Hej . Har hus från -98 eksjöhus på krypgrund , bottenplan 100kvm. Tre ägare innan mig och den sista ägaren valde att installera sorbtions avfuktare munters comdry190h för ca 7 år sedan . De har alltså lagt markplast och täppt till alla ventilationskanaler. Hur lever ni andra med denna typ av avfuktare, jag har tidigare år inte brytt mig så mycket om elförbrukningen men numera är det en väsentligt del sv förbrukningen. Jag uppskattar den till runt 3000-5000kwh ( 40 kwh drog den på 4 dagar nu i september efter nollställt mätaren) årligen baserat på mina dialoger med tidigare ägare om årsförbrukningar osv. Jag har även bra koll på hur realtidsförbrukningen ser ut den ligger ofta runt 1kw/h i förbrukning , ser det i app har mätare i elskåpet. Vad gör ni andra med liknande lösningar , tuggar i er förbrukningen eller går
Det att minska på något sätt. Jag har satt gränsen till när den ska avfukta till 60% relativ fukthalt ( tidigare varit inställt på 50% men velat ändra här) . Har placerat två digitala fuktmätare i krypgrunden som ligger strax runt 75% vilket man heller inte bil överstiga. Några med liknande grejer som lyckats optimera avfuktare att snurra färre timmar ? Tacksam för spaningar
 
Har du mycket fukt i grunden? Gammal sjöbotten?
 
tommib
Bytt till kondensavfuktare. Det gäller bara att ha koll på temperaturen så den inte blir för låg.
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
S
Det låter som att plasten inte är tät, är den tejpad ordentligt? Eller kan det vara så att du på något sätt drar ut varm fuktig luft innefrån? Fukten måste komma från något håll...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Screew skrev:
Det låter som att plasten inte är tät, är den tejpad ordentligt? Eller kan det vara så att du på något sätt drar ut varm fuktig luft innefrån? Fukten måste komma från något håll...
hej jag har gått
Över och säkrat plasten där
Den ”halkat” in en bit från sidorna . Där jag gjort förbättringar så har jag låtit de nya skarvarna gå lite över mark/balk-nivån dvs överlappat . Dock så är det på stora delar plast utlagd som inte går riktigt över balkarna på sidorna . Vet inte hur mkt detta gör dock, det är ju makadam osv så det är ju inte glipor som man ser dagsljuset igenom om man säger så. Är det någon med verklig erfarenhet om hur stor skillnad detta skulle göra Dvs att jag skarvar upp alla sidor ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du mycket fukt i grunden? Gammal sjöbotten?
nä aldrig sett vatten osv så min spontana känsla är att det är torrt som snus. Men på något sätt kommer det ändå in fukt på något sätt mer än vad det borde
 
Vad händer om du bara slår av den då? Är väl bara hålla koll med fuktmätare och ögonen och se hur det blir? Ev öppna upp gluggarna så det skapas naturlig ventilation. Min egen personliga åsikt om sånt där är att det är nog ganska många som avfuktar helt i onödan men det berättar ju inte försäljarna......De vill ju bara sälja.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maalox
För din referens:

Jag har en ca 2 år gammal sorptionsavfuktare i min krypgrund. Tätade ventiler och armerad markduk som ångspärr. Med ett tröskelvärde för avfuktning på 60% RF så drar den vid denna årstid ca 3kwh/dygn.

Jag började, som så många andra, att "bry" mig om förbrukningen relativt nyligen och har därför ingen statisk för övriga årstider ännu. Men bedömt så kommer avfuktarens förbrukning att gå ner en del nu när vi kommer närmare vintern.

Söker du runt på forumet så cirkulerar det en graf som illustrerar sambandet mellan temperatur, RF och mögelangrepp. Den tyckte jag var rätt värdefull för att bilda en uppfattning över vilket klimat i krypgrunden man bör eftersträva. Kontentan här är att du troligtvis gjorde klokt i att höja tröskelvärdet från 50% till 60% RF, sett ur ett besparningsperspektiv.

PS. 60% RF var fabriksinställngen av min avfuktare, vid tillfälle skall jag se över förutsättningarna att hölja detta något, givet dagens prisbild på el.


EDIT: Grafen hittar du i inlägg #2 i denna tråd, bland annat.
 
  • Gilla
Davidloge och 1 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
För din referens:

Jag har en ca 2 år gammal sorptionsavfuktare i min krypgrund. Tätade ventiler och armerad markduk som ångspärr. Med ett tröskelvärde för avfuktning på 60% RF så drar den vid denna årstid ca 3kwh/dygn.

Jag började, som så många andra, att "bry" mig om förbrukningen relativt nyligen och har därför ingen statisk för övriga årstider ännu. Men bedömt så kommer avfuktarens förbrukning att gå ner en del nu när vi kommer närmare vintern.

Söker du runt på forumet så cirkulerar det en graf som illustrerar sambandet mellan temperatur, RF och mögelangrepp. Den tyckte jag var rätt värdefull för att bilda en uppfattning över vilket klimat i krypgrunden man bör eftersträva. Kontentan här är att du troligtvis gjorde klokt i att höja tröskelvärdet från 50% till 60% RF, sett ur ett besparningsperspektiv.

