åt alla oförutsedda extrautgifter som kommit bara den här helgen?
 
klassiker med betong i avloppet.. någon har troligen gjut o sedan tvättat hink o verktyg i avloppet.. Effektivt sätt att ordna så att det stopp efter ett tag.. Dessutom så stitter det som berget.. kan man inte knacka bort det får man byta.. :-X
 
Per-Erik skrev:
klassiker med betong i avloppet..  någon har troligen gjut o sedan tvättat hink o verktyg i avloppet.. Effektivt sätt att ordna så att det stopp efter ett tag.. Dessutom så stitter det som berget..  kan man inte knacka bort det får man byta..  :-X

Är det så illa? :-/
Sambon är hemma idag och väntar på att något bolag ska komma ut med en högtrycksspolare. Han har en kompis på Stockholm Vatten som rekommenderade det bolaget. Men är det cement (vilket det troligtvis är - det syns att säljaren hällt ut vatten med cement i i avloppet) så kanske det inte hjälper? Pappa pratade om en särskild typ av verktyg som borrade sig igenom hårda stopp som rörisarna använder.
 
jag hade ett vattenlås fyllt med cement i ett handfat..

Det fick efter mycket om o men att knacka bort... Men då hade jag ganska bra förutsättningar.. lätt att komma åt osv..

Om rörmokare har nån grej som dom kan ta bort det med så låter det ju jätte bra..

Spolning med bil.. Kan nog lösa en del av problemet... Troligen så sitter Cementen kvar.. men det som har gjort stoppet tillsammans med Cementen försvinner nog..

Så problemet kan ju återkomma...

Jag skulle testa o spola först.. Sen får man se hur ofta det blir stopp.. Kanske bara är var 5 år.. Eller så är det ingen betong alls.. vem vet igentligen..
 
En spolbil kan nog med skaplig sannolikhet få loss betongresterna, man skall ju komma ihåg att det blir inte direkt skyddsrumsbetong (hållfastehetsmässigt), när det får härda utspätt i vatten så där.

Och spolbilarna har en ruggig kraft bakom slangen.

Vi fick spolat avloppet till stugan i fjällen i somras (tyvärr verkar det ha gått rötter i röret så det måste grävas upp). Men den slangen lyckades från källarvåningen (slangen fördes in via avloppsbrunnen 15 meter från huset) spola upp i den vertikala stammen förbi bottenvåningen upp till andra våningen, där toaletten sitter på ett avstick från stammen (som fortsätter uppåt som avluftning). Den blåste helt rent i toastolen och sprayade väggarna, och det var så lagom kul efterssom det ju hade varit stopp innan så det inte gått att spola ordentligt i toan. Vi är tvärsäkra på att spolslangen aldrig var framme vid kröken upp från källaren.
 
Per-Erik skrev:
jag hade ett vattenlås fyllt med cement i ett handfat..

Det fick efter mycket om o men att knacka bort...  Men då hade jag ganska bra förutsättningar..  lätt att komma åt osv..

Om rörmokare har nån grej som dom kan ta bort det med så låter det ju jätte bra..

Spolning med bil.. Kan nog lösa en del av problemet...  Troligen så sitter Cementen kvar.. men det som har gjort stoppet tillsammans med Cementen försvinner nog..

Så problemet kan ju återkomma...

Jag skulle testa o spola först..  Sen får man se hur ofta det blir stopp.. Kanske bara är var 5 år.. Eller så är det ingen betong alls.. vem vet igentligen..
Nu har högtrycksspolningskillarna varit där meddelar sambon. Det skramlade en hel del när de spolade, så helt klart var det en del skräp i rören. Men tydligen så känner de av ett misstänkt hinder någonstans precis där röret ansluter till rören i gatan. Så de kunde inte lova att problemet inte återuppstår igen snart. Man behöver tydligen dra ned en slang med kamera ned i rören och kika. Men det kostar 995 kr/timme.

Så frågan är om vi ska avvakta och se om det dyker upp igen? ??? Lite tradigt ifall det händer nu i helgen igen. Väldigt jobbigt att inte kunna gå på toa och duscha och så, särskilt på en helg. men å andra sidan så har vi inte direkt obegränsat med pengar. :-/
 
T
Ursäkta mitt sena inhopp här, läser att "säljaren" verkar ha haft betong i röret. Om det nu är så att ni nyligen köpt huset och firman (eller ni) som rensar kan påvisa betongbitar i avloppet borde ni klämma säljaren på denna kostnad med högtryck , översvämning m.m.
Spar gärna ev bevis typ foto, bitar på skräpet och intyg från högtrycksfirman.

Jag ser också en annan fara, att gubbarna hittade något hinder vid anslutningen till gatan, då är risken att problemet sätter sig där och då är ni inne på vattenverkets område/avloppsgräns, som i sin tur kan bråka med er om problemet kvarstår från ert hus.

Kolla med erat försäkringsbolag, detta borde vara ett dolt fel som regleras av jordabalken där säljaren genom sitt agerande har försatt er i en svår sits. Sen tror jag personligen att säljaren i detta fall har haft hantverkare hos sig innan försäljníngen för att fräscha upp kåken-då blir det en tvist mellan säljaren och hans hantverkare, jag kan inte se någon anledning att ni ska ta kostnaden för detta problem, lycka till.

P.S ritningar på hur avloppen går i gatan får ni hos Vattenverket så borde ni kunna räkna ut exakt var skräpet har satt sig, har ni stor tur finns brunnslocket nära er tomtgräns och då blir det mycket lättare att åtgärda problemet.
 
Ska göra det! Att vi inte tänkte på det själva.
Förhoppningsvis kan man ansluta slangkameran till en hårddisk eller nåt så får man allt på film :D Någon som vet?

Jag är osäker på om de menade att hindret satt där rören från huset går ut till tomten eller om det var från tomten ut till gatan. Huset är placerat väldigt nära gatan, så det kan inte vara mer än 2 m rör från huset till kommunala avloppet. Ska höra med sambon som var närvarande när det körde.

Jodå, säljarna (den manlige säljaren kanske ska sägas) har sedan säljarnas separation förra året försökt fräscha upp huset i syfte att få det sålt. Det vet vi. Vissa delar ser vi (tror vi) är gjorda av professionella hantverkare medans andra saker verkar vara rena fuskjobb som vi misstänker att han själv gjort.
 
T
LillaSandra skrev:
Jag är osäker på om de menade att hindret satt där rören från huset går ut till tomten eller om det var från tomten ut till gatan. Huset är placerat väldigt nära gatan, så det kan inte vara mer än 2 m rör från huset till kommunala avloppet. Ska höra med sambon som var närvarande när det körde.
Nu vet inte jag var högtrycksfirman stoppade i slangen hos er, men i er källare bör det finnas en plåtlucka i golvet där avloppet går ut. Där det bör finnas en öppningsbar renslucka, så om avståndet är 2 m är chanserna goda att man då ev kan nå stoppet med ett långt armeringsjärn.

Tror inte att högtrycksfirman kör med hårddisk-inspelning, men det borde finnas ett 75 ohms videouttag i deras monitor som ni borde kunna koppla er video( ev er hårddisk till), anslutningarna brukar vara av BNC-typ (bajonett).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.