J justusandersson skrev:
Med vad du sagt i bakhuvudet avråder jag ganska bestämt. Håltagningen verkar inte absolut nödvändig. 70x220 må vara en imponerande dimension men med 6 m spännvidd har du inga marginaler. Ska man göra stora håltagningar i bjälkar är det två lägen man bör undvika: Mitt på halva längden och intill upplagen (stöden för bjälkarna). Håltagningen bör göras på halva balkens höjd. Problemet med avloppsrör är att de behöver ha fall och att hålen därför ofta hamnar fel i höjd. Ett tvättställsavlopp kan dras på väggen fram till den vertikala stammen.
Jo, jag har varit i tankarna att fortsätta köra på 2 stammar för att slippa håltagningen. Men jag ville ha råd och avrådan kring alternativet att slå ihop stammarna för att enklare möjliggöra ett fullt stambyte och få bort dom gamla gjutjärnsrören.

Så om valet är:
1) håltagning + stambyte
Eller
2) behåll 2 stammar + 1 gjutjärnsrör från 1938.

Alternativ 3 att byta båda stammarna är kanske eller kanske inte möjligt, det kvarstår att undersökas närmare.

Jag försöker få koll på min val här, så ditt tycke uppskattas :)
 
Uppdatering:
Lösningen blev ett runt håltagning för 75mm rör och sen 22mm plyfa som limskruvades på bägge sidorna om balkarna.

Det finns en bärande vägg på våningen under, så balkspannet är nog "bara" 3m.
 
  • Gilla
Carl Lotus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.