I min mormor och morfars hus så brukar brukar avloppet med jämna intervall få stopp. Där beror stoppet på en svacka på avloppsröret efter marken satt sig efter ett grävjobb. Morfar och min morbror brukar lösa det med rensband med blandade resultat. Sedan var olyckan framme en sommar då jag var där själv. Självklart en fredagskväll och inga rörmokare i tjänst. Fick låna en högtryck med en sådant tillbehör. Klättrade ner i trekammarbrunnen och lät den jobba.
Den fick ut enorma mängder gammal skit som satt fast på väggarna efter alla rensningar med rensbandet. Efter det har avloppet fungerat utan stopp i många år.
Det är väldigt enkelt att använda, då precis som det skrivs ovan så jobbar den sig in av sig själv. Man kan behöva dra den lite fram och tillbaka där man märker att det är lite motstånd av av stoppet.
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Efter tips härifrån så stoppade jag ned ett diskmaskins-piller och hällde på c:a 15 liter kokade vatten. Blev mycket bättre. Ska dock spola rören för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Tompafix och 2 till
  • Laddar…
I vårat förra hus hällde jag ner maskindiskmedel utblandat med kokande vatten. Sen efter 15 min ner med en vanlig trädgårdslang som kopplad till kökskranen och fullt ös med varmvatten brukade gå att mata in slangen 3-4 meter efter en del jokklande. Ha inte för lång slang så vattnet hinner svalna för mycket. Sen om stocket släpper spola länge i hon med vatten och några gånger i wc stolen så det spolas vidare i avloppet.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.