Ja när det är bilar etc, och mer pengar än lite möbler och annat lösöre är det nog bäst att göra det enligt boken, och bilen går ju inte att sälja utan fullmakt. Eller, sälja går kanske, men ägarbyte är svårt.
 
nino nino skrev:
Ja men det är det som dom inte skickar
Nej, det är därför du kanske ska nöja dig med att sälja lösöre och sånt som är lätt att sälja och står i vägen (med släktens medgivande) så får släktingarna fixa all byråkrati kring bilar, dyrare prylar, bankkonton, bouppteckningar, etc.
Som sagt var är risken att det blir strul ganska stor om du tar på dig för mycket ansvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Det är alltså högst allvarligt att ta saker ur ett dödsbo innan bouppteckning och arvskifte har skett. För att sammanfatta så är ett dödsbo en egen juridisk person. Detta innebär att tillgångarna och egendomen som tillhör dödsboet inte tillhör arvingarna.

[länk]
Ja men precis...

Vi var som sagt 3st som gick in för att ta ut sopor osv, 3st då ska det tydligen vara juridiskt ok.

Det är ju inte bara att sälja grejer som någon annan äger

Släktingarna verka inte förstå...
 
nino nino skrev:
Ja men precis...

Vi var som sagt 3st som gick in för att ta ut sopor osv, 3st då ska det tydligen vara juridiskt ok.

Det är ju inte bara att sälja grejer som någon annan äger

Släktingarna verka inte förstå...
Antar att du försökt konversera mha tolk?

Jag tror inte att "mellanvägen" är så bra egentligen, endera så bearbetar du släktingarna tills du får fullmakt så du kan hjälpa till genom hela bouppteckningen, eller så lämpar du över ansvaret på lämplig myndighet.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Har du någon aning om var problemet sitter för släktingen?

Är det misstro som gör att pappan tvekar att skriva på papper som han inte begriper? Erfarenhet från tider/platser/folkgrupper som haft fog att vara skeptiska?
Går det att hitta någon som han kan se lite som en pålitlig auktoritet som kan prata med honom? Kanske via någon församling eller förening som samlar personer från det landet?

Är han är typen som bara tycker "papper är oviktiga" eller är ovillig att tillmötesgå fåniga krav från "etablissemang och byråkrater"? Förklara att det är brottsligt för er att göra något utan att ha papper på att han har gett er uppdraget. Så det blir ni som hjälper honom som behöver påskriften för att slippa dom och straffas.

Om inget annat hjälper: Har någon berättat om konsekvensen ifall inget görs att myndigheterna kommer ta alla saker ur lägenheten och använda bankmedlen för att bekosta det? För att lägenheten inte kan disponeras gratis i evighet. (Hur är det med transport av kroppen? Löser han det på annat sätt genom ambassad e.dyl. eller kan man säga samma sak om det att den inte kommer iväg om inte någon får fullmakt så de kan ordna det? Ifall det känns mer tvingande angeläget)
 
  • Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
Fick samtal av vännen och föräldern har tagit sitt förnuft till fånga och skrivit på fullmakten
 
  • Gilla
TowaTei och 7 till
  • Laddar…
För er som undrar så kontaktade vi skatteverket och det är kommunens ansvar att utse bodelningsman, städa ur och ordna med allt
Han jag pratade med var nog mest sugen på att förhala allt till nästa vecka då han hade gått på semester :D
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja när det är bilar etc, och mer pengar än lite möbler och annat lösöre är det nog bäst att göra det enligt boken, och bilen går ju inte att sälja utan fullmakt. Eller, sälja går kanske, men ägarbyte är svårt.
Ägarbyte är inte svårt.
Sannolikt finns ägarpapper i lägenheten, kanske i en pärm.
Bara att skicka in blanketten till Transportstyrelsen.
 
nino nino skrev:
För er som undrar så kontaktade vi skatteverket och det är kommunens ansvar att utse bodelningsman, städa ur och ordna med allt
Han jag pratade med var nog mest sugen på att förhala allt till nästa vecka då han hade gått på semester :D
Hej har det löst sig?
/ Den nyfikne
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Ja det löste sig utan större problem.
Vänner till den avlidne skötte allting, tror dom fick nån underskrift av närmast anhörig.
Kroppen transporterades till födelselandet.

Faktiskt så gick allt väldigt fort och enkelt, inte alls vad jag hade förväntat mig
 
nino nino skrev:
Ja det löste sig utan större problem.
Vänner till den avlidne skötte allting, tror dom fick nån underskrift av närmast anhörig.
Kroppen transporterades till födelselandet.

Faktiskt så gick allt väldigt fort och enkelt, inte alls vad jag hade förväntat mig
Det var ju bra, det är jobbigt när det pågår. Men bra när det löser sig på ett ok sätt.
/B
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.