Vad är sambandet mellan att det blir varmt och fuktigt när du duschar och en propp i avloppsluftningen?
Du säger själv att du inte har någon ventilation ansluten till badrummet.
Har du kontrollerat så att wcstolen sluter tätt mot avloppsröret?
 
  • Gilla
Återvinnaren
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att problemet med den fuktiga luften och avloppslukten på toaletten på öv beror på ett stopp i avluftningen och att luft från avloppsröret då letar sig ut till toaletten.
Om alla vattenlås i handfat och toalett har vatten i sig och det in slurpar i dem när man duschar eller spolar i badrummet så kommer lukten från någon otät skarv. Kolla som sagt wc stolens tätning mot avloppsröret.
 
  • Gilla
Återvinnaren
  • Laddar…
Gallahad och Patrick E, tack, det var anslutningen till WC som var otät och förorsakade lukten.

Grundproblemet med isproppen kvarstår men ska värma bort den i helgen...
 
  • Gilla
Patrick E och 1 till
  • Laddar…
När temperaturen sjunker under minus 20 ett par dagar så bildas en ispropp i min avluftning på taket (rakt järnrör ca 40 cm) och det börjar stink apa i mitt övre badrum, det gurglar i handfatet och toastolen. Det enda som hjälper är avisning - klättrar upp på taket med en termos hett vatten som jag häller ner. Har satt en bogserlina runt skorstenen för att kunna fira mig ner till röret. Tur man inte är höjdrädd, men slipper gärna. När våren kommer ska jag nog kolla hur det ser ut på kallvinden om det funkar att isolera som vissa föreslår i tråden. Har även funderat på värmeslingor men vet inte hur jag ska fixa det i praktiken. Tips mottages gärna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.