En annan idé är att ha en djupare bänkskiva (t.ex 70 cm) och sätta skenan på reglar som bygger ut från väggen. Tyvärr har jag pga platsbrist inte kunnat göra det i de två kök jag byggt de senaste fem åren. Mitt motiv hade varit att få mer förvaringsyta på bänkskivan men det skulle ju lösa ditt problem också!
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Ha precis satt in metodbänkar med samma dilemma. Så här gjorde vi: Modifiera skåpen i hörnet baktill. hängde upp bänkarna på skena baktill, då behövs endast sockelben framtill. Sätt dessutom benen i skarvarna mellan skåpen så blir det inte så många ben (Lättare att hålla rent under). Som någon sa i tråden så finns det 3 varianter av låddjup. Sätt en målad list/skiva på insidan om ni inte vill se rören.
 
Tackar för alla tips, kommer bli att dra om rören som jag siktar på först. Ska prata med rörmokaren.
Diverse andra lösningar får bli plan B eftersom bänkskiva mm redan är köpt...
 
  • Gilla
Jesperpm
  • Laddar…
Ditt montage ser inte ut att vara enligt säkert vatten. Det ska vara "vatten tätt" golv och skydd så inte vatten kan träcka in i väggen typ våtutrymme. Som det ser ut nu kan du få stora problem med vattenskador om det blir ett mindre läckage eller mycket kondensvatten från kallvatenledningen.
 
I ingemargavle skrev:
Ditt montage ser inte ut att vara enligt säkert vatten. Det ska vara "vatten tätt" golv och skydd så inte vatten kan träcka in i väggen typ våtutrymme. Som det ser ut nu kan du få stora problem med vattenskador om det blir ett mindre läckage eller mycket kondensvatten från kallvatenledningen.
Hur bör det vara då? Så här såg det ut från början när jag tog bort det gamla köket. Enda skillnaden är att rörmokaren var här och förlängde vatten/avlopp då vi flyttar diskhon ett skåp bort.
Får väl lyfta frågan till rörmokaren annars.
 
Noterade att gjutrören är nerbilade, eller?
Vad hindrar dig från att bilar ner dina nya rör en bit?
Är inte fasligt jobb, Om det löser problemet.
Tycker allt annat känns som knee-jerk reaktioner.

Btw, kondens på kallvattenledningen är absolut ett problem. Många gånger ser man därför Prisol på dessa ställen när man river upp det gamla.
Men någon typ av rörisolering bör du skaffa.
 
Redigerat:
J JIMMEN skrev:
Noterade att gjutrören är nerbilade, eller?
Vad hindrar dig från att bilar ner dina nya rör en bit?
Är inte fasligt jobb, Om det löser problemet.
Tycker allt annat känns som knee-jerk reaktioner.

Btw, kondens på kallvattenledningen är absolut ett problem. Många gånger ser man därför Prisol på dessa ställen när man river upp det gamla.
Men någon typ av rörisolering bör du skaffa.
Det är förstås ett alternativ, men lutar åt att gå ner i dimension och samtidigt leda om vatten rören.

Appropå "säkert vatten". ISolering får jag kika på.
Men i diskbänksskåpet kan man väl köra med en tätande insats och täta kring rör? Då spelar det väl inngen roll hur de ser ut på golvet under? Blir såklart diskmaskinsunderlägg under diskmaskin.

Eller behöver man ha ytterligare skydd för golv? I och med att de inte är parkett hela vägen in så lär jag tex lägga en spånskiva under diskmaskin för att de ska bli korrekt nivå för läckageskyddet där.

Kommer givetvis diskutera detta med rörmokaren men kan va intresseant med tankar och idéer innan.
 
Jag ser inte om det går att flytta ut skåopen c:a 8 cm från väggen och sätta en djupare bänkskiva. Så har jag gjort i ett kök jag renoverade - Bra med mer bänkyta...
 
Det är ju inget magiskt med just 80mm. En enkel lösning är ju att, som flera föreslår, att göra bänkytan lite högre. Med 120mm sockel så går kanskje alt in?

Sedan är det, som andra påpekar, plats (typ 4-5cm?) mellan slutet av lådan och slutet av skåpstommen. Så att runda av här kommer hjälpa.

Till sist kan man ju ställa skåpen lite ut från väggen. Om bänkskivan då blir för kort kan man ju bygga ut väggen några cm. (Om det är vettigt eller inte beror ju helt på vad du redan har planerat där.)

Sedan låter det väl vettigt att börja med ett 50mm rör, men om inte alt för plats ändå kan nog en kombination av tipsen ovan skaffa fram de nödvändiga centimetrarna.
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Cheesen
J Jehu skrev:
Vi använde ställbara fötter och fick bänkhöjden runt 93 vilket funkar för oss.
Gott om plats att meka under bänken.
Standarden från 40-talet byggde på att folk var pygméer då.
standarden på -40talet var lägre än 90 cm... sett kök med 72cm bänkhöjd
 
Kapa bort det som behövs i bakkant/underkant på stommarna. Byt de nedre lådorna som blir för långa mot kortare. Så länge du inte river upp kartongen så har Ikea lång bytestid. Stommen hänger väl oftast i övre bakkant och ben fram numera.
 
A air skrev:
Kapa bort det som behövs i bakkant/underkant på stommarna. Byt de nedre lådorna som blir för långa mot kortare. Så länge du inte river upp kartongen så har Ikea lång bytestid. Stommen hänger väl oftast i övre bakkant och ben fram numera.
Kravet vid retur är oanvänd vara, uppbackad och monterad är ok. 365 dagar har du på dig.
 
M MaHo.1 skrev:
Hej!

Nu är det kris i köksrenoveringen. En bekant (rörmokare) var här och drog om och förlängde inkommande vatten och avlopp dit vi kommer skåpet med diskho. På grund utav dålig research så har jag först nu upptäck att det går ej att ha avloppet så som det är draget pga Ikeas 80mm sockelhöjd.

Hela köket är beställt inkl bänkskiva och ligger och väntar på montering. Så att flytta ut stommen från vägg går tyvärr ej.
Vad har jag för alternativ? Bila upp och sänka avloppet? Vattenrören ska funka med lite kapning i stomme, ska gå fritt mot lådor enligt mätning.
Avloppet är vid högsta punkt ca 130mm borträknat vinkeln upp i skåpet.

Mvh
Ikeas lådor går ju bara halvvägs eller gjorde det så det är väl bara att såga ur skåpen baktill eller ha en 80 skiva som man ju ska ha iaf om det går
 
A
Ikeas vanliga lådor lämnar inte många millimeter i bakkant.
 
Scouten skrev:
Ikeas vanliga lådor lämnar inte många millimeter i bakkant.
Ok allt förändra.
Då är det bara att byta utdragsbeslag o korta lådor om dom inte har kortare lådor men det borde finnas, men men det är ikea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.