Haft ett stort hål i avloppet på min enplansvilla. Har nu bilat upp ca 8kvm och har 75kvm av befintliga plattan kvar. Hade tänkt avjämna med sand då plattan är rätt grov skiljer ca 4cm som mest. Sen lägga cellplast och gjuta in golvvärme. Känns det som en ok lösning? Hörde någon säga att man avjämnar inte med sand nu för tiden. Men känns som om denna lösning borde ju bli bra mycket bättre än det var innan med träbjälklag och isolering lagt ovanpå en oisolerad platta på 10cm.

Hoppas verkligen någon kan ha några idéer då det är rätt bråttom att få till huset då dubbla boenden inte är det det mest ekonomiska!
 
S
inte sand.
då du har 75kvm så inte är något isolerad så gör inte cellplasten på 8kvm nån större skillnad.

visst är det en "hel" betongplatta dom 8kvm?
 
Tanken var isåfall att avjämna alla 83kvm med sand sen gjuta cellplast och gjuta en kaka på 83kvm. Kan det gå bättre isåfall? Dom 8kvm är ett badrum så där blir det 10-15cm cellplast
 
Jag hänger inte riktigt med på vad du gjort och vad du tänker göra?!

Men man avjämnar inte med sand, då denna inte är kapilärbrytande utan med (tvättad) makadam. Nu spelar det nog mindre roll om det är så lite som fyra cm och dessutom bara på vissa ställen.

Därefter lägger du på cellplast, armering och golvvärmeslang och sen gjuter du ditt golv.
 
S
theguden skrev:
Tanken var isåfall att avjämna alla 83kvm med sand sen gjuta cellplast och gjuta en kaka på 83kvm. Kan det gå bättre isåfall? Dom 8kvm är ett badrum så där blir det 10-15cm cellplast
som ovan makadam( gärna så fin som möjligt). sedan cellplast
 
Okok. Sorry för dålig info. Hela plattan är på 83kvm och är oisolerad. Har rivit upp 8kvm i mitten och bytt avloppsrör. Så där är det ingen platta alls i dagsläget. På dom 8kvm tänkte jag isolera 10-15cm. Övriga tänkte jag isåfall jämna med sand sen 5cm cellplast och sen gjuta betong över hela 83kvm
 
Har du ont om plats för avjämning ex endast någon enstaka centimeter så går det ju fint att använda kross ex 2-4 eller 4-8
 
Ok, då är jag med :). Skippa sanden och kör med kross sim magentens föreslår.
 
S
mexitegel skrev:
Ok, då är jag med :). Skippa sanden och kör med kross sim magentens föreslår.
nej makadam!!
kross i min värld alltså bergskross/överbyggnadsmaterial =bärlager och förstärkningslager för vägar med både lättare och tyngre trafik. fraktion bland annat 0/16, 0/32, 0/63, 0/90 = kan förekomma "sand"

makadam= tillverkning av asfaltmassa och betong, men även till vägar, skogsvägar, husgrunder, trädgårdsgångar, garageplaner och järnvägar. fraktion bland annat 8/11, 11/16 och 16/32 skall icke vara någon "sand" i detta då det kan gärna skall vara tvättad
 
Ja det skiljer 4cm över hela plattan snittet ligger väl på ca 2cm. Tanken var att vad jag än gör så borde det bli bättre än det som var med oisolerad platta och träbjälklag. Sen 45ull som isolering. Plattan såg fin ut i övrigt så tror inte den varit utsatt för så mycket fukt. Kross lät ju riktigt bra, ringa närmaste grustag och höra imon. Tackar 👍
 
Självklart heter det så!
2-4 och 4-8 kallas även för stenflis, flis eller isgrus om man blandat i salt (vilket du absolut inte ska ha)
 
Okok. Tror du det är möjligt att avjämna 2-4cm med makadam? Är takhöjden jag är orolig för därför jag tänkte avjämna till högsta punkten så jag får in så mycket cellplast som möjligt.
 
S
magnetens skrev:
Självklart heter det så!
2-4 och 4-8 kallas även för stenflis, flis eller isgrus om man blandat i salt.
nja. stenflis skall man inte heller ha. allt under 8mm är inget vidare bra för det ändamålet.
 
Då skulle jag föredragit 2-4, kommer att funka fint att avjämna med. Väljer du istället ett grövre material så blir det mycket svårare att få det hyfsat plant, speciellt med så ont om utrymme...
Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
theguden
  • Laddar…
S
theguden skrev:
Okok. Tror du det är möjligt att avjämna 2-4cm med makadam? Är takhöjden jag är orolig för därför jag tänkte avjämna till högsta punkten så jag får in så mycket cellplast som möjligt.
nja. nog för att dom fraktionerna finns. 2-4cm är grovt för din del. har du ett bra "grustag" så kommer dom hjälpa dig.
 
  • Gilla
theguden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.