PS. 60% RF var fabriksinställngen av min avfuktare, vid tillfälle skall jag se över förutsättningarna att hölja detta något, givet dagens prisbild på el.


EDIT: Grafen hittar du i inlägg #2 i denna tråd, bland annat.
S Stefan1972 skrev:
Vad händer om du bara slår av den då? Är väl bara hålla koll med fuktmätare och ögonen och se hur det blir? Ev öppna upp gluggarna så det skapas naturlig ventilation. Min egen personliga åsikt om sånt där är att det är nog ganska många som avfuktar helt i onödan men det berättar ju inte försäljarna......De vill ju bara sälja.
tanken har slagit mig
Maalox Maalox skrev:
För din referens:

Jag har en ca 2 år gammal sorptionsavfuktare i min krypgrund. Tätade ventiler och armerad markduk som ångspärr. Med ett tröskelvärde för avfuktning på 60% RF så drar den vid denna årstid ca 3kwh/dygn.

Jag började, som så många andra, att "bry" mig om förbrukningen relativt nyligen och har därför ingen statisk för övriga årstider ännu. Men bedömt så kommer avfuktarens förbrukning att gå ner en del nu när vi kommer närmare vintern.

Söker du runt på forumet så cirkulerar det en graf som illustrerar sambandet mellan temperatur, RF och mögelangrepp. Den tyckte jag var rätt värdefull för att bilda en uppfattning över vilket klimat i krypgrunden man bör eftersträva. Kontentan här är att du troligtvis gjorde klokt i att höja tröskelvärdet från 50% till 60% RF, sett ur ett besparningsperspektiv.

PS. 60% RF var fabriksinställngen av min avfuktare, vid tillfälle skall jag se över förutsättningarna att hölja detta något, givet dagens prisbild på el.


EDIT: Grafen hittar du i inlägg #2 i denna tråd, bland annat.
Stort tack för svar! Vilken avfuktare-modell har du?
När du la markduken, lät du skarvarna överlappa mot "väggarna"? Jag skulle kunna utföra denna åtgärd på alla ställer genom att skarva upp ny plast och sedan lägga mot frigolitskivan som sitter innaför betongfundamentet. Svårt att fästa på bra sätt så kommer nog inte bli helt tätt mot frigolitväggen men troligt bättre än glipa mellan mark & vägg tänker jag....
 
Maalox
Jag gjorde inte installationen själv utan tog in en firma efter att vi köpte huset. Vi har en Acetec, tror modellen heter EvoDry 12P.

Skarvarna går upp ett par decimeter på sidorna och sitter där i fästen som i sin tur är fastborrade -- väldigt likt bild 3 på denna sida

När vi gjorde installationen var jag rätt novis och det kändes tryckt att ta in en firma. Idag skulle jag gjort jobbet själv. Elen har du ju redan framdragen.
 
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
kanske dax att byta sorptionsfilter?
 
G gaia skrev:
kanske dax att byta sorptionsfilter?
hade en servicesnubbe på besök , inget vi pratade om men något jag ska kolla upp!
 
G gaia skrev:
kanske dax att byta sorptionsfilter?
kollade upp , finns inte något sånt filter utan endast luftfilter och det är bytt.
 
då kanske "filter" var fel ord. Munters brukar ju ha en tjock skiva =rotor som snurrar runt och absorberar fukt från luften. Senare blir fukten evakuerat när varmluften blåser genom denna rotor. vet ej hur ofta ska rotorn bytas men den slits ju med tiden . Om den kemikalie som absorberar fukten tappar sin kraft så blir avfuktningen mindre effektiv trots att rotorn snurrar runt och fläkten blåser och elen förbrukas. Det kallas rekonditionering, byte av rotor i deras service info.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davidloge och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
D Davidloge skrev:
Hej . Har hus från -98 eksjöhus på krypgrund , bottenplan 100kvm. Tre ägare innan mig och den sista ägaren valde att installera sorbtions avfuktare munters comdry190h för ca 7 år sedan . De har alltså lagt markplast och täppt till alla ventilationskanaler. Hur lever ni andra med denna typ av avfuktare, jag har tidigare år inte brytt mig så mycket om elförbrukningen men numera är det en väsentligt del sv förbrukningen. Jag uppskattar den till runt 3000-5000kwh ( 40 kwh drog den på 4 dagar nu i september efter nollställt mätaren) årligen baserat på mina dialoger med tidigare ägare om årsförbrukningar osv. Jag har även bra koll på hur realtidsförbrukningen ser ut den ligger ofta runt 1kw/h i förbrukning , ser det i app har mätare i elskåpet. Vad gör ni andra med liknande lösningar , tuggar i er förbrukningen eller går
Det att minska på något sätt. Jag har satt gränsen till när den ska avfukta till 60% relativ fukthalt ( tidigare varit inställt på 50% men velat ändra här) . Har placerat två digitala fuktmätare i krypgrunden som ligger strax runt 75% vilket man heller inte bil överstiga. Några med liknande grejer som lyckats optimera avfuktare att snurra färre timmar ? Tacksam för spaningar
Vår avfuktare är inställd på 60% luftfuktighet och den drar mellan 4-6kWh nu på sensommaren, och då är det en i övrigt ganska fuktig krypgrund vi har.

edit: uppskattar vår krypgrund till ca 100kvm.
 
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.