Hej,

Jag är på jakt efter en friggebod i byggsats med ungefärliga mått 3*5 meter med dörren på långsidan och med ett maxpris (oisolerad) på ca 35 000 inkl frakt. Av någon anledning verkar detta vara svårt att hitta då de flesta tillverkare antingen gör tämligen kvadratiska friggor eller envisas med att sätta dörren på kortsidan. Den enda som jag hittills hittat är JABOs Funkisfrigga, men jag tycker att den ser aningen märklig ut då de - enligt mitt tycke - lutat taket åt fel håll (framåt mot dörren).

Tips, någon?

// Joshua
 
Nu vet jag inte riktigt hur just JABOs Funkisfrigga ser ut, men i de flesta fall så brukar man själv kunna ändra placering av dörrar, fönster mm utan några större bekymmer. I värsta fall får man kanske köpa till ett par reglar och lite panel.
 
Tack för tipset om Byggole. Jag har sett de stugorna tidigare och tyvvärr har tillverkaren enbart återförsäljare i mellansverige (jag själv bor i Skåne) så fraktkostnaden blir lite hög. Synd, jag gillar annars deras stuga "Rasken".

JABOs Funkisbod levereras med dörr och fönster förmonterade på väggarna så det är tyvärr inte möjligt att ändra placeringen av dem.
 
På grund av den begränsade höjden på Friggebodar (3 meter till nock) så är det svårt att få in en dörr med vettig höjd på långsidan och samtidigt ha en vettig taklutning och isolering i golv och tak. Egentligen är enda möjligheten att bygga med pulpettak.
Tänk på att CA-bodens stugor inte är egentliga friggebodar, eftersom de är för höga. De kräver alltså bygglov.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
På grund av den begränsade höjden på Friggebodar (3 meter till nock) så är det svårt att få in en dörr med vettig höjd på långsidan och samtidigt ha en vettig taklutning och isolering i golv och tak. Egentligen är enda möjligheten att bygga med pulpettak..
Och då är det ännu mer märkligt att Jabo väljer att ha dörren där taket är lägre ... ;)
funkisstuga_liten.jpg
 
Det känns väl inte som det mest naturliga. Dörren är en 9x19, dvs en fullvuxen karl måste huka sig när han går in. Och av döma från bilden kan det inte vara plats till särskilt mycket isolering vare sig i golv eller tak. Nu är ju Jabos bodar helt oisolerade, och tanken är väl att så ska det förbli.
 
andersmc skrev:
Tänk på att CA-bodens stugor inte är egentliga friggebodar, eftersom de är för höga. De kräver alltså bygglov.
Bra kommentar! Samtidigt så blir utseendet bättre tycker jag. I bästa fall så tycker ansvarig byggnadsnämnd att det är genomtänkt att "föreslagen takvinkel på friggeboden ansluter till befintliga byggnader på fastigheten och ger därmed ett bättre helhetsintryck" och kan då godkänna friggan som en smärre avvikelse vad gäller nockhöjd. Det är värt att prova. Där jag frågade så var det tummen upp att justera nockhöjden med ovan argumentation.
 
Byggare Bosse skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur just JABOs Funkisfrigga ser ut, men i de flesta fall så brukar man själv kunna ändra placering av dörrar, fönster mm utan några större bekymmer. I värsta fall får man kanske köpa till ett par reglar och lite panel.
Precis som Bosse säger så borde det inte vara något problem att flytta runt lite. Vi har precis satt upp en Sandhamn från Jabo och vi har ändrat lite. Jag har ritningarna till den i pdf format men den var för stor att ladda upp, skicka ett PM med din epost adress om du vill ha den.

Johan
 
  • sandhamn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fastnade för Jabostugan, men tyckte också att taket lutade åt fel håll. Till slut hittade jag rätt bod hos Trähuset i Tyresö. Dom har massa olika modeller, både kvadratiska och avlånga.
Denna beställde jag:
http://www.trastugor.com/products/saga_exklusiv.asp
 
JockeR skrev:
Jag fastnade för Jabostugan, men tyckte också att taket lutade åt fel håll. Till slut hittade jag rätt bod hos Trähuset i Tyresö. Dom har massa olika modeller, både kvadratiska och avlånga.
Denna beställde jag:
[länk]
Vad fick du betala för den?
 
kolla på lantbruksnet där finns en sammanställning på väldigt många friggebodstillverkare. CA boden kan ändra takvinkeln om du vill komma ner till 3m takhöjd (Har frågat själv)
 
andersmc skrev:
Vad fick du betala för den?
Tror det var ca 37'-38'. Dom har bodarna i 2 utföranden, antingen med lite kraftigare regelverk som är förberett för isolering, alternativt en billigare med klenare reglar och en vanlig skjul-dörr istället för enisolerad dörr.

Jag köpte den som gick att isolera.

Det finns lite priser på Trähusets bodar om man kollar här: http://www.sommarbutiken.se/Trahuset_Stugor15.htm
 
greek skrev:
Kolla in denna

[länk]
Såg att Byggoles blad har just Trähusets bodar, så där finns priserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.