Var det en sådan här kamera du baserade bygget på?

[länk]
Ja, fast svart.:)
 
tompas11 skrev:
Här följer några bilder inifrån avloppet där det klart framgår vad som hänt.
Vad hade hänt då ?
Först var det skräv sedan en förskjuten skarv ?

Var det flera fel, eller hade du spolat bort skräpet och tittade igen och såg då skarven ?

/K
 
Vad hade hänt då ?
Först var det skräv sedan en förskjuten skarv ?

Var det flera fel, eller hade du spolat bort skräpet och tittade igen och såg då skarven ?

/K
Bilden med gruset är längst in i röret, kom inte längre än dit på grund av detta grus. Övriga bilder visar skarvar på betongröret som blivit förskjutna, vilket medför att dagvattnet inte rinner dit det ska, nämligen ut i gatan, utan letar sig in i en inspektionsgrop i källaren. I denna grop har jag varit tvungen att sätta en dränkbar pump för att pumpa bort vattnet vid regnväder för att undika översvämning i källaren.

För att ågärda problemet så blir jag nog tvungen att bila upp plattan framför garageporten och byta ut betongrören mot dito i plast.
 
Var på Biltema och köpte dito kamera idag. Får se när jag har tid att kapsla in den med en utprovad mänd vita LED:ar i ring runt linsen. Nu ska öppna spisen fixas... och lyckas jag kapsla in härligeheten ska jag bannemig titta på toapapper i avloppsrören oxo ;)
 
Som en vidareutveckling av mitt kamerabygge har jag också planer på att sätta ett antal vita lysdioder runt kameralinsen. Tror att det skulle fungera bra. Undrar just om de kan förses med ström via USB-kabeln så man slipper batterier?

Är det bara skit på TV så kan man ju alltid kolla på toapapper i avloppsrören.:D
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
tompas11 skrev:
Undrar just om de kan förses med ström via USB-kabeln så man slipper batterier?
Det skall inte vara något problem. Här ser du hur du skall koppla.
 
  • Gilla
christobal
  • Laddar…
Faidros - tack för svaret och länken.:)
 
Staffans2000
prototypen skrev:
Jag har tillverkat ett 10-tal åt ventilationsrengörarbranschen, så det finns redan.

Prototypen
Hejsan Prototypen!!

Jag skulle mycket gärna vilja se en bild på din kameratransportör!
 
Prövade precis att få extrem vidvinkel (fisheye) med en dörrkikare... tyvärr utan större framgång. Hittade lite liknande lösningar på nätet och de har lyckats med ett bra mycket bättre resultat än jag lyckades mest. Blev mest förminskat och suddigt hur jag än meckade med linserna =/
 
Bifogar en bild bara för att... bilden är tagen in under ett vikt A4-papper med dörrkikaren och en LED som belysning. Notera den lilla fällkniven på vilken linsen ligger. Tror att om man putsar ur dörrkikaren och vrider lite mer på skärpan på kameran så kan det bli lite bättre.

test.jpg
 
Intressant, experimentera mera och återkom gärna med resultat och bilder.
 
Blir nog int mer experiment en så där, ska nog fila på en kapsling till åbäket i stället.
 
ByggaNytt skrev:
Film finns att kika på här, OBS >40MB:
Det var en spännande resa.:)
 
Faktiskt en kul "resa".

Fundersam på vad som hittades dock - mitt otränade öga såg inga fel :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.