Upptäckte igår kväll att vattnet i diskhon inte sjönk undan ordentligt .... röjde undan allt under diskbänken och upptäckte då att det läckte från ett avloppsrören.
Nu är jag inte särskilt händig men utifrån det lilla man lärt sig som rörmokardotter så verkar det som att den slang/rör som läcker saknar packning! ???

Köket i huset är helt nygjort för något år sen och kök och kakel/klinker ser ut att vara lagt av en kunnig, men rören däremot (och även elen) ser ut att vara gjort av säljaren själv (som är snickare).

Iaf, åter till ämnet .... köpa packning och testa är givetvis prio 1. Men är det något annat vi bör kolla?

Tänkte ringa pappa rörmokare, men han är sjukskriven så jag vill inte ringa ut honom i onödan.
 
Låter ju som om du har lite skit i rören oxå. Antagligen därför det läcker något som inte skulle upptäckts om det inte blivit stopp.
Du får nog åka till Pappa och låna ett rensband iallafall.

Fixade själv ett stopp i helgen lånade en slang till en högtryckspump av min pappa den fungerade helt suveränt.
 
Om inte vattnet rinner undan ordentligt låter det ju som om du har ett stopp någonsans. Som prio ett skulle jag välja att montera isär vattenlås, silar o s v under diskbänken och göra rent alltihop.

Om läckan sen kvarstår (var den före eller efter vattenlåset förresten?) så kan du ta itu med det problemet som nästa steg.

EDIT: Alltid någon annan som hinnar före :D
 
Bra tips!
Ja, du har nog en poäng iom att vattnet annars borde runnit undan snabbare, fast runnit i underskåpet istället för i avloppsröret. :-/
 
Minns inte exakt, men har för mig att läckan sitter innan vattenlåset. Jag lyste mest med ficklampan medans sambon pillrade ;)
 
Nu har sambon "lappat ihop" det med packning och någon klämma som håller ihop paketet. Det har slutat att läcka, och pappa rörmokare kommer över i helgen för att inspektera.

"Stoppet" visade sig bero på att sambon pillrat på vad han trodde var vattnet till diskmaskinen ::) som efter närmare inspektion visade sig styra avloppsflödet. Varför är män så benhårt envisa och vägrar erkänna att de kanske inte har koll på läget? ;) ;D
 
LillaSandra skrev:
Nu har sambon "lappat ihop" det med packning och någon klämma som håller ihop paketet. Det har slutat att läcka, och pappa rörmokare kommer över i helgen för att inspektera.

"Stoppet" visade sig bero på att sambon pillrat på vad han trodde var vattnet till diskmaskinen ::) som efter närmare inspektion visade sig styra avloppsflödet. Varför är män så benhårt envisa och vägrar erkänna att de kanske inte har koll på läget? ;) ;D

Det är ju sånt vi har Fruar till ;)
 
tynnis skrev:
Det är ju sånt vi har Fruar till ;)
Sant! 8) ;D
 
LillaSandra skrev:
"Stoppet" visade sig bero på att sambon pillrat på vad han trodde var vattnet till diskmaskinen ::) som efter närmare inspektion visade sig styra avloppsflödet. Varför är män så benhårt envisa och vägrar erkänna att de kanske inte har koll på läget? ;) ;D
Men det var ju tur att han "klantade" sig, annars hade du inte upptäckt läckan så snabbt ;D
 
Yes, för det felet fick oss att börja kolla annat vilket gjorde att vi nu upptäckt (och åtgärdat) fler fuskfel, bl.a. elementen som läckt.
 
Nyfiken, har du kran på avloppsröret?

Det var en ny variant, kan någon förklara varför?
 
Intressant, jag föjler denna tråd nyfiket. Hela världen undrar om det finns kran på avloppet, ny hightech som pappa rörmokaren installerat hos dottern tror jag. ::)
 
Skulle det vara något konstigt med det? Det är väl bra att stänga avloppet när det blir fullt i skittunnan. ;D
 
Nej, ingen kran på avloppsröret ;D
Kranen sitter på blandaren. 8)
 
LillaSandra skrev:
Nej, ingen kran på avloppsröret ;D
Kranen sitter på blandaren. 8)
Hur han den då styra avloppsflödet ??? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.