Jag har ett hus byggt 1970 och köpte det från dödsbo 2016. Alltså ingen information om vare sig det ena eller andra.
Avloppet har fungerat bra generellt. Företag har filmat avloppet men då från badrummet och ut mot vägen. I köket går avloppet separat och där har det varit mindre stopp som jag kunnat häva med hjälp av vanlig "sugpropp". Men nu går det inte längre. Det är inte helt stopp men rinner så sakta så att om jag spolar för mycket går det ut i ett skvallerrör på baksidan av huset. Jag har provat med propprensare både morgon och kväll i flera dagar utan resultat . Rördelarna under diskbänken har tagits isär och rengjorts ordentligt. Nu har jag lyckats få ned ett rensband drygt 3 meter (det är en källarvåning under och avloppsrören går längs med ytterväggen och troligen under golvet till huvudledningen som går ut från huset. På rensbandet får jag upp en brunaktig mjuk sörja.
Min fråga: Vågar jag köra med min högtryckstvätt eller är det dags för proffsen?
 
H Hogebo skrev:
Jag har ett hus byggt 1970 och köpte det från dödsbo 2016. Alltså ingen information om vare sig det ena eller andra.
Avloppet har fungerat bra generellt. Företag har filmat avloppet men då från badrummet och ut mot vägen. I köket går avloppet separat och där har det varit mindre stopp som jag kunnat häva med hjälp av vanlig "sugpropp". Men nu går det inte längre. Det är inte helt stopp men rinner så sakta så att om jag spolar för mycket går det ut i ett skvallerrör på baksidan av huset. Jag har provat med propprensare både morgon och kväll i flera dagar utan resultat . Rördelarna under diskbänken har tagits isär och rengjorts ordentligt. Nu har jag lyckats få ned ett rensband drygt 3 meter (det är en källarvåning under och avloppsrören går längs med ytterväggen och troligen under golvet till huvudledningen som går ut från huset. På rensbandet får jag upp en brunaktig mjuk sörja.
Min fråga: Vågar jag köra med min högtryckstvätt eller är det dags för proffsen?
När du pratar om högtryckstvätt, tänkte du använda en rör och avloppsrensare som kopplas till högtryckstvätten?
De är ganska skonsamma.
Den bruna sörjan är antagligen gammalt fett för man inte torkat ur stekpannor m.m. innan de har diskats.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
När du pratar om högtryckstvätt, tänkte du använda en rör och avloppsrensare som kopplas till högtryckstvätten?
De är ganska skonsamma.
Den bruna sörjan är antagligen gammalt fett för man inte torkat ur stekpannor m.m. innan de har diskats.
Nja, har en högtryckstvätt som jag fått av brorsan. Tror inte den har någon sådan tillsats. Men då ska jag försöka med det jag har till att börja med. Annars fixar jag bättre saker senare. Försöker ligga lågt med utgifterna så länge det går. Jag tror också att jag inte lyckats komma fram till det egentliga problemet/stoppet då jag misstänker att avloppsröret kröker sig på väg mot huvudavloppet. Jag spolar nu i kranen morgon och kväll med hett vatten så att det åtminstone inte stelnar ännu mer. Väntar in sonen som ska hjälpa till.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Avloppsrensartillsatsen är alltså en lång slang man kopplar iställer för ´munstycket, den har längs fram ett huvud som skickar en stråle frammåt för att gräva i stoppet, och 3 eller 4 strålar snett bakåt, som dels spolar rent väggarna på röret, dels driver den frammåt. Du behöver alltså inte skjuta in slangen i röret, den drar in sig själv.

Det där är en teknik som jag tror uppfanns när man bärgade wasa, man spolade fram tunnlar under vraket som man drog lyftvajrarna igenom.
 
K
H Hogebo skrev:
Nja, har en högtryckstvätt som jag fått av brorsan. Tror inte den har någon sådan tillsats. Men då ska jag försöka med det jag har till att börja med. Annars fixar jag bättre saker senare. Försöker ligga lågt med utgifterna så länge det går. Jag tror också att jag inte lyckats komma fram till det egentliga problemet/stoppet då jag misstänker att avloppsröret kröker sig på väg mot huvudavloppet. Jag spolar nu i kranen morgon och kväll med hett vatten så att det åtminstone inte stelnar ännu mer. Väntar in sonen som ska hjälpa till.
Kranvatten blir inte tillräckligt varmt, testa att koka upp vatten i en/flera stora grytor och häll sen i avloppet.
Ibland så funkar det för att lösa upp en ev. fettansamling.
 
  • Gilla
aweste00 och 2 till
  • Laddar…
Om möjligt spola med högtryck utifrån. Är det stopp helt så kommer allt i köket! Så identifiera vart det borde ta vägen och spola utifrån och innåt.
 
  • Gilla
Hogebo och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Kranvatten blir inte tillräckligt varmt, testa att koka upp vatten i en/flera stora grytor och häll sen i avloppet.
Ibland så funkar det för att lösa upp en ev. fettansamling.
Man kan skruva på blandningsventilen någon/några timmar innan så man har vvb full med hetvatten, att att hälla kokande vatten ur gryta är effektivt men det brukar inte bli så stora mängder och allt för sällan, med varmvatten direkt ur kran kan man ju slösa på vatten och energi regelbundet tex varje månad eller kvartal för att förebygga stopp.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Nja, har en högtryckstvätt som jag fått av brorsan. Tror inte den har någon sådan tillsats. Men då ska jag försöka med det jag har till att börja med. Annars fixar jag bättre saker senare. Försöker ligga lågt med utgifterna så länge det går. Jag tror också att jag inte lyckats komma fram till det egentliga problemet/stoppet då jag misstänker att avloppsröret kröker sig på väg mot huvudavloppet. Jag spolar nu i kranen morgon och kväll med hett vatten så att det åtminstone inte stelnar ännu mer. Väntar in sonen som ska hjälpa till.
Det sitter ingen renslucka på avloppsrören i källaren? Ser du hela köksavloppet där?
 
T Tompafix skrev:
Det sitter ingen renslucka på avloppsrören i källaren? Ser du hela köksavloppet där?
avloppet från köket har eget rör under golvet och ut mot gatan - alltså ingen renslucka. Men när sonen kommer så ska vi mickla med detta. Man behöver vara två för att kolla att vattnet inte tar fel väg. Han kommer inte denna men nästa helg. Så jag handdiskar så länge.
Jag har kollat min högtryckstvätt och det är en gammal Nilfisk och kopplingarna ser ut att fungera med tillsatsen från Biltema. Så jag kommer ha den utrustning som kommer behövas.
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
Om möjligt spola med högtryck utifrån. Är det stopp helt så kommer allt i köket! Så identifiera vart det borde ta vägen och spola utifrån och innåt.
Tack för tips. Det är dock inte hlet stopp men rinner saaaaakta. Kommer inte åt utifrån - 10 meter till gatubrunnen
 
Du kan ju prova lite husmorstips.
Häll i 1dl diskmedel. Gärna Yes som löser effektivit, vänta ett tag och häll sedan kokande vatten.

Ett annat är att du häller ner 0.5dl bikarbonat och sedan en 1dl ättika. Kommer fräsa bra, bara koldioxid så ingen fara. Häll sedan ner kokande vatten.
 
Har provat detta flera omgångar utan resultat
 
problemet är att själva stoppet är drygt 3 meter ner och fräsandet hinner avta innan det kommit fram. Men som sagt har provat detta. Funderar nu på Coca-Cola ;-)
 
Ja rensband kan ju ibland förvärra också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.