Tack för svar! Ja, bilar jag upp golvet så byter jag såklart både avloppet till toan och badkaret. Jag tänkte att jag kanske skulle bli tvungen att bila upp golven i angränsande rum också för att man kanske inte kunde skarva gjutjärn och plaströr på ett bra sätt.

Mvh
Emil

det finns fina övergångar för plast-->gjutjärn. Men byt allt i det rummet så att du kan fortsätta byta vidare sen. Har du tänkt ha någon golvvärme?
Dra även nytt vatten/värme och kanske en pax-fläkt eller vad har du för ventilation i dagsläget där?
"OM" du har tänkt lägga golvvärme och har tänkt bila upp hela golvet för att isolera kan du dra
vattnet i plattan men annars längs vägg...:D
//
M

peternicklas
Är på väg att byta våra avloppsrör vad det lider. Är rör helt ingjutna i sula?
Tänker att brunnen ligger med anslutningen rätt djupt samt att sulan är kanske 10 cm tjock.
Någon som kan förtydliga hur det förhåller sig?

Krilleman
Emil Br skrev:
Tack för svar! Ja, bilar jag upp golvet så byter jag såklart både avloppet till toan och badkaret. Jag tänkte att jag kanske skulle bli tvungen att bila upp golven i angränsande rum också för att man kanske inte kunde skarva gjutjärn och plaströr på ett bra sätt.

Mvh
Emil
Fernco är underbara i detta läget, skarva gjutjärn och plast.
Produktlänk här
Typgodkännande här
Kan köpas här

Det har även ploppat upp lite kopior av denna kopplingen, bla Dahl har tillverkat en egen variant, men den är klenare i gummit!

tjockleken på sulan varierar men på gammla hus är den oftast inte mer än 5-8cm tjock och avloppsrören är dragna under denna sula...dock på varierande djup beroende på hur man byggde just då.
/
M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.