Bygger en gäststuga som ska ha badrum med dusch, toalett och tvättställ. Funderar på avloppsluftningen och har några frågor jag behöver hjälp med. Gäststugan ska även ha en pumpstation i torpargrunden eftersom huset står i en backe.

1. Behövs avloppsluftning? Jag har förstått att vattenlåset "kan" sugas med om man inte luftar avloppet.
2. Om man har en vakumventil i torpargrunden, slipper man luftning genom taket i så fall?
3. Om det blir minusgrader i grunden, slutar ventilen fungera då?

Jag förstår att luftning genom taket är det bästa? Men som gäststugan ser ut nu så kommer det ligga ett loft ovanpå badrummet och vill inte dra avloppsluftningen genom loftet.
 
M Martin Lj skrev:
Bygger en gäststuga som ska ha badrum med dusch, toalett och tvättställ. Funderar på avloppsluftningen och har några frågor jag behöver hjälp med. Gäststugan ska även ha en pumpstation i torpargrunden eftersom huset står i en backe.

1. Behövs avloppsluftning? Jag har förstått att vattenlåset "kan" sugas med om man inte luftar avloppet.
2. Om man har en vakumventil i torpargrunden, slipper man luftning genom taket i så fall?
3. Om det blir minusgrader i grunden, slutar ventilen fungera då?

Jag förstår att luftning genom taket är det bästa? Men som gäststugan ser ut nu så kommer det ligga ett loft ovanpå badrummet och vill inte dra avloppsluftningen genom loftet.
1. Ja alltid. Inte bara att det kan suga ur. Avloppen tar undan sämre med avloppsstopp som följd.
2. Vakuumventil ska sitta högst i systemet inte lägst som det skulle bli om du sätter den i grunden.
3. Den bör sitta frostfritt. Mindre problem så.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Avluftning är det nog säkrast att ha.
Men sätt den i dusch/tvättrummet, det skall inte lukta något från den.
Iofs skall den vara frostsäker, har en cellplasthatt,
men nere i grunden blir den ju knappast inspekterbar ifall det inte funkar.

Hade en avluftare med vakuumventil i en "korridor" i det förr-förra huset i 20 år utan problem.
 
D docboy skrev:
Vakuumventil ska sitta högst i systemet inte lägst som det skulle bli om du sätter den i grunden.
Nej, det behövs inte.
Som jag skrev ovan hade vi en avluftare på bottenvåningen och toalett på övervåningen utan problem i 20 år.
 
Den bör iallafall sitta så att man märker om det blir problem med den och så att eventuellt läckage om det blir stopp i avloppet inte gör någon större skada. I krypgrunden kan den läcka länge innan man märker något.
 
ok det låter ändå som det lättaste är med lufting genom tak, minst risk för problem?

Måste röret vara rakt genom hela huset eller kan det ha böjar lite här och var?

Kan röret dras i en yttervägg? Vill ju inte ha röret genom loftet som sagt, gäststugan är bara 25 kvm.
 
Den behöver inte gå rakt uppåt. Däremot inte nedåt eller helt horisontellt eftersom kondens och regnvatten behöver kunna rinna ner.
 
Hakar på med en följdfråga. Måhända helt obetydlig men... Är det viktigt var i taket man går igenom - högt upp nära nocken eller nere vid foten av taket? Jag tycker oftast mig se det senare på andra hus men i mitt fall kommer rören upp på övervåningen nära nocken och jag tänkte leda ut dem rakt upp.
 
Staffans2000
Ju närmare nocken, destå bättre. Men tänk på att den skall vara långt ifrån eventuella insug.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ju närmare nocken, destå bättre. Men tänk på att den skall vara långt ifrån eventuella insug.

Staffan
Tack för snabbt svar. Då kör jag på rakt upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.