Vill flytta denna anslutning till toaletten från X till O, hur löser jag detta? Jag har ingen möjlighet att komma åt nedåtgående stamm för att kunna kapa den för att sedan sätta dit en 45° förgrening och sen en 45° till bort till befintligt avlopp.
Funderar på om jag ska ta den X:ade delen och vända den.
Fantastisk blandning mellan grå och orange rör med :)
Avloppsrör med markerad del i blått kryss och önskad anslutningspunkt i orange cirkel, inneslutet i ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte bort böjen (O) och ersätta den med lämpligt grenrör?
 
S Schäfer skrev:
Kan du inte bort böjen (O) och ersätta den med lämpligt grenrör?
Och med grenrör menas som tex X? Skulle de gå att flytta X till O?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
S Schäfer skrev:
Om X är ett grenrör så funkar det. Men jag misstänker att X kan vara en WC stos, då kan det bli knepigt att återanvända den delen.
En sånt här grenrör borde funka bra:
[länk]
Perfekt, det var så jag tänkte, nästa tråk är att avloppet då hamnar för nära vägg, med osb och gips får jag endast 25mm till vägg, funkar dessa bra till att få ut avloppet? Jag har ingen möjlighet att vinkla ut det nämligen.

https://www.hornbach.se/shop/JAFO-WC-stos-GAS-WC-30-3106710/5192104/artikel-detaljer.html
 
Regelverket för våtrum säger min. 60 mm mellan vägg och rör.
 
K Kane skrev:
Regelverket för våtrum säger min. 60 mm mellan vägg och rör.
Nu är det iofs säkert vatten som säger det och jag vet, men ibland måste man göra avsteg och det bästa av situationen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Men det gäller i så fall att hitta en toastol som fungerar med röret så nära. Det finns specialmodeller som fungerar med mindre avstånd än normalt. Men jag tror att även de kräver mer än 25mm.
 
Okej, har ni någon idé på hur man skulle kunna kapa ett avloppsrör från insidan då för att kunna korta ner stammen?
 
Dremel eller liknande med kapskiva bör funka.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Jag får ta mig till biltema och räkna på om 2 st 30° böjar eller 2st 45° böjar får plats fram till regeln så det blir rätt de här.

Behöver räkna på förskutningen som röd pil visar (rita på mobilen var min starkaste sida tror jag)
Två exempel på röranslutningar med 30° och 45° böjar, markerade med röda pilar för att visa förskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja det där sket sig, fanns inte utrymme nog för en sådan lösning jag tänkt mig, så törs man göra nått sånt här ist. Gå genom bjälklaget som på bilden, törs man det. (Inte 90 böj som blev ritat dock)

När jag mäter är bjälken ca 43x200mm, så troligen en 45x220? Golvet är reglat cc60.
Grönt är ett 70 från handfat och gul är avluftningen som går upp på taket.

Anledningen till hela ansträngningen är snedtak som gör att man inte kan stå raklång framför toastolen på nuvarande plats om man är över 170cm.

Avloppsinstallation genom bjälklaget med markerade rör för handfat och avluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Ett hörngrenrör kanske kan funka, sätt ist för 90 böjen och gå rakt så det blir mindre åverkan på bjälken (inte riktigt rätt i tal om vinkel på böj men sträckan från WC anslutningen är såpass kort.)
[länk]
Och då proppa den sida som inte används.
Kan du förklara mer ingående för jag får inte riktigt till det i skallen hur du menar?
 
Nu vet jag inte hur mycket plats du har på höjden och att den får plats, men min tanke är denna:
Blå - WC stos Ny
Röd - proppad anslutning
Gul - befintlig avluftning
Skiss med rördragningar märkta i blått, rött och gult för att illustrera WC-stos, proppad anslutning och avluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.