Ja. fel av mig - makadam är rätta namnet. Avsåg snarare de fraktioner som magnetens föreslog :)
 
Tror att TS menar att utrymmet han skall avjämna är 2 till 4 cm tjockt/djupt
 
S
magnetens skrev:
Tror att TS menar att utrymmet han skall avjämna är 2 till 4 cm tjockt/djupt
ja ursäkta. :surprised:

säg man vad man skall göra med makadam så får man rätt sort
 
Har du syll av trä som ytterväggarna står på så gäller det att göra rätt, för nu ökar fukttrycket här. Kanske extra slinga.
 
S
Fixar_Krille skrev:
Har du syll av trä som ytterväggarna står på så gäller det att göra rätt, för nu ökar fukttrycket här. Kanske extra slinga.
fukttryck från?
 
Den befintliga betonplattan,som nu får cellplast på sig.
 
Har precis fått tag i grustag som kan frakta hem åt mig. Fanns makadam 2-4mm otvättad. Sen fanns det sand 1-5 som var tvättad. Är det fortfarande makadam som lämpar sig bäst tror ni? Jo är skyll av trä insmetad med nå impregnering. Vissa är det syllpapp under också
 
Bild på syll tack. jag hade valt tvättad 1-5.
 
S
Ditt hus kan mycket väl vara byggt med tryckt syll utan papp under( som mitt ) risken med att göra som du tänker är att plattan kommer bli fuktigare, fukten kan inte ventileras nånstans då börjar det sugas upp i syllen istället.

Jag anser att du antingen inte isolerar alls o kör ventilerat golv, eller så bilar du bort hela plattan o gör hela korrekt
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta måste bort.
 
Kanske kapa skivorna 300 upp frigöra vid sidan om reglarna sätta dit plintjärn mot befintlig betong. Sedan kapa bort regelen lägga dit en papp och låta betongen fylla upp. sedan lägga ny syll ovan på ny betong.
 
Okok är det så illa? Går inte att lägga cellplast som distans mot väggen och inte gjuta hela vägen mot ytterväggen. Är det så troligt att befintliga plattan kommer att bli fuktig då det kommer cellplast imellan plattorna?
 
Impregnerade och ingjutna syllar är en känd riskkonstruktion. Det du planerar att göra nu förändrar förutsättningarna, sannolikt till det sämre, och därmed risken för att du får ett sjukt hus.

Vi har också ingjutna syllar, dock ej impregnerade ich undviker att göra några förändringar. Golvvärme vore trevligt men går bort av just denna anledningen.

Du har ju nu en unik chans att åtgärda denna konstruktion, ta den - för den kommer inte åter.
 
Det var fel redan innan men cellplasten kan förvärra det. Sen finns det många hus med denna lösning som funkar bra, men det är alltid en risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.