Tack för alla tips. Jag ska titta närmare på CA-boden och undersöka lite priser mm. Trähusets bod är fin, men inklusive frakten blir det i en aningens hög prisklass (de har ingen återförsäljare i Skåne vad jag kan se).
 
Har byggt själv, vinterbonad, 5x3 m med dörr centralt på långsidan och tre fönster, ca 30 000 kr inkl allt utom plåttak som vi hade liggande.
 
Jag har också planer på en bod med dörren på långsidan där min tanke är att dela boden i en gäststuge del och en förrådsdel.Jag vill helst ha båda dörrarna på långsidan men vill absolut undvika att det ser ut som en utedasslänga :) Så min fråga är om någon har gjort något liknande och med båda dörrarna på långsida tacksamm för tips och ideer gärna med bilder
 
Såhär ser min bod ut, med båda dörrarna på långsidan. En enkeldörr och en dubbeldörr.
Färgprover kan skådas på gaveln ;)
 
  • boden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JockeR skrev:
Såhär ser min bod ut, med båda dörrarna på långsidan. En enkeldörr och en dubbeldörr.
Färgprover kan skådas på gaveln ;)
Är dörrarna med i satsen du köpte eller var har du köpt dom?
 
Dörrarna var med i satsen. Som jag skrev tidigare så finns boden i 2 utföranden. Denna är förberedd för isolering och då kom det med "riktiga" dörrar (dock bara 1.85 höga).
 
  • Gilla
gusand01
  • Laddar…
De kör visserligen bastuvarianter men någon kanske passar?

Mvh
Frippan
 
Hemmakatten
Tycker det var mycket klent virke på Trähusets friggebodar. Ja, det är inte bara just de utan alla friggebodstillverkare.

4 takstolar på en bod som är 6,35 meter!! Det är verkligen inte mycket. Vi har på vår friggebod som är 7,5 x 2 meter med låglutande tak, 4,5 grader, 8 stycken "takstolar" som är 45 x190mm. Stolparna är 45 x 145mm. Råsponten och väggpanelen 21-22mm.

Nu bor vi i Roslagen och vi får en hel del snö. Men jag kan verkligen inte rekommendera dessa byggsatser från Jabo och andra. Vi köpte en liten bod, ca 6kvm, i april 2006. Dimensionerna på virket är dessa klenare varianter som redovisats i tråden. Nu 2 år senare har hela boden slagit sig, torkat isär och ser allmänt racklig ut. Boden har vi gett bort, vi hade den bara som en tillfällig lösning, men aldrig att jag skulle vilja ha den permanent. Grannen har en större bod som inte heller ser något vidare ut.

Min absoluta åsikt är att dessa bodar inte är värda pengarna. Det finns många beskrivningar på lösvirkesbodar att hämta ner på nätet. Mycket bättre, håller och blir rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.