Jag har varit med om att ändra andelarna för avgiften i en gammal förening. Observera att jag inte skriver andelstal, det fanns nämligen inga andelstal som grund i avgiftsfördelningen i de gamla stadgarna. Det var mycket krångligt, tog flera år och kostade till slut den medlem som med hjälp av överklagande etc försökte stoppa beslutet hundratusentals kronor i rättegångskostnader.

Det slutade dock med att föreningen med hjälp av en stadgeändring som kunde beslutas av enkel majoritet på två på varandra följande stämmor kunde ändra hur avgifterna beräknades. (Från grundavgift till andelstal.)
 
En fundering.
När man försäkrar en villa, så baseras premien bla på antalet våtrum.

I en BR är det föreningen som försäkrar byggnaden, om då antalet våtrum ökar, borde det rimligtvis vara anmälningspliktigt till försäkringsbolaget, och vem ska då betala en ev ökad premie ??
 
Isakare Isakare skrev:
En fundering.
När man försäkrar en villa, så baseras premien bla på antalet våtrum.

I en BR är det föreningen som försäkrar byggnaden, om då antalet våtrum ökar, borde det rimligtvis vara anmälningspliktigt till försäkringsbolaget, och vem ska då betala en ev ökad premie ??
En premie på 4800 om året? Min normala hemförsäkring är mycket lägre..
 
Den största kostnaden för föreningen är nog att återställa ditt nya badrum efter ett stambyte. Säg att stammarna är bytta för 25 år sedan så att det är omkring 25 år kvar till stambyte. Då blir dina 400 kr/mån totalt 120 000 kr, dvs ungefär vad ett badrum går på. Inte orimligt med andra ord.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Detta ger nog på marginalen en höjning för försäkringskostnad hos föreningen men det har liten betydelse. Den stora saken är att föreningen tar över ansvar vid problem, självrisk vid skada och återställning vid framtida stambyte
 
  • Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.